Innlevering til NGC. Hvordan?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Smegga »

Hei
Lurte på hvordan det blir å få noe NGC gradert her i Norge.
Er det noen som kan inn på vegne av andre?
Har noen mynter jeg vil ha gradert.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by jornkris »

Jeg mener å huske at det går an å gå via numisma eller roschberg.
Du leverer til dem og så sender de samlet på vegne av flere.
Jeg har ikke gjort det selv, men ta kontakt med dem om de har det fortsatt.

Det er en annen halvprofesjonel mynthandel som gjør det, men han ble tatt i å bytte ut noen mynter. Innleveres mynt ble sendt til gradering, men når den kom tilbake byttet han den ut med en annen av samme type/årstall med lavere grad som han sendte til kunden. Det hele er behørig omtalt andre steder på forumet.Jeg vet ikke om du kan gjøre noen trygg handel der.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Myge »

Det er gjerne greit å sjekke priser hos flere, men Numisma og Roschberg er i alle fall sertifiserte, og absolutt til å stole på, det er veldig viktig i denne bransjen. Der får du en god service av genuine mynthandlere, som hjelper deg fra a til å.
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by JL81 »

Hei

Jeg har nylig sent inn mynter til NGC. Jeg forsøkte å kontakte Roschberg og Numisma. Roschberg sender inn svært sjelden og du belage deg på lang ventetid. Numisma svarte bare at de hadde ingen planer om å sende inn noe i nærmeste fremtid. Jeg ble faktisk tipset om forhandleren jornkris sikter til fra Roschberg. Jeg har ikke noe å utsette på servicen og jobben som ble gjort for min del. Du kan jo ringe Roschberg å forhøre deg.
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Smegga »

Jeg leste gjennom saken nå angående Mynthuset på dette forumet.
Det er jo helt vanvittig, det var da ingen tvil hva som hadde skjedd der.
Nei skal ikke bruke dem!

Føler det haster litt, så funnet ut jeg heller bare blir medlem og sender selv.
Får bare sette av litt tid å gå gjennom alle disse submission papirene deres. Det skal ikke være lett.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Arve »

Det er ikke lett nei, og verre blir det når du skal finne ut av hvordan du skal sende og med hvem. Det er noen tråder her om det også. Posten sender for eksempel ikke mynter og edle metaller, de andre speditørene som FedEx, DHL og UPS har også sine regler om dette. Som sagt les de trådene her som dreier seg om problematikken og lykke til. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by tho »

Si meg en ting, jeg er helt blankh er.

Hva er vitsen med NGC?
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Smegga »

tho wrote: 13 Feb 2019 21:10 Si meg en ting, jeg er helt blankh er.

Hva er vitsen med NGC?
Skal man selge noe i det amerikanske markedet eller asiatiske, må det være NGC gradert.
Kommer noen mynter tilbake details grade, tar jeg dem ut og sender dem til en auksjon her i Europa.

Jeg har tidligere kjøpt et "pracktexemplar" fra Künker som ble "Details tooled", det var helt umulig å se dette på bildene, men hadde en mistanke da jeg så mynten i person.
Den endelig dommen kom først når jeg sendte den til Heritage auction. Tapte naturligvis 70% på dette.

Jeg har også tjent ganske greit på enkelte mynter, jeg kjøpte med tanke på å videreselge.
"Vorzüglich" har flere ganger kommet tilbake ms65-67, mynter som jeg visste var perfekte.
Jeg finner faktisk NGC mye bedre gradør enn myntfirmaer i Europa.
De gjør naturligvis feil, men ikke på langt som nær som de større aktørene her.
NGC har studert mynten personlig og tatt en uavhengig vurdering, det liker jeg, når man ikke kan studere mynten personlig, enn noen difuse bilder.

Fra min personlige samling, har jeg ingen NGC kapsel, da jeg liker å ta på dem uten.
Disse er da grundig vurdert av meg, og er perfekte. Noen har tidligere vært i NGC, men tatt ut.
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Smegga »

tho wrote: 13 Feb 2019 21:10 Si meg en ting, jeg er helt blankh er.

Hva er vitsen med NGC?
Jeg vil også påpeke at jeg kjenner til flere myntfirma, som har ansatte som kjøper mynter og konsigneres på egen auksjon av dem selv. Disse kan tjene mye penger på å ta en litt "ekstra god" skjønnvurdering på myntene sine selv. Det er nok mer vanlig enn man skulle tro. Så har full forståelse for personer som kjøper NGC gradert på auksjoner de selv ikke kan delta i person. Som er rimelig vanlig nå til dags.

