Bruun-auksjonene

Her kan du diskutere online auksjoner.
Kjetil Kvist
Veteran

Re: Bruun-auksjonene

Post by Kjetil Kvist »

OleKr wrote: 27 Jun 2024 12:13
Eksemplaret på Heritage-auksjonen ble solgt som "contemporary counterfeit" (https://currency.ha.com/itm/world-curre ... chives4051), noe det åpenbart ikke er. På Heritages webside er det fremdeles presentert som om den er sertifisert, noe som ikke lenger er tilfelle (følg lenken lenger ned på siden). Sertifiseringen eksisterer ikke lenger.

Neida, den dukket opp i Instafeeden min i går ettermiddag. Nok av eksperter som liker den posten.
Denne vil nok være med oss en stund. De som vil ha et gradert eksemplar selv kan jo bare sende inn en av de mange som sirkulerer rundt. Dette er jo ikke akkurat en ukjent kopi. Grunnen til at den ikke lenger dukker opp i søket er at Heritage nok har oppdatert graderingen, men ikke lenken til PMG, søk på dette nummeret istedenfor: 2003937-001. Her er det vel først og fremst en feil hos Heritage enn hos PMG. De har sikkert gjort en in-house gradering.
Attachments
451662192_10168975269510542_6386101891357799186_n.jpg
451662192_10168975269510542_6386101891357799186_n.jpg (189.13 KiB) Viewed 2485 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Kjetil Kvist
Veteran

Post by Kjetil Kvist »

OleKr wrote: 15 Jul 2024 17:08 Interessante nyheter om S&B's nye kontor i København: https://stacksbowers.com/new-sbg-office-in-copenhagen/, særlig om at kontoret skal organisere salget av Bruun-samlingen. Etter ordlyden ser det ut til at de skal organisere salget av hele samlingen.

Her er litt mer detaljer: https://stacksbowers.com/sbpressrelease ... n-denmark/
Dette er svært spennende nyheter. Det har ikke skjedd så mye i det nordiske auksjonsmarkedet siden Høyland måtte legge ned og Ahlström forsvant. Nå etablerer altså et moderne og foroverlent amerikansk auksjonsselskap seg i Skandinavia som første sted i Europa. Jeg anbefaler alle å følge dem på Instagram. Der vil du se hvordan et moderne myntfirma promoterer hobbyen og skaper nye samlere. De er langt foran noe du ser i Europa - og Skandinavia.

Dette blir moro. Så mange har spekulert i hva som skulle skje med Bruun-samlingen. Noen gikk til og med så langt at de nesten hadde delt samlingen mellom seg. Nå er alt i spill, som det heter. Det kan føre til betydelig større interesse for skandinavisk mynt i pengesterke samlermarkeder i utlandet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Helge J

Post by Helge J »

Kjetil Kvist wrote: 19 Jul 2024 06:06
OleKr wrote: 15 Jul 2024 17:08 Interessante nyheter om S&B's nye kontor i København: https://stacksbowers.com/new-sbg-office-in-copenhagen/, særlig om at kontoret skal organisere salget av Bruun-samlingen. Etter ordlyden ser det ut til at de skal organisere salget av hele samlingen.

Her er litt mer detaljer: https://stacksbowers.com/sbpressrelease ... n-denmark/
Dette er svært spennende nyheter. Det har ikke skjedd så mye i det nordiske auksjonsmarkedet siden Høyland måtte legge ned og Ahlström forsvant. Nå etablerer altså et moderne og foroverlent amerikansk auksjonsselskap seg i Skandinavia som første sted i Europa. Jeg anbefaler alle å følge dem på Instagram. Der vil du se hvordan et moderne myntfirma promoterer hobbyen og skaper nye samlere. De er langt foran noe du ser i Europa - og Skandinavia.

Dette blir moro. Så mange har spekulert i hva som skulle skje med Bruun-samlingen. Noen gikk til og med så langt at de nesten hadde delt samlingen mellom seg. Nå er alt i spill, som det heter. Det kan føre til betydelig større interesse for skandinavisk mynt i pengesterke samlermarkeder i utlandet.
Ønsker virkelig slike auksjonshus velkomne til Europa, men da bør de operere det etter standarden de har hjemme. Dette klarte ikke "Heritage Europe" når de tok over MPO. At dette også vil føre til økt interesse for skandinavisk mynt tviler jeg på, tror heller at det får motsatt effekt, at folk her hjemme oppdager nye samleområder. Pengesterke utlandet er ganske kvalitetsbevisst og den gjennomsnittlige norske Oscar II samling er ganske godt renset.

