Hvorfor klager alle over verdien på frimerker?

Filateli
Post Reply
kenpal

Hvorfor klager alle over verdien på frimerker?

Post by kenpal »

Muligens jeg er litt usosial og sær til tider (er 50 år), men...
Jeg er ikke medlem i noen frimerke klubb, det er veldig få bekjente som engang vet at jeg samler på frimerker (ikke flau eller noe, men har aldri dukket opp som tema).
Jeg leser sjeldent gjennom forumer for frimerker, men det hender...
Mye av grunnen til at jeg ikke er aktiv i forum, er at det er så mye sutring og klaging over at verdiene på frimerker er så lave.

Vi som samler på frimerker gjør det for kosen sin del (vel... de fleste av oss i alle fall), vi sitter og sorterer, ser gjennom historier, ofte med skisser av livet og historien som var på tiden frimerkene er fra, ser bilder/ skisser av "høyere" personer som endrer seg over tid, kunst, kultur og mye mer.

Jeg tenker at vi skal være glad for at verdien på frimerkene er så lave som de er, det er ikke mange gamle "ting" med den kulturelle verdien som er så lett tilgjengelig som frimerker, og det at det kan kjøpes så billig i store kvantum, selv om noen av disse kan være opptil 170 år gamle er vel noe vi må være glad for, ikke klage på til enhver tid...

Personlig har jeg godt over 1 mill. frimerker sortert (pr. nuet) i 116 kataloger, fra de fleste land og tids-epoker (for tiden sortert inn i 363 områder), jeg har de første frimerkene fra de fleste landene, jeg har de fleste typene av flere eldre frimerkene, og jeg har høyverdi og lavverdi i lettere miks, jeg har stemplet og ustemplet om hverandre.

Det jeg aldri kommer til å sortere ut mine frimerker på, er verdi... jeg håper min samling holder seg så lavt at en skolegutt kan overta samlingen uten å tenke salgsverdi.

Verdien i frimerkene ligger i hobbyen, ikke lommeboken.

Vet jeg får mye sutring og klaging på denne posten, men kjør på, jeg bryr meg "veldig mye" :-)

God helg :-)
Espen
Administrator

Re: Hvorfor klager alle over verdien på frimerker?

Post by Espen »

Lave priser er kjedelig for de som har investert tidligere, men som med det meste så er det en risiko. Det er vel fortsatt områder innen filatelien som oppnår gode priser slik jeg forstår det.
Fint for de som vil samle eller yngre mennesker som vil sitte på det inn i fremtiden i påvente av en eventuell prisoppgang for det er vel på absolutt bunnivå akkurat nå.
Selv er jeg ikke spesielt interessert i frimerker, men pga de lave prisene så har jeg startet en liten samling av postens årssett som jeg ikke er så veldig langt unna å fullføre og det har knapt kostet meg noe som helst. Er klar over at det er et veldig amatørmessig, men når man får frimerkesett som er eldre enn undertegnede til halvparten av pålydende verdi så greier jeg ikke dy meg.
Det er også slik at denne hobbyen krever en del spesifikk kunnskap som det tar en del tid å skaffe til veie.. Selv får jeg nesten litt angst når jeg ser alt man må sette seg inn i om papirtyper, varianter og lignende.
Posthornet

Re: Hvorfor klager alle over verdien på frimerker?

Post by Posthornet »

Interessant innlegg. Jeg har samlet på frimerker siden jeg var 4 år og var meget aktiv i min ungdomstid rundt 1980 tallet da frimerke interessen og dertil prisnivået var på høyde. Jeg kjøpte blant annet noen hundre årssett til pålydende som etter kort tid ar usolgt fra postkontoret. Det var ikke vanskelig å få solgt dem for det dobbelte få år senere. Følger en med på auksjonene i dag så kan disse i dag fås kjøpt til langt langt under det halve av pålydende. Bare et lite eksempel. Litt leit er det dog at prisene er så lave synes jeg, men likevel får jeg bare akseptere det og se lyst på at det er mye billige bra frimerker å få kjøpt.

Jeg er så enig i det du sier: "Verdien i frimerkene ligger i hobbyen, ikke lommeboken"
Post Reply

Return to “Frimerker”