Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Moderators: AMO Berg, OleKr

OleKr

Re: Sjeldenhetsoversikt spd og sk 1814-73

Post by OleKr »

Det er på tide med en liten oppdatering av sjeldenhetsoversiktene. Da jeg gikk gjennom myntene, fant jeg noen nye registreringer på ulike websider.

Blant de mer interessante dukket det opp en del eksemplarer som finnes på web-sidene til Norges metallsøkerforenings museum, se https://nmf.nu/museum/. Dette er et interessant initiativ, og veldig bemerkelsesverdig at medlemmer velger å registrere sine funn på museets web-side! Dette er et eksempel som offentlig finansierte museer bør merke seg! For mer om dette, se https://www.samlerforum.no/viewtopic.ph ... 34#p137134.

Jeg har også funnet digitaliseringer av noen samlingsoversikter utarbeidet over myntsamlinger som var etablert på skoler på 1800- og tidlig 1900-tallet. Dette er et interessant fenomen som var utbredt i Sverige, men som også vant fotfeste ved noen skoler i Norge. Av størst interesse er oversikten over Örebro läroverks myntsamling fra 1879, dokumentert av N.K.W. Gellerstedt. Her finner vi den første omtalen av det fantastiske eksemplaret av 24sk 1831.

Av interesse kan det nevnes at materiale om skolesamlinger kan finnes på den danske web-siden https://slaegtsbibliotek.dk/samlinger/skoler-l. Der finnes materiale fra mange norske skoler, blant annet Arendal skole som hadde en interessant samling. Oversikten over denne samlingen er trykket i Indbydelsesskrift til den aarlige Hovedexamen i Arendals Middel- og Realskole i Juni og Juli 1861, som inneholder en Meddelelse om Arendals Skole offentlige Bibliothek og Museums Mynt- og Medaillesamling utarbeidet av Hr. Consul J. Thue på s. 23-28 (https://bibliotek.slaegt.dk/cgi-bin/koh ... %20Arendal). Tilsvarende finnes det en oversikt over samlingen ved Kristiansunds skole i Kristiansunds off. høiere almenskole. Aarsberetning for Skoleaarene 1904-1905, 1905-1906, 1906-1907 s. 47-55, utarbeidet av adjunkt Nummedal (https://bibliotek.slaegt.dk/cgi-bin/koh ... istiansund).

Her er en liste over sjeldenhetsoversiktene som er oppdatert:
1sk 1824 ompreg, 1825, 1828 og 1834
24sk 1824, 1825, 1831, 1834
½spd 1819, 1823, 1836
Last edited by OleKr on 29 Jan 2025 10:10, edited 1 time in total.
Reason: Korrigert i lys av informasjonen i tråden nedenfor.
janip

Post by janip »

24 skilling 1834 som er avbildet på metallsøkermuseet mener jeg er den samme som er omtalt her på samlerforum under metallsøking i 2012.
Den ble solgt av Bergen Mynt og Seddel.Om den er registrert av deg tidligere vet jeg ikke men den er jo da ikke på museet.
Det kan hende funnene er registrert med bilder på museet men ikke er der fysisk.
OleKr

Post by OleKr »

Tusen takk for meldingen janip! Jeg tok det som en selvfølge at myntene var deponert i museet. Jeg ble kanskje lurt av at det står på web-siden opplyser: "Du er velkommen til å se på alle funnene." Jeg tolket det til å være en invitasjon til å se på de aktuelle gjenstandene, i tillegg til at man (selvsagt) kan ta en titt på bildene som er lagt ut på nett.

Jeg har sjekket litt nærmere, og du har helt rett i at 24sk 1834 er identisk med eksemplaret som er nevnt her på forumet. Dette er registrert som nr. 18 i sjeldenhetsoversikten. Bildet som ble lagt ut på samlerforum er det samme som benyttes av museet (https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?p=87046#p87046). Jeg skal nevne at denne er solgt via Bergen Mynt og Seddel, i tråd med opplysningen din (har du evt. årstall og kvalitetsangivelse vil jeg være veldig takknemlig for det).