Stakkars de som må by mot amerikanere og Asia over Bruun objektene. 2 d'or 1850 i MS69, hadde vært så mye bedre uten plasten og heller skrevet "very nice".
OleKr

Post by OleKr »

Da er første auksjon åpnet for budgivning, og det ble dessverre bare de varslede 286 myntene som kommer for salg denne gangen ... https://auctions.stacksbowers.com/aucti ... 2&limit=96

Her er det interessante åpningspriser og prisantydninger!

Norge har de høyeste startprisene med den billigste til 2 000 euro og den dyreste til 250 000. Danmark ligger en god del lavere med billigste til 750 euro og den dyreste til 150 000. Sverige er desidert billigst med billigste til 550 euro og dyreste til bare 20 000 euro.

For mitt vedkommende merker jeg meg at de opererer med samme pris for 1 og ½spd 1861. Kanskje jeg skal prøve meg med et bud likevel...
jornkris

Post by jornkris »

Hovedmarkedet for norske mynter er Norge hvor vi bruker kroner. Det er i Norge prisen på norske mynter settes.
En speciedaler som normalt selges i Norge for 50.000 kroner vil med en eurokurs på 8 selges for 6.250 euro, mens den med en eurokurs på 12 vil selges for 4.167 euro.

Det kan virke på meg som om de har sett på tidligere omsettinger i euro /dollar og ikke hensyntatt hvor svak den norske kronen er. Noe som gjør at de ligger for høyt på de norske.

Uansett vanskelig å spå priser på unike mynter.
OleKr

Post by OleKr »

Uavhengig av vekslingskursen er det vel ganske åpenbart at man ønsker å selge alle objektene, ettersom budgivningen starter på halvparten av laveste prisestimat.

Ellers har katalogen blitt veldig omfattende med mange interessante opplysninger og til dels svulstige beskrivelser av objektene. Det er også lagt ut youtube-videoer av alle objektene. Det ser ut til at i alle fall en del av videoopptakene er gjort etter at myntene ble slabbet, det må ha bydd på en del utfordringer ...
AMO Berg
Proveniensentusiast

Post by AMO Berg »

OleKr wrote: 09 Aug 2024 11:02Ellers har katalogen blitt veldig omfattende med mange interessante opplysninger og til dels svulstige beskrivelser av objektene.
Er det en vinsmaker som har beskrevet objektene? Her Gianelli-specien fra 1803:
Glowing with a tone that is as vivid as it is rare, this fractional Speciedaler glistens with a brilliant and vibrant luster on the reverse that is complemented by colorful azure, amethyst, and ruby highlights that sparkle and twinkle under the light on the obverse.
MarkusLømo
Veteran

Post by MarkusLømo »

jornkris wrote: 08 Aug 2024 20:31 Hovedmarkedet for norske mynter er Norge hvor vi bruker kroner. Det er i Norge prisen på norske mynter settes.
En speciedaler som normalt selges i Norge for 50.000 kroner vil med en eurokurs på 8 selges for 6.250 euro, mens den med en eurokurs på 12 vil selges for 4.167 euro.

Det kan virke på meg som om de har sett på tidligere omsettinger i euro /dollar og ikke hensyntatt hvor svak den norske kronen er. Noe som gjør at de ligger for høyt på de norske.

Uansett vanskelig å spå priser på unike mynter.
Estimat €500 000 - €750 000 for 2 speciedaler 1661 Aggershuus er i hvert fall ny auksjonsrekord i estimat for norsk mynt, og €250 000 ny auksjonsrekord i utrop for norsk mynt. Så får vi se om den blir solgt til Norge eller til utlandet.
Stein Knutsen

Post by Stein Knutsen »

Her kan nok flere av de Norske myntene overgå gjeldende prisrekord
Den doble Aggerhaus daleren vil nok toppe det hele
Slik jeg leser beskrivelsen av denne mynten blir det opplyst at
auksjonshuset indikerer 3 exemplarer i gull
Hvilket for meg betyr at de anser Schubarts exemplar som ekte
noe som også Jørgen Sømod hevdet i sin tid
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
OleKr

