Europas dyreste auksjonshus?

Her kan du diskutere online auksjoner.
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Europas dyreste auksjonshus?

Post by Indy2 »

Skanfil øker salæret til fantastiske 23% fra nyttår.

Er vel ingen steder man må betale mer. Kan Skanfil overleve, eller priser de seg ut av markedet?
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by kråkerøy »

Trenden er vel heller motsatt hos andre auksjonshus.

Da er det bare å by mindre eller lavere hos Skanfil. De vil garantert tape mer enn tre prosent på det.

Andelen med feilvurderinger/overgraderinger på mynt har vel også gått opp med betydelig mer enn 3% i det siste hos dem...……….
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by tho »

Etter hva jeg forstår av informasjonen deres så tar Skanfil salær både av selger å kjøper.
Totalt sett utgjør det ca. 50 prosent av oppnådd pris.

På den annen side er Skanfil ganske rimelig på frakt?

Det er kanskje like greit å bruke Finn.no?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by jornkris »

Skanfil har vært rimelige på frakt, som endel av prisøkningen settes også fraktsatsene opp uten at de skriver konkret hvor mye.

Ser at selgersalær nå oppgis til 20-25%, før var det 20. Vet ikke helt når det er 20 og når det er 25 (Ann på hvor mye man leverer inn?)

Om hammerslag er 1.000 kr, må kjøper betale 1.230 + fraktgebyr, mens innleverer får 750. For stor differanse etter min mening.

Det er selgerne som er taperne, kjøperne regner på totalprisen og byr ut fra det, et litt høyere gebyr betyr bare at man byr litt mindre slik at totalprisen blir det samme, det vil ihvertfall jeg gjøre.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Askeladd »

Skanfil skriver bl.a. vedrørende økningen til 23% salær, "er det likevel gunstig i forhold til bl.a. utenlandske konkurrenter som vi naturlig sammenligner oss med." Javel??
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Flash »

jornkris wrote: 26 Dec 2018 22:07 Det er selgerne som er taperne, kjøperne regner på totalprisen og byr ut fra det, et litt høyere gebyr betyr bare at man byr litt mindre slik at totalprisen blir det samme, det vil ihvertfall jeg gjøre.
Selgerne har da alltid tapt da Skanfil ofte ikke har peiling på hva de selger. Å øke salæret er da helt hårreisende, de burde halvert det ut fra jobben de gjør.
User avatar
Grelber
Posts: 225
Joined: 26 Sep 2012 17:42

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Grelber »

.
Salærrevolution#1 i auktionsbranchen
.
Møntauktionsfirma stopper 2018 helt med at opkræve sælgersalær for alle dyre objekter.
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... re-moenter
.
Salærrevolution#2 i auktionsbranchen
.
Auktionshus sænker 2018 købersalær til 17,5 % på visse møntauktioner
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... se-moenter
.
Salærrevolution#3 i auktionsbranchen
.
Auktionshus dropper 2018 helt købersalær for bullion guldmønter
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... uldmoenter
.
Møntauktions­fir­mas eksperter forlanger op til 41 % totalt (køber+sælger) salær for IKKE at rådgive omkring bedst muligt salg af guldbarre
.
U-vidende (og dum) sælger kan have tabt op til DKK 61.480 ved at an­ven­de et stort møntauktionsfirmas eksperter til maj 2018 at sælge en guldbarre på 1 kilogram 0.999 fint 24 karats guld.
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... -guldbarre
.
U-vidende arving / sælger / taber store penge på, at møntauktionshus sælger guldmønter
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... e-del1.htm
Salæranalyse: Købersalær hos førende auktionshus: 6 %. Købersalær hos Fa. Bruun Rasmussen: 25 %.
.
http://numisbooks.dk/info/SiegsMoentkat ... tauktioner
.
Salærrevolution#1 i auktionsbranchen
.
Møntauktionsfirma stopper 2018 helt med at opkræve sælgersalær for alle dyre objekter.
.
http://grelbersforlag.dk/info/DummeOgUv ... re-moenter
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by karstkri »

Litt mye spam nå Grelber, eller skal vi si Morten Eske Mortensen ?
karstkri
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Espen »

Samlet en rekke innlegg i ett.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Samler »

Indy2 wrote: 25 Dec 2018 14:23 Skanfil øker salæret til fantastiske 23% fra nyttår.

