Div norske aviser fra 1940-45 + div. bøker

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
sst079
Posts: 6
Joined: 03 May 2018 19:53

Div norske aviser fra 1940-45 + div. bøker

Post by sst079 »

Hei.

Jeg fant frem til dette forumet etter en del googling. Vet ikke om dette er riktig tråd å ta spørsmålet opp i, i så fall må dere bare "skyte" meg.

Det har seg slik at jeg har kommet over ganske så mye aviser datert krigsårene 1940-45. Jeg lurer da på om dette har noen "verdi", om det kan omsettes, eller om det rett og slett er museumsgjenstander.
Har i tillegg fått tak i en del relativt gamle bøker, og har egentlig det samme spørsmålet der. Mye av bøkene omhandler lokalhistorie Oslo/Kristiania. Har ikke fått studert alt så nøye enda.

Om dette ikke er riktig sted å få svar på slikt, er det noen som vet hvor man kan henvende seg med slikt?

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Stig
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Div norske aviser fra 1940-45 + div. bøker

Post by tho »

Ring rundt til antikvariatene i Oslo. Noen av dem kjøper
bøker om lokalhistorie, men bøkene må være uten skader,
mugglukt og salgbare for antikvariatet. Aviser er det ikke
så lett med.
sst079
Posts: 6
Joined: 03 May 2018 19:53

Re: Div norske aviser fra 1940-45 + div. bøker

Post by sst079 »

Hei og takk for svar! Da skal jeg ta et par telefoner ved anledning.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Div norske aviser fra 1940-45 + div. bøker

Post by Olav K »

Har du "Friheten" fra 1940 kan den ha verdi. Friheten, kommunistenes avis, var energiske tilhengere av Hitler gjennom 1940, Han hadde inngått pakt med Stalin, og de to røverne hadde delt Polen mellom seg (Stalin beholdt sin del etter WW2). 68-erne, som feirer femti år jubileum i disse dage, likte det lite og Universitetsbibliotekets papirutgaver ble systematisk fjernet. UB skjønte etterhvert at "Friheten" før Hitlers invasjon av Sovjet i juni 1941, ikke kunne lånes ut, men noen eksemplarer er for evig tapt. De vil nok betale noe, og det kan vel hende at noen NKP'ere fortsatt er villig til å kjøpe disse avisene for å brenne dem opp. Nasjonalbiblioteket som UB i dag heter, betaler neppe meget, men de vil i all fall bevare bevisene på at alliansen kommunisme/nazisme var sann så lenge den varte.
sst079
Posts: 6
Joined: 03 May 2018 19:53

Re: Div norske aviser fra 1940-45 + div. bøker

Post by sst079 »

Takk for informativt svar!
Da skal jeg gå gjennom bunken og se hva som skjuler seg der.
Post Reply

Return to “Litteratur”