Gustav Becker bordmodell 1923
-
Gustav Becker bordmodell 1923
I det forrige innlegget fikk jeg ikke lagt til bilder, men kunnskapene har økt, så bilde ble det.
Kom over et gammelt Gustav Becker bordmodell klokke.
Stempel på baksiden og der står det også det jeg tror er et serie nr: 1300754.
En nydelig klokke så denne vil jeg bare ha. Verdien er ikke av interesse, denne skal bli i huset Har sett over klokken og fått den i gang. Man må legge øret helt inntil får å høre gangen på den. Utrolig stillegående.
Slagene, hver halvtime, er behagelig å høre på. Har også et vegghengt ur og her høres det både at uret går og slagene er sterke.
Dette er av et annet merke.
Tilbake til bordmodellen. Her tolker jeg at uret er fra 1923. Det er på bakplaten risset inn 49/23. Tolker det som at uret er produsert i uke 49 i 1923.
Men noe jeg lurer på: må dette trekkes hver dag eller?
-
Re: Gustav Becker bordmodell 1923
Har lett frem og tilbake for å se om det kan finnes gode opplysninger om GB klokker. Og det finnes nærmest i bøtter og spann.
Utgangspunktet var klokkens alder. Her skrev jeg at jeg antok at klokken var fra 1923. Dette på bakgrunn av stemplingen på klokkens bakside: 49/23. Derav ble det i mine øyne produsert i uke 49 i 1923.
Slik jeg nå har lest meg frem, er dette nok ikke helt riktig. Serienummeret er med på å si noe om når klokken ble produsert. Dette brukte GB på klokkene frem til ca 1935. Etter dette overtok Junghans både GB o.a. klokker.
Med da et serienummer slik: 13000754 og man ser på liste som ble utarbeidet over GB klokker, kan denne være fra ca 1892-1900. Et spenn på 8 år og med at serienummer med start 1 000 000 var i 1892 og neste var 1 500 000 i 1900. Og hva 49/23 er, ja det vet ikke jeg.
Er det noen kloke hoder som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Som tidligere skrevet, er dette, for meg, et lite klenodium og blir ikke å finne noe annet sted en her i huset.
Den har konkurranse med 2 andre vegg hengte klokker, men denne er nok finest.
Utgangspunktet var klokkens alder. Her skrev jeg at jeg antok at klokken var fra 1923. Dette på bakgrunn av stemplingen på klokkens bakside: 49/23. Derav ble det i mine øyne produsert i uke 49 i 1923.
Slik jeg nå har lest meg frem, er dette nok ikke helt riktig. Serienummeret er med på å si noe om når klokken ble produsert. Dette brukte GB på klokkene frem til ca 1935. Etter dette overtok Junghans både GB o.a. klokker.
Med da et serienummer slik: 13000754 og man ser på liste som ble utarbeidet over GB klokker, kan denne være fra ca 1892-1900. Et spenn på 8 år og med at serienummer med start 1 000 000 var i 1892 og neste var 1 500 000 i 1900. Og hva 49/23 er, ja det vet ikke jeg.
Er det noen kloke hoder som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Som tidligere skrevet, er dette, for meg, et lite klenodium og blir ikke å finne noe annet sted en her i huset.
Den har konkurranse med 2 andre vegg hengte klokker, men denne er nok finest.