Skattoppgjør ved salg av myntsamling uten kvitteringer på innkjøp.

Numismatisk forum
Post Reply
Posthornet

Skattoppgjør ved salg av myntsamling uten kvitteringer på innkjøp.

Post by Posthornet »

Hva skjer om en ikke har kvitteringer med innkjøpspris når en har solgt større samling og skal sende skatteoppgjør.

Meget takknemlig for svar da det er viktig for meg.
lrs

Re: Skattoppgjør ved salg av myntsamling uten kvitteringer på innkjøp.

Post by lrs »

Regner med dette gjelder beskatning i Sverige ? (i Norge er realisasjon av samlermynt i utgangspunktet hobbyvirksomhet og skattefritt, med mindre Skatteetaten skulle mene noe annet mhp omfang av transaksjoner og omsetning)

Her er link til en blankett som kan brukes

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 10677.html

"Inköpspris räknas fram genom att alla kostnader som inköpspris, inköpsprovision m.m. och utgifter för förbättring av tillgången läggs ihop. Vanligt löpande underhåll är däremot inte avdragsgillt. Alternativt kan avdraget beräknas enligt en schablonregel. Som inköpspris får du räkna 25 % av det försäljningspris som ni kommit överens om. D.v.s. har du sålt en tillgång för 100 000 kr får du beräkna inköpspriset till 25 000 kr"
Posthornet

Post by Posthornet »

Takker så mye for interessante svar. Jeg har søkt en del men ikke funnet det med 25% som du nevner og linker til dog hadde jeg en tanke på et beløp som var høyere. Jeg har hørt folk si at en kan selge for 50 000,- her uten å betale skatt men har ikke fått bekreftet dette.

Jeg har pensjon fra Norge og betaler skatt av denne der. Lov av ca. 2006. Senere er den blitt endret men ikke med tilbakevirkende kraft. Skatt på innkomst jeg har i Sverige skal gjøres der.

Nå er situasjonen forandret. Etter bankkonto som jeg aktivt har brukt i Norge i mer enn 50 år så er denne sperret og litt brutalt avstengt.

For et par år siden solgt jeg mynter for litt under 100Tusen men gikk klar skatten. Man har jo lov til å håpe . . .

Jeg får som i Norge også her i Sverige ferdig utfylt selvangivelse til underskrift.

PS. Hobbyvirksomhet: Ja, dog en kombinasjon av samler interesse og investering - som har gitt bra avkastning.
Posthornet

Post by Posthornet »

Nå har jeg fått svar på min post, men vil bare nevne at med tanker og funderinger så har jeg overaskende funnet ut at en stor del av mine kjøp som ble gjort hos Bruun Rasmussen helt tilbake til 2016 finnes alle spesifiserte fakturaer online. Du verden :-) Du verden!

Litt verre er det med Skanfil hvor jeg også er kunde. Her finnes fakturaer men henviser bare til Lot-nr. Ikke spesifikt hva som er kjøpt. Om det holder det vet jeg ikke?
AMO Berg
Proveniensentusiast

Post by AMO Berg »

Nå er jeg ingen skatteekspert, og har aldri gjort endringer i selvangivelsen. Har også solgt mynter for beløp opptil 100k uten at dette har tiltrukket seg oppmerksomhet fra skattemyndighetene. Jeg har også blitt fortalt at mynt- og frimerkesamling er hobby og dermed ikke skattepliktig, men her går det selvsagt en grense dersom man driver omfattende kjøp- og salgsvirksomhet, for eksempel på nett.

Da kan skattemyndighetene anse at virksomheten ligger nærmere jobb enn hobby, og dermed være skattepliktig.

Men dette skal jo fungere begge veier: Dersom man må betale skatt av overskuddet på salg av en mynt, må man selvsagt også kunne trekke fra eventuelle tap på skatten. Jeg må ærlig innrømme at 30 år med myntsamling, så langt har gitt røde tall i budsjettet.
Posthornet

Post by Posthornet »

AMO Berg wrote: 02 Apr 2024 13:03 Da kan skattemyndighetene anse at virksomheten ligger nærmere jobb enn hobby, og dermed være skattepliktig.

Men dette skal jo fungere begge veier: Dersom man må betale skatt av overskuddet på salg av en mynt, må man selvsagt også kunne trekke fra eventuelle tap på skatten. Jeg må ærlig innrømme at 30 år med myntsamling, så langt har gitt røde tall i budsjettet.
Nå er jeg for tiden tvunget til å selge her i Sverige siden jeg mistet min norske bankkonto samtidig som jeg er bosatt her. På Skatteverkets sider her står det skrevet at tap ikke kan trekkes fra. :roll: Jeg skatter likevel til Norge på min pensjon. På annen inntekt til Sverige. Litt innviklet og komplisert situasjon som er vanskelig å forklare.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”