Nye gamle mynter

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Arve wrote: 04 Feb 2020 23:25 Jeg har ikke noe i mot et pent eksemplar av denne fra Sibari:

lukanien-5805321-XL.jpg

De har for øvrig et utmerket arkeologisk museum som er verdt å besøke, byen derimot eksisterer ikke lenger.
Jeg har en slik, men ikke så pent eksemplar som det. Min har brukket i kantene, men du kan alltids overta den hvis den er god nok for deg. Italienske bystater er et glimrende samleområde, bare fine design:)

Følger også Grenland på vikingtiden. Det hadde gjort seg i samlingen.
I dag har jeg imidlertid gått gjennom album og skuffer med uidentifiserte mynter jeg har hatt liggende i årevis. Har fått typebestemt fire sassanider. Det tar sin tid, gitt. Det viste seg at en av dem, fra Shapur I, var rimelig sjelden og koster 200$ ++ på Vcoins. Der er det jo alltid steindyrt, men dette var en lott jeg kjøpte for en slikk og ingenting.
Det spørs om ikke det aller kjekkeste med myntsamling er å sitte og nerde med mynter, bøker og nettsider.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

[img]
3CECD1D9-15ED-489C-926E-6479A3A488BC.jpeg
3CECD1D9-15ED-489C-926E-6479A3A488BC.jpeg (1.01 MiB) Viewed 1257 times
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Den er vel i underkant sybaritisk for deg denne, Arve:
EA813423-4945-45FB-AEC9-FD6A8D3829D9.jpeg
EA813423-4945-45FB-AEC9-FD6A8D3829D9.jpeg (470.49 KiB) Viewed 1255 times
39145719-C49A-45E5-893A-F17CFA856898.jpeg
39145719-C49A-45E5-893A-F17CFA856898.jpeg (385.98 KiB) Viewed 1255 times
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Sybarittene var velkjent for å velte seg i luksus. Jeg sier takk for tilbudet, men jeg venter nok til jeg får tak i en didrakme av minst like god kvalitet som den jeg la ut bilde av. Sibari, Krotone, Taranto og Metapontum var for øvrig ikke italienske bystater, men greske. Begrepet Italia dukket først opp 500 år senere og 400 kilometer lenger nord. Er man nerd så er man det. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Arve wrote: 05 Feb 2020 22:48 Sybarittene var velkjent for å velte seg i luksus. Jeg sier takk for tilbudet, men jeg venter nok til jeg får tak i en didrakme av minst like god kvalitet som den jeg la ut bilde av. Sibari, Krotone, Taranto og Metapontum var for øvrig ikke italienske bystater, men greske. Begrepet Italia dukket først opp 500 år senere og 400 kilometer lenger nord. Er man nerd så er man det. :wink:
Du har selvsagt helt rett. :D Jeg er nok litt ute av gamet, for at det heter greske bystater er vel ganske basic...
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Hei svessien lenge siden sist.I dag ble det to republikk denarer på meg . Q. Minucius M.f. Thermus, 103 BC and Q. Titius, 90 BC
Attachments
Q.Titus.jpg
Q.Titus.jpg (86.02 KiB) Viewed 1201 times
Q.Minucius.jpg
Q.Minucius.jpg (84.46 KiB) Viewed 1201 times
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Hei Karsten:) Gratulerer med fine denarer! Det er to design-klassikere i rett kvalitet. :) Reversen på den siste var meeget bra.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nye gamle mynter

Post by grenl.har »

Hei Karsten!
Fine republikk denarer. Titus varianten var ny for meg. Pegasus på reversen. I boka til Rolf Sandstrøm har han vist en litt annen variant, sear 239.
Minucius denaren er for meg en klassiker og jeg har typen selv, men din har høyere kvalitet. :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Gratulerer igjen Karsten, dette var fine mynter. Sear 197 har jeg selv i samlingen, men jeg mangler Sear 238. Jakten fortsetter. Det blir aldri for mange denarer i samlingen selv om jeg sporer av med en og annen greker.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

I dag kom det en fin liten mynt i posten, et billig kjøp på en Zevs coins budget auction. Der har de så lave utrop at de til og med tilbyr å sende myntene som vanlig post. Sympatisk.
Sear 3701 Hadrian.jpg
Sear 3701 Hadrian.jpg (375.91 KiB) Viewed 1097 times
Det er imidlertid ikke en helt enkel mynt å attribuere. Jeg skrev denne posten på Coin Talk (hvor de diskuterer mynter):

"I got this lovely little coin in the mail today. It measures 19 mm, 5,26 g. So I reckon it is a semis, although there are aes coins struck on small planchets from this period too. That would make it RCV 3701 (semis) instead of 3699 (as).

Where it is minted seems like an open question in Sear II. He states: "This unusual group of aes (nos 3695-3703) is attributed in RIC and BMCRE to the mint of Rome. Hill (UCR p 14) prefers to place them in the East, favouring an attribution to the Syrian metropolis of Antioch-on-the-Orontes, a view which appears to be supported by the reverse type of a city-goddess with river-god at her feet (nos 3696 and 3702)."

