Figur med sign som er vanskelig å tyde

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
Mondragon
Posts: 18
Joined: 28 Mar 2017 06:48

Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by Mondragon »

Min mor har fått denne figuren i fødselsdagsgave men dessverre har den over tid blitt blålig i steden for messingfarge som den hadde når ny
Prøver å finne ut hva den er laget av men klarer ikke tyde signaturen

Noen som kjenner igjen? Er dette noe «bra» eller «juggel»?
Hvorfor endrer den farge?

Min mor lurer på å levere den inn til gullsmed for rep av farge men er det verdt det?

Tusen takk
Attachments
2FDC7C28-80B4-44D3-B69E-4668EA4D4FAC.jpeg
2FDC7C28-80B4-44D3-B69E-4668EA4D4FAC.jpeg (982.21 KiB) Viewed 1368 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by tho »

Ja, lever den inn til gullsmed. Sikkert veldig smart.

Lykke til!
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by as2o3 »

Masseprodusert 90-talls juggel, her er en av samme kunstner: https://www.catawiki.com/lots/11485671- ... n-the-rain
Mondragon
Posts: 18
Joined: 28 Mar 2017 06:48

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by Mondragon »

Er det nødvendig å være ironisk/spydig?

Jeg har ikke greie på slikt og dette er vel et sted man skal kunne spørre?

Skulle hjelpe et menneske som har fått denne i bursdagsgave og som var lei seg pga fargeendringen, da er det greit å vite om det er verdt å ordne på en «ordentlig» måte eller en kjapp og rimelig en

Takk for svar
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by tho »

Må bidra litt selv også. Er liksom ikke noe NAV-kontor.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by hertervig »

Tror jeg ville ha vurdert innkjøp av en boks Duraglit Brasso. Det har vært på markedet i minst 40 år, husker den fra midten av 70.-tallet som et absolutt anvendelig produkt. Den inneholder en fuktig vattklump som man kan rive et lite ønsket stykke av for bruk. Etter bruk kan den brukte dotten legges tilbake i boksen, den er fortsatt anvendelig så lenge den er fuktig selv om den er blitt skitten. Clas Ohlson har hatt den for salg, men der får man den visst ikke lenger. Fant en Gunnar Grorud på nett som ser ut som kan skaffe.

Figuren har jo en del kriker og kroker som kan være noe vanskelig tilgjengelige så jeg ville først konsentrert meg om de blå partiene som virker å være på de større flatene. Deretter ville jeg forsøkt å få pene overganger fra den gule nypussede messingen over til de utilgjengelige mørkpatinerte partiene. Skulle ikke forundre meg om den kan bli ganske fin.

Gullsmeder har jeg et litt ambivalent forhold til, de kan fort finne på løsninger som ikke er helt heldige. Og det spørs jo hva det eventuelt vil koste.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by as2o3 »

hertervig wrote: 07 Mar 2020 18:07 Tror jeg ville ha vurdert innkjøp av en boks Duraglit Brasso.
Men er den messing, eller bare messingfarget? Figuren som ble solgt på nederlandsk eBay beskrives som "burnished resin"...
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by hertervig »

Ja, det ser jeg nå. Resin på godt norsk oversettes med kvae eller harpiks. I så fall vil det merkes på temperaturen til gjenstanden, messing vil være betydelig kaldere å ta på.

Det må vel helst være et blandingsprodukt dette, kvae i sin naturlige form er jo både mykt og klissete. Å rense en slik figur tør jeg i så fall ikke si noe om, det spørs hvor vannbestandig den er. I verste fall kan den jo gis et strøk maling i en ønsket farve. :?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Figur med sign som er vanskelig å tyde

Post by Kjetil Kvist »

Resin i dette tilfellet er syntetisk og ikke biologisk. Et annet ord for plast innblandet metallstøv.
Det er mye brukt når man skal "støpe" billige skulpturer som denne. En skulptur i ekte bronse eller messing ville koste mye å produsere og derfor kostbar. Det er i og for seg ikke galt å bruke resin med f.eks. messingstøv i et kunstverk, men det dukker mest opp i suvenirer og andre masseproduserte kunstverk
Det er nok i prinsippet ikke noe å gjøre med fargeendringen. Bruk av kjemiske rensemidler vil sannsynligvis bare ødelegge den. Det samme vil forsøk på å skrubbe den.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”