Fiks og ferdig - Helt hjem

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Fiks og ferdig - Helt hjem

Post by tho »

Finn.no har lansert "Fiks og ferdig" med Vipps-betaling og levering "Helt Hjem".
For større pakker leveres pakkene i samarbeid med PostNord. Selger får
ikke pengene før kjøper har bekreftet at pakken er mottatt og godkjent.

Dette er noe jeg ikke kommer til å benytte meg av følgende grunner:

1) Pakken er ikke forsikret så lenge den ligger utendørs på dørmatten eller
ved postkassen til avsender. Det er også usikkert om pakken faktisk hentes
pga. størrelse og budets kapasitet. Pakken kan også være levert på gal
adresse eller stjålet fra mottakers dørmatte eller postkasse.

2) Vipps holder betalingen tilbake til kjøper har mottat pakken og godkjent
at selger skal ha pengene. Du har altså ingen garanti for at du får pengene,
spesielt hvis det er feil ved leveringen eller en uærlig mottaker.

3) Posten Norgespakke til 70 kr og 129 kr er billigere enn Helt Hjem sine pakker
til 80 kr og 139 kr.

Det kan jo hende andre ser annerledes på det?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Fiks og ferdig - Helt hjem

Post by Espen »

Unngår postnord om jeg kan. Har kun sendt med dem en gang og da forsvant pakken i flere uker før den dukket opp igjen.. videre så kunne de ikke tilby sending av små pakker fra landsbygda av en eller annen grunn, men større pakker var intet problem. Posten er i alle fall punktlige og forutsigbare.
Sier seg selv at man også vil få kjøpere av den typen som skal begynne å reforhandle når de har pakken i sin besittelse siden de har makten til å gjøre det. Den klassiske returnere en pose med gråstein vil også bli en gjenganger siden alt baserer seg på sporingsinformasjon. Det er et steg vekk i fra det tillitsbaserte systemet vi har i Norge og går mer i retningen av at kjøper har aller rettighetene.
Det er også en måte for finn å gardere seg fra ansvar når det kommer til uærlige aktører.. som i mitt tilfelle nå nylig hvor jeg kjøpte et objekt og fikk tilsendt noe i langt lavere kvalitet og helt annet enn de som var avbildet.. i stedet for å ta affære og straffe vedkommende så kan de heller gjemme seg bak at denne tjenesten burde vært benyttet.

Alt i alt så liker jeg finn.no og synes det er bra at postnord har gitt posten konkurransen for vi hadde nok ikke fått disse nye små norgespakkene hvis ikke det var tilfellet.

Det kommer nok uansett til å gå i den retning at selv private aktører blir forventet å gi samme rettigheter som de store selskapene som kan gi gratis frakt frem og tilbake etc.
Bottom line er at man kan ikke gi kjøper alle rettighetene og verktøyene til å diktere rammene for en transaksjon slik som er tilfellet ved bruk av diverse betalingstjenester og andre ecommerce-aktører for da vil kun de som har massiv fortjeneste og har råd til å ta tapet benytte seg av tjenesten.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Fiks og ferdig - Helt hjem

Post by tho »

PostNord har dataproblemer ved at pakker fra flere kunder kan få samme sendings- og kollinummer. Da mister de kontrollen på hvor pakkene befinner seg i systemet. Typisk sporingsinfo vil være at pakken sendes land og strand rundt i Norge, ofte fram og tilbake, noen ganger stoppet den opp, andre ganger ser man den er utlevert et helt annet sted enn der den skulle. Mottaker har hverken fått hentemelding på SMS eller noen pakke.

Feilen oppstår når pakken scannes ved innlevering. Viktig å ha med seg mobilen og lese SMS'en nøye hva det står, slik at man eventuelt kan få stoppet pakken før den hentes av transportøren. Skjer det vil du møtte veggen hos PostNord. De har nemlig lang ventetid på telefonen og en elendig kunderservice. Inkompetente medarbeidere og lite hjelpsomme. Saken vil ende opp med at pakken er tapt, hvis du i det hele tatt får noe svar.

For bedriftskunder har PostNord et nettskjema de kan fylle ut for å kreve erstatning for tapte sendinger, og det er Lov om vegfraktavtaler som regulerer hva beløpet blir. Det går etter vekt: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1974-12-20-68

Eks. pakke 500 gram = Erstatning ca. 100 kr.

Privatpersoner kan søke erstatning etter 60 dager til en epost-adresse. Gjør du det får du et automatisk standardsvar og etter det skjer det ikke noe mer. Du kan altså ikke regne med noe som helst.

Da er neste steg og fylle ut klageskjema hos Forbrukertilsynet:
https://www.forbrukertilsynet.no/har-du ... il-a-klage

Forbrukstilsynet har for tiden 6 måneders ventetid for behandling av klager.

Får du mehold hos Forbrukertilsynet, så må saken inn til Forbrukerklagenemda for en rettslig dom:
https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget

Det er viktig å å ha god dokumentasjon slik som kopi av salgsannonse, vippsbetalg/kontoutskrift,
kopi av kvittering for sendingen etc.. og beskrive saken etter beste evne.

Det blir en lang og krevede prosess ...

Det er også uklart hva slags erstatning du har krav på.

Har du brukt Visa-kortet til å betale frakten med, kan du også sende en kortreklamasjon til banken
din. Gjør det ganske tidlig i prosessen, gjerne etter 14 dager fra du sendte pakken.

Jeg har sendt pakker med PostNord 5-6 ganger, men så ble det problemer, og noe slikt vil jeg ikke
oppleve mer. Så nå bruker jeg kun Postens Norgespakke.

Til sist: Jeg liker også finn.no :D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Fiks og ferdig - Helt hjem

Post by tho »

Ser nå Finn har endret på teksten ved at selger kan avtale frakt/henting direkte
med kjøper. Tidligere var det ikke nevnt noe om frakt. Det er jo bra, men det
vises ingen steder i annonsen eller er noe valg ved søk slik som for "fiks og ferdig".
Det er det nok en rimelig forklaring på, enten man liker det eller ei.

Stusser litt på setningen "Du betaler ingenting". Vil det si at frakten er gratis?
finn.JPG
finn.JPG (66.42 KiB) Viewed 717 times
Post Reply

Return to “Skytebanen”