Post by OleKr »

Det er ingen av de myntene jeg sysler med (unionen med Sverige) som kommer i nærheten av de dyreste norske myntene på denne auksjonen (med mulig unntak for 1spd 1825 som jeg tror var i nærheten av 1 million). Det hadde vært morsomt om de som har greie på prisene fra dansketiden kunne bidra til en liten liste over de dyreste norske myntene før auksjonen starter!
MarkusLømo
Veteran

Post by MarkusLømo »

OleKr wrote: 23 Aug 2024 09:57 Det er ingen av de myntene jeg sysler med (unionen med Sverige) som kommer i nærheten av de dyreste norske myntene på denne auksjonen (med mulig unntak for 1spd 1825 som jeg tror var i nærheten av 1 million). Det hadde vært morsomt om de som har greie på prisene fra dansketiden kunne bidra til en liten liste over de dyreste norske myntene før auksjonen starter!
Rekorden fra din epoke er nok 1 speciedaler 1861 "B" solgt av Myntkompaniet for SEK 2 238 000 i 2014 (1,85 mill ++). Med daværende kurs blir det noe over 2 mill NOK.

Jeg kjenner bare til to dyrere mynter fra dansketiden, 4 speciedaler 1678 fra Riibe 18 i 2005 for NOK 3 068 000 (2,6 mill ++) og 3 speciedaler 1666 solgt i USA i 2018, jeg husker ikke nøyaktig tilslag men den ble sagt å koste 3,45 milioner NOK oversatt fra USD, inklusive salær. Her er rekordinnehaveren:

https://coins.ha.com/itm/norway/norway- ... 64-31438.s
Stein Knutsen

Post by Stein Knutsen »

Når vi ser at denne 3 doble specien anno 1666 ble solgt for 3.45 mill
vil det forundre meg om ikke minst 3 og trolig et par til ikke blir solgt
for en høyere pris
Når det gjelder denne 3 doble specien fra1666 så var den ikke kjent bortsett
fra exemplaret i København som forøvrig ikke ble kjøpt på Shubarts auksjon
i 1831 men ved en senere anledning
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
MarkusLømo
Veteran

Post by MarkusLømo »

Stein Knutsen wrote: 23 Aug 2024 16:18 Når vi ser at denne 3 doble specien anno 1666 ble solgt for 3.45 mill
vil det forundre meg om ikke minst 3 og trolig et par til ikke blir solgt
for en høyere pris
Når det gjelder denne 3 doble specien fra1666 så var den ikke kjent bortsett
fra exemplaret i København som forøvrig ikke ble kjøpt på Shubarts auksjon
i 1831 men ved en senere anledning
Med nåværende kurs trenger vi tilslag på €243 644 for å "tangere" rekorden. €250 000 skulle altså holde til å gå forbi, med mindre den norske kronen styrker seg betydelig mot euro før auksjonen.

Det er en mynt som vil slå rekorden om den går for utrop eller mer (2 specie 1661 Aggershuus)
Det er 2 mynter som vil slå rekorden om de går innenfor estimat (4 speciedaler 1656, 4 speciedaler 1680)
Det er 5 mynter som truer rekorden ut i fra estimat, hvor estimatet spenner over/under (1 specie 1546 Gimsøy, 3 speciedaler 1650, 3 speciedaler 1657, 1 dukat 1660, 2 dukat u år (1670-99))

Så kan en naturligvis synes hva en vil om estimatene.
OleKr

Post by OleKr »

Her kommer rangering basert på inflasjonsjusterte priser - da bør vi klart ta utgangspunkt i 4spd 1678 og ikke 3spd 1666!
Norsk-mynt-høyest-pris.jpg
Norsk-mynt-høyest-pris.jpg (12.29 KiB) Viewed 1544 times
OleKr

Post by OleKr »

Og her kommer Bruun-myntene nevnt over (med unntak av de med lavere høyeste estimat). Euro etter dagens pris med tillegg av 20% salær. Slår høyeste prisantydning til ligger det an til mer enn dobling av dagens rekord. Ellers er det bare laveste estimat av 2spd 1661 og høyeste estimat av 4spd 1656 som slår 4spd 1678.
Bruun-høyest-pris.jpg
Bruun-høyest-pris.jpg (16.5 KiB) Viewed 1533 times
Post Reply

Return to “Auksjoner”