Bruun-auksjonene

Her kan du diskutere online auksjoner.
OleKr

Re: Bruun-auksjonene

Post by OleKr »

Jeg har tatt en runde på provenienser for morgendagens onlineauksjon over norske mynter. Det er forsåvidt ikke så mye interessant utover den sterke dominansen av eksemplarer med opphav fra Brahesminde-samlingen (alle eksemplarer med to provenienser kom via denne samlingen). Som nevnt over, er det mange eksemplarer som blir solgt i loter denne gangen, hele 234 mynter fordelt på 20 loter. Dersom vi legger til resten av de norske eksemplarene, og trekker fra et par danske som selges sammen med de norske (https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBK5E og https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBK5R, begge angitt med Kongsberg som myntsted, litt merkelig kombinasjon synes jeg ...), kommer vi opp i totalt 343 norske eksemplarer. Av disse er 113 (nesten 1/3) angitt med provenienser, hvorav 83 kommer fra Brahesmindesamlingen. På en god andre plass kommer 26 eksemplarer fra Guildals samling.

Den mest spennende er 12sk fra 1855 (https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBKFM), som vistnok skal ha følgende proveniens: Christoph Daniel v. Kreber Collection (Copenhagen - 11/1841) Lot # 2718 → Countship of Brahesminde Collection (Private Sale - 1922) → Bruun! Finn (minst) en feil!

Når jeg først er inne på errata, kan jeg også nevne omtalen av denne: https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBJYN (tips: C).

Da jeg så nærmere på lotene, fikk jeg meg noen overraskelser. Mens de aller fleste lotene dekker tidsserier av én valør, finnes det noen få som er sammensatt av ganske ulike eksemplarer, særlig denne: https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBJQI. Her dukket det opp et par mynter fra fra Carl Johan og Håkons om jeg har oversett i omtalene over.

Noe som fortjener honnør ved disse auksjonene er informasjon om eksemplarenes vekt. Særlig synes jeg oppstillingen av vekt i denne loten var interessant: https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBJZN. Her får vi presentert en serie 2-skillinger fra 1700 til 1713 der vekten varierer fra 0.98 til 1,3 gram. Er det mye eller lite? Korrelerer det med tilgangen på sølv? Da jeg så gjennom de andre lotene for å se hvordan det sto til der, ble jeg dessverre skuffet. Det er bare denne og en annen lot blant de norske (https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBJGS) som har vektangivelser. Ellers har Bruun vært ganske konsekvent i å angi vekten på i alle fall eksemplarene fra før 1850. Det er veldig bra!
Stein Knutsen

Post by Stein Knutsen »

Da er 3 del av Bruuns samling vel overstått
De Danske Gullmyntene gikk som vanlig bra og ble toppet
av Lynges 4 Dukat 1663 hammer 240000 euro
De Norske ble toppet av 3 Specie 1652 og den nydelige skillingen fra
Devegges samling
At en meget pen halvspecie fra 1831 blir solgt for mer enn
en halvspecie fra 1674 er dog noe overraskende for meg
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
OleKr

Post by OleKr »

Den norske delen av auksjonen ble nok toppet av 3 dukat fra 1678, se https://auctions.stacksbowers.com/lots/ ... -ngc-vf-35. Den ble solgt sammen med de danske ...

Kanskje prisen på halvspecien fra 1831 reflekterer at det er et relativt lite utbud av sjeldne unionsmynter for tiden, mens markedet er i ferd med å mettes for 1600-talls mynt?
Stein Knutsen

Post by Stein Knutsen »

3 Dukat 1678 og for den saks skyld 2 Dukat 1673 blir regnet
som preget i Norge gitt antagelser
Hvis auksjonshuset virkelig var sikre på at de er av Norsk herkomst
vel da burde de vel være i den norske delen
Kanskje de helgarderer seg litt her
Stein Knutsen

Post by Stein Knutsen »

Når vi først er inne på denne 3 dukat 1678 så kan vi jo spørre
oss selv ,er dette en 3 dukat
Den veier inn på 9.82 gram hvilket er langt ifra foreskrevne 10,47 gram
I mine øyne er en såpass stor forskjell uforenelig med 3 Dukat
OleKr

Post by OleKr »

Min hypotese har vært at S&B enten har vært forpliktet til eller har valgt å følge katalogiseringen i Bruunkatalogen ved oppsettet av auksjonene, men at de har lagt til grunn sine egne vurderinger ved angivelsen geografiske tilhørigheten på de enkelte objektene.
OleKr

Post by OleKr »

Her kommer en oversikt over provenienser for alle norske mynter som er solgt til nå. Når jeg finregner antallet norske enkeltmynter som er solgt så langt, kommer jeg til 714. Da har jeg ekskludert usolgte objekter, trukket fra loter med flere enn én mynt, og basert meg på S&Bs geografiske angivelser. Sistnevnte kan det være litt ulike oppfatninger om. Et eksempel er to mynter solgt sammen med norske, men markert som danske til tross for at myntsted ble angitt som «Kongsberg Mint», se https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBK5E og https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LBK5R). Dersom disse skal anses som norske, øker antallet solgte norske mynter til 716. Ingen av dem har provenienser, så for dette formål er de uten betydning.