Etter nærmere undersøkelse, har jeg funnet at også 1sk 1828 er identisk med et eksemplar som ble solgt av Numisma i 2014, nr. 19 i sjeldenhetsoversikten.

De to andre eksemplarene, 1sk 1824ompreg og 24sk 1825, har jeg ikke dokumentasjon på at er omsatt.

Jeg skal endre opplysningene i sjeldenhetsoversiktene i tråd med det jeg har notert over, og forespørre museet om i hvilken utstrekning det finnes noen fysisk samling. Forhåpentligvis kommer jeg tilbake med mer informasjon om dette etter hvert!
OleKr

Post by OleKr »

Det kom rask respons fra Norges Metallsøkerforenings digitale museum! Det finnes ikke noen fysisk samling. Alle myntene tilhører finnerne og forblir privateide (med unntak av de som i utgangspunktet tilhører staten i kraft av kulturminneloven, men de kommer heller ikke til museet). Jeg er litt usikker på om det er passende å kalle dette registeret for et museum, men så vidt jeg kan se er ikke museumsbegrepet forbeholdt noen klart avgrenset gruppe institusjoner. Den mest anerkjente definisjonen ser ut til å være International Council of Museums definisjon:

"A museum is a non-profitmaking, permanent institution in the service of society and of its development, and open to the public, which acquires, conserves, researches, communicates, and exhibits, for purposes of study, education and enjoyment, material evidence of man and his environment."

Denne definisjonen ser ut til å forutsette forekomsten av fysiske objekter i en samling. Det er mulig at denne definisjonen er utdatert i dagens digitaliserte verden. På den annen side kan det argumenteres for at museumsbegrepet ikke bør benyttes til rene digitale registre over gjenstander.

Uansett er det veldig fortjenestefullt at metallsøkerforeningen gjør dette arbeidet med å gjøre et så fint register tilgjengelig for allmennheten.

Jeg skal oppdatere sjeldenhetsanalysene i tråd med denne informasjonen så snart jeg får tid!
janip

Post by janip »

24sk 1834 ble solgt samme dag som den ble lagt ut i nettbutikken til BMS i juni 2012.
Mener den var gradert 1/1-,men her er jeg ikke sikker.
OleKr

Post by OleKr »

Tusen takk for det, janip! Da er sjeldenhetsanalysene for 1sk 1824 ompreg og 1828, og 24sk 1825 og 1834 rettet opp!

Nå er det på tide å oppdatere og fortsette å publisere seddeloversikter. I første omgang har jeg oppdatert 10 spd 1818-1834, 5 spd 1817-1818 og 1827-1828 og 1 spd 1817-1822 og 1825-1843. Resten av serie I (½ spd og 24 sk) kommer neste helg, og deretter skal jeg publisere oversikter over alle de resterende sedlene fra specie-tiden i ukene som kommer.

Jeg kontaktet Gunnar Thesen i november i fjor, og avtalte et møte på kontoret hans for å diskutere prosjektene mine og se på litt materiale han hadde liggende. Dette skulle dessverre bli mitt første og siste møte med Gunnar på tomannshånd. Vi holdt det gående i mange timer. Det er veldig trist at Gunnar ikke er med oss lenger og et stort tap at så mye av kunnskapen hans nå er borte.

Blant informasjonen jeg fikk tilgang til er et foreløpig og udatert manus til en myntkatalog han hadde samarbeidet med Peder Madsen om. Manuskriptet inneholder informasjon om årganger og høyeste / laveste serienummer. I tillegg er manuset oppdatert med ny informasjon om sedler. I seddeloversiktene har jeg lagt inn informasjon fra dette manuset der jeg har funnet eksemplarer som jeg ikke har registrert før. Jeg har notert at disse tilhører ukjente samlinger og at opplysningene kommer fra Thesen. Jeg har plassert disse eksemplarene under «privat eie» inntil eventuell annen informasjon dukker opp. I tillegg fikk jeg tilgang til informasjon Gunnar har notert om sedler som kom innom Oslo myntgalleri, og som ikke ble solgt på auksjoner. Denne informasjonen er lagt inn på samme måte.