Sear himself does not take a stand on this, he attributes them to "Rome or Antioch?". The fact that he chooses to pose this question even if the coins are attributed to Rome in RIC and BMCRE, gives me a feeling that he agrees with Hill, though.
We have also seen the small coinage from Trajan, struck on smaller planchets for circulation in Syria from this period. Sear describes them with "Antioch?" too.

The reverses on these coins remind me more of Greek coins than Roman coins. River gods, griffins and musical instruments are not what I usually associate with the mint of Rome. The lyra on this coin is a known reverse from several Greek cities, but does not occur often on Roman coins, even from an artistic person like Hadrian. My impression is that Romans generally looked down on musicians and artists, although they enjoyed their art.
I took a stand when making this photo, and attributed the coin to Antioch. What are your opinions? Do you have coins that we know are struck in Rome with such reverses?"

Har noen her tanker eller meninger om myntstedet for mellombronsene til Trajan og Hadrian?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nye gamle mynter

Post by karstkri »

Hei Svein artig mynt ligner på RIC 684 Sear 3699 men det er en Brass As Link til wildwinds : www.wildwinds.com/coins/sear5/s3699.html I Sear er det usikkerhet om mynten er fra Roma eller Antioch. Ser nå at Sear 3701 er en Semis med samme motiv også tvil om myntsted Roma eller Antioch.

Ble en mynt på meg hos Roma E sale 68 på Torsdag en fin Probus. Probus Æ Radiate. Rome, AD 276-282. IMP PROBVS AVG, radiate bust left, in imperial mantle, holding eagle-tipped sceptre / ROMAE AETER, Roma, holding Victory and sceptre, seated within hexastyle temple; R(wreath)Є in exergue. RIC 185. 4.22g, 23mm, 1h.
Extremely Fine.
Attachments
ProbusRoma68lot1190.jpg
ProbusRoma68lot1190.jpg (345.93 KiB) Viewed 1071 times
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Hei Karsten!
Den var fin den Probusen der. Jeg liker mynter med arkitektur, men har ikke mange av dem selv. Bare en Maximianus og en Maximinus fra rundt 300 AD.

Jeg bød på 1000-årsjubileumsmynten til Philip I i går, den med tempelrevers, men den gikk litt høyere enn jeg ville gå.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Fin kvalitet på den probusen Karsten, den trekker ikke ned i samlingen.

Svein, når det gjelder bronser fra Hadrian har jeg ikke peiling. Det blir for "moderne" for meg.
Jeg har også sans for mynter med arkitektur og ikke bare templer. Hvis du ser på side 91 i denne tråden så har jeg lagt ut bilder av Sear 393. Denne mynten har en fin gjengivelse av "skattens hus" i Roma.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye gamle mynter

Post by svessien »

Arve wrote: 10 Jul 2017 00:19 Fin mynt Ask. Jeg har også sans for bruksmynt som forteller historie. Jeg kom over en interessant sak hos Bruun Rasmussen for noen uker siden. Mynten var ikke pen nok til at andre var interessert så da ble det en relativt sjelden denar på meg til halvparten av estimat. Mynten er fra 55 BC og har Concordia på den ene siden. Men reversen er den som er interessant, den viser Villa Publica i Roma som var hovedkvarteret til censorene, altså de som hadde ansvar for folketelliinger (census) og statlige finanser. En kombinasjon av folkeregisteret og finansdepartementet. Ingen vet i dag hvor dette huset lå i Roma og det eneste bildet vi har av det er på denne mynten.
br_2417619.jpg
br_2417639.jpg
Denne, ja. Den var interessant. Jeg må se om Harlan har et kapittel om den. Er den spesielt omtalt i Crawford?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye gamle mynter

Post by Arve »

Crawford skriver litt om denne mynten, RRC 429/2a. Han mener at Villa Publica er avbildet på mynten fordi dette huset var restaurert av en viss T. Didius som var consul i 98 BC og som var antatt å ha forbindelser til familien Fonteius. Mye antagelser og lite fakta, men det er mye av det hos Crawford.

Ellers har jeg sluppet til min indre bronsenerd i dag og kjøpt følgende mynter hos Bruun Rasmussen:

br_3070058.jpg
br_3070058.jpg (9.88 KiB) Viewed 1015 times
br_3070090.jpg
br_3070090.jpg (9.59 KiB) Viewed 1015 times
Sear 609 og 620. En sextans og en semuncia fra perioden 217-215 BC. Disse undervektige myntsortene ble slått som en følge av den økonomiske krisen under den andre punerkrigen. Vi kan godt si at Hannibal hadde mye av skylden for disse myntsortene. Ikke spesielt pene mynter, men rimelige og interessante.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Antikke mynter”