Mer Samlerhuset

Numismatisk forum
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Mer Samlerhuset

Post by Espen »

Kjøpt for en rimelig penge og reddet fra sh myntbrev

Image

Image

Man bør alltid handle objektet og ikke innpakningen
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Mer Samlerhuset

Post by Espen »

Image
User avatar
Kristiansand
Posts: 392
Joined: 16 Jan 2009 16:31
Location: Søgne

Re: Mer Samlerhuset

Post by Kristiansand »

Thaler wrote:
bengt wrote:
Thaler wrote:Ellers så kaller jeg alt som ikke er laget for å fungere som betalingsmiddel for medaljer
Du kan ta denne mynten med på Rimi og kjøpe deg Pizza Grandiosa, den er tvungent betalingsmiddel. Du kan ikke skryte på deg å ha en komplett samling krone og øre mynt uten å ha minnemyntene ;-)
Jeg vet man kan betale med den, men så lenge den ikke er laget med den hensikt at den skal sirkulere, er det ikke en ordentlig mynt. Valørmedaljer kaller jeg den slags. Men heldigvis er ikke Norge like ille som mange andre land når det gjelder å lage valørmedaljer.

Uansett saa er Hamsummynten noe av det bedre jeg har satt oeynene mine paa av nyere mynt. Jeg liker den bedre og bedre. Saa den skal kunstneren ha, flink der!!!!
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Mer Samlerhuset

Post by KingO »

Får de solgt alle så er det ca 1,5 mill i fortjeneste (hvis de har betalt 450,- for mynten). Men det er vel ikke på dette Hamsund brevet de skal tjene penger, men på "samlingen" av myntbrev. Neste brev kunden mottar kan jo godt være med en mynt til en verdi av 50 kr, da har de plutselig 3 mill i fortjeneste.

Designet på kovolutten er nok laget av en profesjonell grafiker, siden det fremstår så proft og moderne.

(Jeg har vel heller egentlig aldri forstått hva et myntbrev egentlig er for noe...)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Mer Samlerhuset

Post by Kjetil Kvist »

Myntbrev passer for enkelte frimerkesamlere. Det er en klasse på frimerkeutstillinger for samlinger som blander både frimerker og andre samlerobjekter, som medaljer, mynter og sedler.

Det er en del amatører som lager myntbrev. Jeg har sett brev med nesten hjemmegjorte medaljer uten særlig kunstnerisk verdi, og jeg har sett myntbrev som heller ikke har poststempel. Jeg har også sett en del konstruerte myntbrev laget av gamle førstedagsbrev. Det som er viktig for en filatelist er at det er en logisk sammenheng mellom begivenhet, numismatisk objekt, frimerket og poststemplet. Dessuten bør brevet være riktig frankert. Får man tak i objekter som tilfredstiller slike krav, så kan de kanskje ha en viss verdi i framtida.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Mer Samlerhuset

Post by signum »

Thaler wrote:
Ellers så kaller jeg alt som ikke er laget for å fungere som betalingsmiddel for medaljer :twisted:
Enig med deg at en del nyere minnemynter gjerne heller burde ha blitt betegnet som medaljer. Men så lenge de bærer en valør, er det mynt. Det vanvittige i dag, er jo at NB i profittøyemed forlanger kr.450,- for en 200 kroner, og at vi er villig til å betale det. Myntene kunne like gjerne vært pålydende 500 kroner, og vekslet med en 500 lapp. Men da ville det vel blitt litt surr med regnskapstallene.

Er ikke helt enig med deg i at alt som ikke er preget som betalingsmiddel, er medaljer. Våre første minnemynter fra 1906 og 1907, samt gevær tokronen, var vel heller ikke tenkt som sirkulasjonsmynt. Men det er mynter, og vi samler dem selvfølgelig på lik linje med de øvrige myntene.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Mer Samlerhuset

Post by MarkusLømo »

signum wrote: Er ikke helt enig med deg i at alt som ikke er preget som betalingsmiddel, er medaljer. Våre første minnemynter fra 1906 og 1907, samt gevær tokronen, var vel heller ikke tenkt som sirkulasjonsmynt. Men det er mynter, og vi samler dem selvfølgelig på lik linje med de øvrige myntene.
I alle fall noen av oss. Jeg for min del har forsøkt å få det jeg selv kaller en komplett krone- og øresamling ment for sirkulasjon. Det blir da uten høyvalørminnemynter, tokroner 1906 og 07 og 2 øre 1968. Mynter som f.eks 5 kroner 1975 og 1986 samt moderne 20-kroner med ymse utseende er imidlertid med i samlingen. 20 kroner 2001 med stjerne holdes derimot utenfor.

Hva man samler på er jo opp til den enkelte. Det er ikke noe galt i å samle på minnemynter, men det blir noe annet enn det jeg selv holder på med. Det er lett å dele opp kroner og øre i to kategorier - ment for sirkulasjon og ikke ment for sirkulasjon. At noen i den siste kategorien er eller har vært gyldige betalingsmidler spiller i den sammenheng ingen rolle. Virker som Thaler er enig med meg der.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Mer Samlerhuset

Post by bengt »

Starter man med en blank samling kan det være greit å droppe minnemynter, Excel regnearket mitt forteller meg at minnemyntene i seg selv nå har en katalogverdi på nesten 100.000 kroner - og man får mye pen Oscar mynt for de pengene :-)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mer Samlerhuset

Post by ZZzzz »

Jeg fikk nettopp et lite tips fra en på jobb. Det er ulovlig å sende gyldige betalingsmidler pr. A-post. Er da ikke dette myntbrevet ulovlig? Oppfordrer ikke da Svinehuset (Samlerhuset etalert av Sigmund Jakobsen, Reidar Nilsen, Ole Bjørn Fausa og Helge Hellebust) til lovbrudd, når de lager brev med mynter i?

:?:
Last edited by ZZzzz on 09 Sep 2009 22:14, edited 2 times in total.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Mer Samlerhuset

Post by bengt »

Det er vel ikke straffbart i følge norsk lov, men det er imot Postens vilkår.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mer Samlerhuset

Post by ZZzzz »

Du har riktig :)

Men allikevel, så bryter det postens regler.......
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Mer Samlerhuset

Post by Kjetil Kvist »

Det bryter Postens regelverk dersom det faktisk blir postlagt. Det blir det selvsagt aldri.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Mer Samlerhuset

Post by KingO »

signum wrote:


Det vanvittige i dag, er jo at NB i profittøyemed forlanger kr.450,- for en 200 kroner, og at vi er villig til å betale det.
Folk betaler også kr. 195,- for kr 36,50 i form av myntsett som aldri kommer til å bli verdifulle.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Mer Samlerhuset

Post by Kjetil Kvist »

I 1914 synes enkelte det var typisk "staten" da DKM solgte nypregede Mor Norge-mynter til 2 kroner stykket. Hadde "staten" hatt forstand på forretningsdrift, så hadde de selvsagt forlangt mer for dem. Det er jo godt at noen har lært noe på de 100 årene som har gått.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: Mer Samlerhuset

Post by perhenning »

Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”