Støtter fullt ut amerikanerne. Heritage Auctions er et fantastisk firma. Da jeg prøvde å konsignere noen få mynter, hvor en mynt gikk senere for 10,000$, ville et auksjonsfirma her i Europa bare gi meg 80% av hammerprisen, mens Heritage gav meg hele 98% av hammerpris. Myntene gikk også betraktelig høyere enn jeg trodde, og dette medførte en liten gevinst. Hadde jeg konsignert her i Europa, ville jeg garantert tapt penger.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by MarkusLømo »

Smegga wrote: 14 Feb 2019 00:35 Jeg vil også påpeke at jeg kjenner til flere myntfirma, som har ansatte som kjøper mynter og konsigneres på egen auksjon av dem selv. Disse kan tjene mye penger på å ta en litt "ekstra god" skjønnvurdering på myntene sine selv. Det er nok mer vanlig enn man skulle tro. Så har full forståelse for personer som kjøper NGC gradert på auksjoner de selv ikke kan delta i person. Som er rimelig vanlig nå til dags.
Det er ikke heldig å komme med antydninger som du gjør her. Med et soleklart unntak for den uærlige aktøren som ble nevnt tidligere er det mitt inntrykk at norske aktører er profesjonelle, og såklart bedre på å gradere norsk mynt enn amerikanerne er. Har sett mye tvilsomt fra den kanten, hvilket ikke er overraskende når det er snakk om mynter de kjenner dårligere og de har liten tid å bruke på hver mynt. De er sikkert mye bedre på amerikansk mynt.
User avatar
Smegga
Posts: 22
Joined: 10 Dec 2018 14:18

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by Smegga »

MarkusLømo wrote: 16 Feb 2019 22:30
Smegga wrote: 14 Feb 2019 00:35 Jeg vil også påpeke at jeg kjenner til flere myntfirma, som har ansatte som kjøper mynter og konsigneres på egen auksjon av dem selv. Disse kan tjene mye penger på å ta en litt "ekstra god" skjønnvurdering på myntene sine selv. Det er nok mer vanlig enn man skulle tro. Så har full forståelse for personer som kjøper NGC gradert på auksjoner de selv ikke kan delta i person. Som er rimelig vanlig nå til dags.
Det er ikke heldig å komme med antydninger som du gjør her. Med et soleklart unntak for den uærlige aktøren som ble nevnt tidligere er det mitt inntrykk at norske aktører er profesjonelle, og såklart bedre på å gradere norsk mynt enn amerikanerne er. Har sett mye tvilsomt fra den kanten, hvilket ikke er overraskende når det er snakk om mynter de kjenner dårligere og de har liten tid å bruke på hver mynt. De er sikkert mye bedre på amerikansk mynt.
Det er ikke noen antydninger, dette burde de fleste forstå, men kan dog påpeke jeg ikke kjenner noen tilfeller her i Norge. Jeg kjenner ikke til det Norske markedet og dens aktører så mye, så kan ikke si at det IKKE skjer her og.

Du kan skrive så mye negativt du vil om NGC, men sannheten er for en utenlandsk kjøper, når han skal selge mynten sin, er det gradering fra NGC som bestemmer prisen.
Sånn er det bare. Det ender med at problemfrie mynter ender opp i USA og Asia, mens mynter med details gradering blir igjen her i Europa på auksjoner.

Dette skjer faktisk allerede, jeg vet om en person som kjøpte en 1937 proof 5£ raw, han skulle konsignere den i USA, siden de går for helt vanvittige summer de siste årene i en høy grad. Da den kom tilbake details grade, tok han den ut av kapselen og sendte den til Tysk auksjon, de nevnte ikke problemene, og den gikk for betraktelig høyere enn det den burde.
MyntLærlingen
Posts: 48
Joined: 14 Feb 2017 11:38

Re: Innlevering til NGC. Hvordan?

Post by MyntLærlingen »

Når det er snakk om NGC/PCGS sine vurderinger av Norsk mynt, mot våre egne mynthandlere i Norge, så stoler jeg heller på NGC/PCGS. Ja gradering selskapene kan ta feil, men det skjer jo også her i Norge av landet største eksperter/handlere. NGC/PCGS graderer mynter uavhengig av hva mynten er verdt og hvem som eier den, mens mynthandlerne i Norge graderer myntene de selv eier og selger. Det skjer jo selvfølgelig ikke hele tiden, men hvem har vel ikke sett i de ulike handlere sine nettbutikker at 0/01 mynter ligger ute til 0. Det er jo tross alt de selv som har gradert mynten, og de selv som tjener de ekstra kronene på det også
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”