Blant de 714 myntene er det til sammen 255 (35,7 %) som har angitt provenienser. I tabellene nedenfor har jeg lagt inn salgspriser, inklusive salær, i Euro. Mynter fra Brahesminde-samlingen er dominerende både antallsmessig (148 av 255) og verdimessig (€ 3,8 mill. av 6,23 mill). Som oversikten viser, har hele 62 av de 148 Brahesminde-myntene (41,89 %) ytterligere en proveniens. Samlet har myntene med to provenienser en verdi på € 2,54 mill., hvilket utgjør hele 66,8 % av verdien på alle myntene fra Brahesminde-samlingen. Myntene med to provenienser er følgelig langt mer verdifulle enn de som kun har proveniens fra Brahesminde-samlingen. De fleste og mest verdifulle kommer fra Hemmert, 16 mynter til en verdi av € 710 712, hvilket utgjør omtrent ½ mill. kroner per stk. I tillegg kommer to mynter som kom direkte til Bruun-samlingen fra Hemmerts samling til en verdi av € 162 000 (se neste tabell). Så langt er det bare en av Brahesminde-myntene som har tre provenienser (https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1LYW9T/). Det kan indikere at det er ganske mangelfull dokumentasjon av provenienser i denne samlingen. Oversikten gir likevel et interessant bilde av hvor Brahesminde-myntene kom fra.
Proveniens-Brahesminde.jpg
Proveniens-Brahesminde.jpg (76.46 KiB) Viewed 160 times
I neste tabell finnes de resterende proveniensene. Blant disse er myntene fra Guildals samling dominerende, hele 68 av 107 mynter til en verdi av over € 1,33 mill. Både Brahesminde-samlingen og Guildals samling ble anskaffet helt på slutten av Bruuns samlerkarriere. Uten disse anskaffelsene hadde Bruuns samling av norske mynter vært langt mer «ordinær».

Blant de 107 myntene i tabellen er det kun 13 som har to provenienser. Disse 13 myntene har imidlertid høy verdi! Hele € 824 700, noe som bekrefter inntrykket om at mynter med lange provenienser har høyere verdi enn andre mynter. Av de 13 myntene er det hele fem som har tre provenienser. Blant disse er mynten med suverent lengst proveniens, Gimsøy-daleren som kom til Bruun fra Grimsgård i 1889 (https://auctions.stacksbowers.com/lots/view/3-1AKSYD/), og som før det hadde vært i samlingene til Biermann (1853), Mohr (1847), Kreber (1841), Timm (1831) og Suhm (1800).
Proveniens-resten.jpg
Proveniens-resten.jpg (76.3 KiB) Viewed 160 times
Totalt gir dette 255 mynter med minst en proveniens og en samlet verdi på € 6,23 mill., noe som gir en gjennomsnittsverdi på € 24 421. Av disse har 78 to provenienser med en samlet verdi på € 3,37 mill., noe som gir en gjennomsnittsverdi på € 44 915. Av disse igjen, har seks mynter tre provenienser og en samlet en verdi på € 529 800, noe som gir en snittverdi på € 88 167. Den ene mynten med seks provenienser kostet € 168 000. Det blir spennende å se om disse trendene fortsetter. Hva som er årsaker og virkninger her – skaper lang proveniens verdi eller er høy verdi en grunn til at proveniensen blir dokumentert og/eller at mynten blir hyppig omsatt – er ikke godt å si. Den foreløpige konklusjonen er uansett at en lang proveniens er en god indikasjon på høy verdi.

Samlet tegner tabellene over også et bilde av at det er relativt få dokumenterte direkteanskaffelser av norske mynter i Bruun-samlingen. Basert på tabellen og i tidsrekkefølge (vi kan se bort fra Hemmert 1807), får vi følgende liste over (mulige) direkteanskaffelser:

1. Græslifunnet 1878
2. O.T. Thomsen 1880
3. Wolf 1882
4. Benzon 1887
5. Grimsgaard 1889
6. Lynge 1899
7. Bech 1906
8. Feill 1907
9. Petersen 1914
10. Krautwald 1916
11. Guildal 1918
12. Brahesminde 1922

Nedenfor følger en oversikt over proveniensen til de 234 norske myntene som ble solgt i 20 loter på nettauksjon 3 i september 2025. Av disse var det hele 90 som hadde proveniens. Dette er hele 38,5 %, og ganske overraskende en litt høyere andel enn for myntene diskutert over. For disse myntene er Brahesminde-samlingen helt dominerende og bare tre mynter har mer enn en proveniens. Den samlede verdien av de 16 lotene som hadde mynter med proveniens er € 38 876. Hvis vi fordeler denne på 211 mynter, får vi en gjennomsnittsverdi på € 184 per mynt. Denne snittverdien er benyttet for å illustrere den verdimessige betydningen av disse myntene ikke gjøre noe merkbart utslag på analysene over.
Proveniens-loter.jpg
Proveniens-loter.jpg (19.02 KiB) Viewed 160 times
Her er en liste over alle proveniensene som er nevnt i tabellene og teksten over, basert på opplysninger gitt i S&Bs objektbeskrivelser. Når man vurderer hvilke auksjoner Bruun kan ha deltatt på og hva han eventuelt kjøpte, er det av relevans at han ble født i 1852. I omtalen av ham i den første S&B-katalogen side xv, står det at han, mens han var lærling i Holbæk fra han var 14 til han ble 18 år i 1870, hadde anskaffet "49 silver and 87 copper coins" (s. xv).

1800 Peter F. Suhm Collection, Copenhagen
1807 Peter v. Hemmert Collection, Copenhagen
1818 Christiane Lugge Collection, Copenhagen
1826 Hans Henrik Frost Collection, Copenhagen
1830 Schmidt Collection
1831 Carl Friderich Schubart Collection, Copenhagen
1831 Georg F. Timm Collection, Copenhagen
1840 Claes Alberts Collection, Copenhagen
1841 Christoph Daniel v. Kreber Collection, Copenhagen
1847 August C. Mohr Collection, Copenhagen
1851 Ole Devegge Collection, Copenhagen
1853 B. Biermann Collection, Oslo