Råd angående frimerkesamling

Filateli
Post Reply
Johnern
Posts: 3
Joined: 04 Aug 2020 15:46

Råd angående frimerkesamling

Post by Johnern »

20200804_160446.jpg
20200804_160446.jpg (485.63 KiB) Viewed 2971 times
20200804_160511.jpg
20200804_160511.jpg (790.42 KiB) Viewed 2971 times
Jeg har arvet en stor frimerkesamling av min tante. Den befinner seg i Spania, og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med den. Det er mange album fra posten, men også endel europeiske. Frakt til Norge vil koste litt, og jeg er redd det koster mer enn reel verdi. Jeg har desverre ingen kunnskap om frimerker og tar derfor mot råd med stor takk.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Råd angående frimerkesamling

Post by svessien »

Hei
Frimerkesamling ser ut til å være en hobby for færre of færre. Du vil nok ikke få igjen det tanten din har lagt ut, men du vil nok sitte igjen med noe.
Jeg ville brukt et auksjonshus til å selge samlingen. Skanfil er et alternativ her. Du kan og vurdere et auksjonshus nærere der samlingen befinner seg, så slipper du frakten? Jeg vet imidlertid ikke om norske frimerker er etterspurt i Spania, men de er vel strengt tatt ikke så etterspurt i Norge heller. Jeg har akkurat solgt alle dublettene i den gamle frimerkesamlingen min, og det finansierte vel kjøpet av en mynt og to, men ikke mer.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Råd angående frimerkesamling

Post by Arve »

Du kan sjekke verdien selv her: https://www.stampworld.com/en/. Husk på at samlinger med nyere norske merker kanskje oppnår 10% av katalogverdi eller under, og det er når de selges av anerkjente handlere som f.eks. Skanfil. Har du norske skillingsmerker kan du nok få en vurdering av verdi hvis du legger ut gode bilder her. Alle norske frimerker bortsett fra skillingsverdier er fortsatt gyldig til frankering. Det lureste du kan gjøre er å bruke dem.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Råd angående frimerkesamling

Post by jornkris »

Om du leverer til et auksjonsfirma tar de en del av salgssummen, du kan regne med å få 70 kroner for hver av de store røde albumene etter de har tatt sin del. Kanskje det samme for de mindre albumene, selvfølgelig svært ann på hva som er inni. Så da er det bare å begynne å regne, tror ikke jeg hadde giddet å få dette gratis mot betaling av porto fra Spania. Men som Arve sier det mest lønnsomme er å bruke frimerkene som porto. Det forutsetter selvfølgelig at du sender brev.
Johnern
Posts: 3
Joined: 04 Aug 2020 15:46

Re: Råd angående frimerkesamling

Post by Johnern »

Takk for svar. Det blir nok en for stor jobb å sjekke verdien selv da det er snakk om flere tusen frimerker. Ender nok desverre opp i søpla.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Råd angående frimerkesamling

Post by hertervig »

Nå ligger det jo en fluorlampe der som brukes til å skille papirtyper, noe som tyder på at samleren/sankeren ikke bare har kjøpt årssett og førstedagsbrev helt uten tanke for å sette seg litt mer inn i materien.

Opp til et par tusen kroner i fraktutgifter kan det vel neppe være risikabelt å satse på dette, og det kan jo være noe av større verdi her også.
Johnern
Posts: 3
Joined: 04 Aug 2020 15:46

Re: Råd angående frimerkesamling

Post by Johnern »

Takker for tilbakemeldinger nok en gang. Det er nok bryet verdt å gå gjennom dem. Det virker som en stor oppgave, men har jo da noe å gjøre de neste feriene :) . Vi har god plass, så ingen problem med lagring.
Post Reply

Return to “Frimerker”