Gunnar hadde også en samlingsoversikt fra Peder Madsen. Gunnar bisto ved salget av store deler av Madsens samling til Norges Bank. Samlingsoversikten er udatert, men jeg regner med at den er fra ca. 1992, ettersom den ble utarbeidet i forbindelse med salget. Fra før har jeg via Bjørn Rønning mottatt samlingsoversikter fra Madsen som er datert 1987 og 2006. Samlet har jeg nå oversikter over Madsens samling som gjør det mulig for meg å slutte meg til hvilke sedler som ble solgt til Norges Bank, og hvilke som ble igjen i samlingen hans for senere salg. Dette gjør at jeg har kunnet rette opp mange av oppføringene i seddeloversiktene, noe som medfører at mange sedler som så ut til å kunne være i privat eie nå er registrert som tilhørende offentlige samlinger.

Jeg har også fått tilgang til informasjon fra Norges Bank om deres samling av speciesedler, men jeg har lovet å ikke publisere denne informasjonen før Norges Bank selv gjør den offentlig tilgjengelig. Så snart jeg får adgang å publisere denne informasjonen skal jeg oppdatere oversiktene.
OleKr

Post by OleKr »

Da er jeg også ferdig med å oppdatere skillemyntsedlene, 24 skilling og ½ spd. Blant de nye registreringene av spesiell interesse er opplysninger om en ukjent årgang: ½spd fra 1825.

Ellers er det nye registreringer av høyeste og laveste registrerte serienummer for en del årganger:
Nye høyeste registrerte s.nr.: ½spd 1837 og 1839, samt 24sk 1835.
Nye laveste registrerte s.nr.: 24sk 1823 og 1841.

https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?t=18087
https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?t=18088
https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?t=18082
https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?t=18083

Jeg har også oppdatert 5spd 1827-1828 med nye opplysninger om inndragning av sedler.
OleKr

Post by OleKr »

Da har jeg påbegynt publiseringen av de resterende utgavene av speciesedlene. I dag kom 5spd 1841-1854 og 1865, se https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?t=16973.

I tabellen nedenfor har jeg summert opp fordelingen av kjente sedler av serie I mellom offentlige og private samlinger, og sammenlignet dette med det som var situasjonen første gang jeg publiserte seddeloversiktene.
Oppdatering-oversikt.jpg
Oppdatering-oversikt.jpg (62.86 KiB) Viewed 9 times
Tabellen viser at antallet sedler som er antatt å finnes i private samlinger har gått markert ned (-27) siden forrige publisering i oktober 2024. Dette har skjedd til tross for at jeg har fått ny informasjon om tidligere ukjente sedler fra Thesen, som jeg foreløpig har registrert under «privat eie». Under antall sedler i offentlig eie har jeg tatt med alle sedler som jeg har kjennskap til at finnes i offentlige eller institusjonelle samlinger. Dette viser at sedler i offentlige samlinger nå er markert høyere enn antallet sedler i private samlinger. Det er også verdt å merke seg at det for alle valører er registrert flere sedler i offentlige enn i private samlinger, noe som står i sterk kontrast til det som så langt er tilfellet for de sjeldneste myntene fra samme tidsperiode.

Samlet er det 31 «nye» sedler som har kommet med i de oppdaterte oversiktene.

Jeg har også tatt med antall årganger registrert under hver seddelutgave. Dersom man deler antall kjente sedler i privat eie på antall kjente årganger, får vi følgende rangering av sjeldenhet av sedler per årgang for serie I:

10spd: 1
1spd 2.utg.: 1,4
5spd 1.utg.: 3
½spd 2.utg.: 3,3
½spd 1.utg.:3,5
24sk 1.utg.: 5
24sk 2.utg.: 5
1spd 1.utg.: 5,3
5spd 2. utg.: 9

Ettersom en del årganger så lang ser ut til kun å finnes i offentlige samlinger, er det å bedrive årgangssamling av disse sedlene en stor utfordring. Typesamling er derimot mulig, i alle fall hvis man har begrenset ambisjon om å skaffe seg 10spd eller 5spd 1. utg.
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”