Er vel ingen steder man må betale mer. Kan Skanfil overleve, eller priser de seg ut av markedet?
23% fra kjøper og selger. De skal vistnok sette opp nybygg og da må en dra inn
kronasjer. 46% begge veier.
De som leverer inn objekter blir fattigere og kjøpere må betale mer. Uhørt dyrt.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Samler »

Hos QXL tar en 8% provisjon fra selger og kjøper betaler kr.0-
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by tho »

Samler wrote: 08 Jan 2019 16:13 Hos QXL tar en 8% provisjon fra selger og kjøper betaler kr.0-
Ikke helt riktig det Samler:
Når du selger en gjenstand på QXL vil du bli belastet 8% + 10 kr.

Eksempler:
QXL tar 1800% for en solgt gjenstand til 1 kr.
QXL tar 36% for en solgt gjenstand til 50 kr.
QXL tar 18% for en solgt gjenstand til 100 kr.

I tillegg gjør selger hele jobben med salget selv.

Det koster ingen ting hvis du ikke får solgt, og det
meste blir ikke solgt. Du slipper også å hente usolgte
gjenstander.

Hos eks. Blomqvist får man en regning selv om gjenstander
ikke blir solgt, og de må hentes.

På Finn/Torget er alt gratis.

Hva er provisjon på Gibud? Ser mange legger ut frimerker der.

Man får velge plattform ut fra hvor man bor, hva man skal selge
og se litt på hva som selger på de forskjellige stedene.

Finn er veldig greit for oss som bor i Oslo og det er ting vi vil
at kjøper skal hente.
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Smegga »

Nå har jeg aldri handlet hos Skanfil og ser ikke på de som et seriøst auksjonsfirma.
Det meste de har er mer "junk" i mine øyner, og går ofte for lav pris. Så da må provisjonene være høye for å få det til å gå rundt. Synes dog synd på selgerne som blir henvist til dem, spesielt de med gullmynter.

Har derfor skrevet et info skriv om hvordan myntene mine skal selges hos Heritage Auction. Når jeg har konsignert der tidligere ifjor, betalte jeg 5% selger kommisjon. Men hvis hele samlingen min skulle selges på en gang forventer jeg 0% salgs kommisjon. Har bare (få) lettsolgte objekter med høy utrop. Ofte kommer det ned på arbeidet som skal gjennomføres, med å skrive annonser etc. Har du objekter som går for 1000$++ stykk, blir man godt behandlet der.

Anbefaler alle samlere til å legge ned et infoskriv i samlingen sin, samt ta vare på alle kvitteringen ved myntkjøp i et album. Gjerne et kort sammendrag og advarsler om hvordan ting fungerer i mynt markedet.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by hertervig »

GiBud har 4% selgergebyr begrenset oppad til kr. 35,-. Ingenting fra kjøper.

Det passer naturlig nok frimerkefolket som omsetter endel objekter i prisklassen under 100 kroner. Drøyt 123.000 auksjoner i kategorien pr. idag mot vel 17.000 hos Qxl. Mulig objektene utlagt hos Qxl er av høyere verdi pr. enhet i snitt enn hos GiBud, det ville jo være nærliggende å tro i og med at Qxl vel også har gitt inntrykk av at man ikke prioriterer objekter med salgsverdi under 100 kroner.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Europas dyreste auksjonshus?

Post by Samler »

Hos QXL har storselgere/kjøpere avtaler som er bedre enn regnstykke til tho. Finn.no er sikkert
greit nok for de som bor veldig sentralt, men ingen god plass for mynter ( dyrere mynter )
Gi bud har lavere provisjon i utgangspunktet, men dog mye objekter med lav verdi.
Post Reply

Return to “Auksjoner”