Samlerhuset - Pris versus Verdi

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ZZzzz »

Jeg tenkte det kunne være interesant å se på samtlige Samlerhuset-produkter som ligger på deres internettsider. Så jeg oppretter denne tråden:

Samlerhuset - Pris versus Verdi

Med andre ord, hva er den virkelige verdien på myntene man får i forhold til den prisen man betaler. Og hva kan man forvente å få tilbake om man selger til en mynthandler?

La oss begynne med denne:
skillingsett.jpg
skillingsett.jpg (499.45 KiB) Viewed 14978 times
Hva tenker dere om virkelig verdi og hva kan man få for det om man selger til en mynthandler?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ramazotti »

Ikke umulig at du havner på ca. 1/3 .
Avhengig av kvalitet,selvfølgelig. 1 skillingen som er avbildet ,omsettes vel for ca.150.-
Om resten av settet består av mynter i samme kvalitet,kan det kaskje innbringe 2000.- ved salg ?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Kong Christian V 2 skilling 1686-1699: Verdi 4-700 kr
Kong Christian VII skilling 1771: verdi 100-150 kr
Kong Oscar I 24 skillling 1845-1855: verdi 4-600 kr
Kong Oscar I 12 skillling 1845-1856: verdi 2-500 kr

Samlet verdi 1100-2000 kroner, selvfølgelig noe an på hvor fine de er.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by vivavegas »

Min tommelfingerregel er å dele på 4. Det stemmer jo her relativt godt med anslaget på 1100-2000. Er man riktig uheldig (gjelder vel typisk medaljer og spesielt samlinger i skrin) så kan man i værste fall ende opp med å dele på 10.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Denne teksten i annonsen er litt morsom:

Visste du at?
I 1730 ble brennevinsbrenning forbudt på landet, og i 1776 også i byene i Norge. Myndighetene slo hardt ned på brudd av forbudet, og staffen var inndragning av brennevinskjelene. Det var nettopp kobber fra disse kjelene som gikk med til produksjonen av de første kobbermyntene på Kongsberg. Kanskje du er så heldig at en av myntene du får er laget av kobberet fra en av disse brennevinskjelene?


Det er jo ikke enskillingene fra Kongsberg man får, men de produsert i Danmark.
Men samlerhusets eksperter vet kanskje ikke forskjellen?
Og de første enskillingne av denne typen laget på Kongsberg ble vel laget av svenske platemynter.

Prisanslaget jeg gjorde gjorde jeg ut fra hva jeg ser mynter av denne typen av slitt samlerhusetkvalitet selges for, ikke hva som står i priskataloger. Jeg er ikke så begeistret for slike kataloger, de som laget dem har egeninteresse av å føre opp høye priser.

Hvis ingen er uenige i verdianslaget kan vi jo se på neste sett.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

Samlerhuset forholder seg alltid litt liberalt til historiske fakta. Det morsomste er jo når de forklarer dobbelvaløren 5 spd/20 kroner med det var for å gjøre det enklere for folk å forholde seg til en ny myntenhet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Hva er verdien på dette her? Dette må jo være enda mer overpriset.
sh.jpg
sh.jpg (56.46 KiB) Viewed 14592 times
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by kråkerøy »

Når samlerhuset får kjøpt opp "alle tilgjengelige" eksemplarer av halv-enkle skillingsmynter, og selger dem ut for hår-reisende priser, så må vel det være den beste måten til å argumentere med å 4-5 doble katalogprisen neste år.
Dette er jo da markedsprisen. Elementer av samlerhuset er jo inne og er med på å gi ut katalogen over norske mynter.

Disse settene blir nok helt sikkert solgt i bøtter og spann til de som vil ha noen slitne mynter i et flott skrin.

...Og, det de gør her er dessverre ikke ulovlig.
De tilbyr en frivillig vare til en pris, som for oss synes å være hinsides høy, men som de som ikke samler så aktivt nok kan bite på.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

Salgstrikset med dette Carl Johan-settet er jo at man sammenligner to helt forskjellige varer. De selger svenske skillingsmynter, men sammenligner dem med norske skillingsmynter. De sier riktignok ikke noe om verdi, men bruker det litt vanskeligere definerte begrepet "populære". Men det er jo helt klart hva de mener: Deres "eksperter" spår en prisøkning.

Nå er jo fakta i saken det at svenskene samler kobbermynt med stor iver. Jeg vil gå så langt som å si at kobbermynt er langt mer populært i Sverige enn det er i Norge. Derfor er også kobbermynt i gode kvaliteter svært kostbare, mens tilsvarende kobbermynt i lavere kvaliteter er billige. Hva Samlerhusets eksperter ser i krystallkula vet jeg ikke, men jeg tror neppe det er en realistisk grunn til å tro at slitne Carl Johan-skillinger vil stige i verdi.

Det er kanskje på riktig side av loven, men det er uansett betenkelig å sammenligne to helt ulike varer. Hva blir det neste? Kjøp svenske speciedalere idag siden de norske er så mye dyrere?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by bengt »

Hvis man totalt mangler skrupler er det lett å tjene penger her i landet.

Når man ser noen av deres siste salgstriks, jeg har spesielt i minnet det "Installments x4" trikset deres, så er jeg ganske sikre på at mandagsmøtene deres har overskrift "hvordan kan vi lure noen i dag - uten å bryte loven?".
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ha-rob »

For å snu litt på flisen så tror jeg nesten Samlerhuset hadde greid å få folk til å kjøpe og samle på dasspapir også. Hva om de sa at dasspapiret var laget av resirkulerte blåtiere som for noen år tilbake var innlevert Norges Bank for destruering?

Eller motsatt; de kan selge billige blåtiere dyrt med påstanden om at mange av blåtierne var lagd av resirkulert dasspapir fra 1800-tallet eller noe sånt? :lol:
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Thaler »

ha-rob wrote:For å snu litt på flisen så tror jeg nesten Samlerhuset hadde greid å få folk til å kjøpe og samle på dasspapir også. Hva om de sa at dasspapiret var laget av resirkulerte blåtiere som for noen år tilbake var innlevert Norges Bank for destruering?

Eller motsatt; de kan selge billige blåtiere dyrt med påstanden om at mange av blåtierne var lagd av resirkulert dasspapir fra 1800-tallet eller noe sånt? :lol:
"Hvem vet: kanskje har papiret i den blå tieren som du mottar fra oss, i god sirkulasjonskvalitet, en gang vært brukt i Carl Johans rumpe! Det er noe å tenke på når du sitter og ser på den i samlingen din!"
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

Interessant nok blir det laget papir av for eksempel elefantmøkk. Det er visstnok uten skjemmende odør. Jeg vurderer å importere et sett med brevpapir til bruk for spesiell korrespondanse.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Papir av elefantmøkk høres morsomt ut det, hadde jeg vært kunde hos samlerhuset hadde jeg brukt slikt papir til avbestillingene.
Men tilbake til temaet i åpningsinnlegget. Er det noen som vil prøve seg på verdien av settet med svenske skillingsmynter?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

De kan faktisk være verdt så lite som 165 svenske kroner om de er i kvalitet 1 og fra de vanligste årene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”