Alt for Norge?...

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
KennyBall
Posts: 6
Joined: 06 Sep 2019 21:24

Alt for Norge?...

Post by KennyBall »

Er det noen som vet hvorfor "Alt for Norge" ikke lenger er preget på Norsk Mynt?
Mulig Jeg kaster stein i glasshus nå, om det blir for politisk tema så gi meg en instruks på hvordan jeg sletter innlegget. Jeg håper bare på noen svar uten å starte noe leven, det er ikke noe ønske fra min side å starte en politisk debatt om emnet.
Jeg bare må spørre:
1. Med tanke på de som styrer landet og vår Konge, Er det ikke lenger noe Patriotisme igjen for Landet vårt?
2. Er utenlandske investorer/aktører i Norge så store og mektige at det har fått konsekvenser for Norsk økonomi og mynt-preging?
3. Er det et resultat av at det meste av statlige og Norsk"arvesølv" selges til utenlandske og private aktører, slik at ikke hvermannsen skal kommentere noe slikt om landets styre: "phfffft, jaggu sa jeg alt for Norge" hver gang de ser myntpreget?
4. Er det noen som har tatt seg nær eller blitt krenket av det? Og som med andre ting krevd at dette ble endret på?

Jeg håper jeg formulerte meg politisk nøytralt da jeg ikke nevner partier og kommentarer om disse. Om ikke beklager jeg dette og skal prøve å få slettet innlegget.
Jeg takker for svar som kan lede meg til årsaken til at "Alt for Norge" er borte fra dagens myntpreg.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Alt for Norge?...

Post by Ask »

ALT FOR NORGE står på tjuekroningen.
Personlig oppfatter jeg det slik at den nåværende norske myntrekken gjenspeiler landets historie som nasjon og monarki på en god måte. Vikingtid, kristendom, kongens monogram, kongeportrett, valgspråket - alt på plass.
Personlig kunne jeg ønske med et supplement til denne myntrekken i form av " fylkesmynter " slik som Tyskland eller USA har med " State Quarters "eller hhv." Bundesländer " eller en serie med barnebokfigurer ( med tanke på rekrutteringen ). Men bortsett fra det er nok godt at vi ikke drukner i et matallskred som f.eks. de stakkars franskmennene.

Mvh. Ask
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Alt for Norge?...

Post by attenfjorten »

Tja, hvor ble det av riksvåpenet, da? Så å si borte fra sedler og vanlig mynt. Bevisst eller ubevisst?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Alt for Norge?...

Post by tho »

Har sett det stå "Brödrafolkens väl" på myntene, men det var vel for
noen år siden det?

"Alt for Norge" nok litt utdatert i og med vi blir færre og færre.
Var det ikke noen politikere som ville skrote "Ja vi elsker" for å
få en mer politisk korrekt nasjonalsang?

Tror de var venstrevridde snobber, også kalt eliten ... ha ha.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Alt for Norge?...

Post by Ask »

attenfjorten wrote: 19 Oct 2019 20:11 Tja, hvor ble det av riksvåpenet, da? Så å si borte fra sedler og vanlig mynt. Bevisst eller ubevisst?
Skulle ikke femkroningen vise et bilde av den frittstående riksløven før interveneringen fra bl.a. blindeforbundet førte til at designet ble endret og vi fikk hullmynter igjen ? Tror de originale utkastene er avbildet hos Skaare.
Ellers skal riksvåpenet visstnok være reservert for den høyeste valøren - i dette tilfelle en teoretisk femtikronersmynt som nok vil komme før eller siden.

Mvh. Ask
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Alt for Norge?...

Post by jornkris »

https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_mo ... _valgspråk

Kongen valgspråk har vært på norske mynter siden 1628. Men som regel ikke på hele myntrekken. Før 1814 var det på latin.
kragbergensen
Posts: 15
Joined: 06 May 2019 22:02

Re: Alt for Norge?...

Post by kragbergensen »

Til og med på politibiler fjernet de riksvåpenet - men noen tok til vet så det er tilbake igjen no.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”