Hvem er dere??

Alt det andre
Harry Sponheim
Posts: 10
Joined: 02 Sep 2008 15:19

Re: Hvem er dere??

Post by Harry Sponheim »

Hei.
32 år. Samlet mynter til og fra i flere år samt frimerker. Som de fleste andre så startet samlerinteressen i barndommen. Solgte etterhvert alt jeg hadde. Startet på nytt for et år siden. Samler i hovedsak Norske mynter, men er også interessert i eldre mynter fra andre land. (Mynter før 1900).
Har ellers en omfattende frimerkesamling som jeg vurderer og sende til Skanfil for å frigjøre hard valuta til fremtidige myntkjøp:-)
Trosterud

Re: Hvem er dere??

Post by Trosterud »

Hei! Terje 39 år fra Trosterud her :D Har samlet mynter og frimerker siden jeg var en neve stor. Frimerkene sluttet jeg med for et par år siden, nå er det mynter som gjelder. Samler norske mynter, spesielt minnemynter, mynter fra hele verden med polar tilknytning og norske motiver (kjente nordmenn på utenlandske mynter) I tillegg liker jeg flotte myntbrev (er vel en arv etter tiden som frimerkesamler) Har også fått mer og mer sansen for gullmynter, ikke noe slår glansen i en flott gullmynt etter min mening! Kjøper mest på nettauksjoner og finn.no. Samlerforum.no oppdaget jeg nå i dag ved en tilfeldighet. Så fint at det finnes et sånt forum for oss myntsamlere! Jeg vet faktisk ikke om noen andre myntsamlere personlig så dette kan bli et fint sted å diskutere :D
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hvem er dere??

Post by Espen »

velkommen til forumet.
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvem er dere??

Post by maxlimit »

Hei
Jeg heter Bård og er 42 år
Min myntinterresse startet da jeg som 7 åring var "postergutt" i en stor norgeskampanje for røde kors da de gamle 5 øringene og 1+2 ørene skulle sjaltes ut. husker godt at fotografen som tok bildene til reklamekampanjen sa jeg ikke skulle slippe mynten på rødekorskartongen. da tenkte jeg at disse ville bli vert masse penger!! kasta på stikka med alle i nabolaget som hadde de "gamle" 5 ørene og veksla med de nye. hobbyen lå i dvale i mange år men tok den opp igjen for noen år siden da jeg var sykemeldt en lengre periode og har nå fått en grei samling med mynt fra 1800 tallet og oppover.har nå en komplett samling fra 1905 og fremmover.holder nå på og kompletterer oscar. driver også med endel kjøp og salg på qxl m.m! :D
jobber forøvrigt som kokk, men har også hatt perioder som stuert i nordsjøen.
hyggeligt at vi myntintereserte har fått et fint forum med masse interesange forum.
Bård
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Hvem er dere??

Post by holofire »

Hei :D
Heter Christian 26 år. Samlemanien begynte da i 8-9 års alderen. Faren min gikk på frimerkeklubben og jeg fikk noen mynter. Jeg begynte å sortere de etter år og da var det gjort. Så fikk jeg en halv skilling 1867 og den var jo kjempegammel så den tok jeg godt vare på! Da ol nærmet seg var interessen for pins stor helt til ol var over... tok opp samlingen igjen for 4 år siden etter huskjøp. Da var det jo plass til samlingen min.
Har etterhvert bygd opp en fin samling fra den eldste fra sverre mangnusson til den siste årrekken 2008. Proof er vel det jeg ikke samler på. Perioden 1814-1874 er det jeg har satset mest på å mangelr nå kun 1 sk 1828, 12 sk 1861,1862 24 sk 1824,1831,1833,1834,1836,1861,1862. Sp samler jeg typer og mangler 1 sp 1864-1869 og halv sp 1873. ellers samler jeg 1874 til i dag i nær 0, olav snart komplett kv 0 og haakon står for tur...
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Hvem er dere??

Post by MarkusLømo »

Hei
Jeg heter Markus og er 35 år. Begynte samlingen så smått i femårsalderen med noen hulltiøringer moren min ga meg og mengdesamlet tiøringer gjennom barne- og ungdomsskolen. Kom inn i myntsamlermiljøet da jeg var 14 og var aktiv i noen år men mistet interessen da studentøkonomien ikke strakk til å kjøpe stort. Beholdt imidlertid alle myntene jeg hadde og tok samlingen opp igjen for snart fire år siden. Samlerområdene er årstallssamling for kroner/øre bruksmynt (ikke minnemynt), typesamling 1628-1873 (årstallssamling for enkelte enklere typer) og typesamling resten av verden med ekstra fokus på Sverige 1814-1905 og Danmark 1397-1814. Jeg har en hyggelig samling av myntproduserende områder - 178 selvstendige nåværende land og 140+ andre steder som lager/har laget egne mynter. De norske står allikevel for langt den største delen av samlingen rent verdimessig.
Ettersom jeg er spesielt interessert i tall har jeg en "en fra hvert år"-samling, hvor det gjelder å få flest mulig årstall uavhengig av land og valør, og en valørsamling hvor det gjelder å få flest mulig forskjellige valører uansett land og år. Hvis noen har en "7 et-eller-annet" eller "9 et-eller-annet" de kan skille seg med så si gjerne i fra :)

Jeg er utdannet diplomøkonom og regnskapsfører av yrke.
User avatar
vestavind02
Posts: 145
Joined: 13 Nov 2008 19:30

Re: Hvem er dere??

Post by vestavind02 »

Hei alle på forumet.
Jeg heter Frank Johan og har omsider regitrert meg etter at en av forumets medlemmer for en tid tilbake mente jeg burde melde meg inn her. Siden har jeg fulgt med på innleggene og sett at her er mye "matnyttig" for en uerfaren sjel.
Spesielt innleggene om falske mynter som det synes å florere av, synes jeg har stor verdi. Det samme synes jeg om myntene som legges ut til vurdering, svarene gir et godt utgangspunkt når en selv skal prøve seg på den kunsten, selv om jeg fra frimerkenes verden har noen års erfaring i så måte.
Litt om meg selv.
I yngre dager samlet jeg frimerker i mange tiår og hadde en fin samling som jeg måtte selge på grunn av sykdom. I denne tiden kjøpte jeg også litt mynter i ny og ne, disse ble lagt i en skuff, så noen myntsamler var jeg ikke.
Etter noen år nå har helsa bedret seg og jeg er kommet i pensjonistenes rekker.
Noe skal man jo drive med også i denne tilværelsen, så de få myntene jeg hadde ble funnet frem og studert, ja tenkte jeg, hvorfor ikke. For å gjøre historien kort så var jeg i gang. Nå kjøper jeg litt her og selger litt der, bytter ut litt og slik kan det bli veldig interessant etter hvert, og så har jeg jo litt å stelle med underveis. Nysgjerrigheten etter, og innlevelsen i myntenes verden har i alle fall, selv for en gammel mann blitt større.
Mvh
vestavind02
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Hvem er dere??

Post by peroenge »

Hei folkens!

Jeg heter Per Olav Engeset og er 41 år. Har samlet på mynt siden jeg var guttunge. Deltok på min første storauksjon i 1979. Medlem i Norsk Numismatisk Forening siden 1986. Begynte med norsk årgangsmynt, deretter ble det norsk mynt før 1814. I 1983 kjøpte jeg meg min første romerske mynt og har siden samlet på antikke mynter, med hovedvekt på romerske i perioden fra Augustus - Diocletian. Men jeg må innrømme at det er vanskelig å begrense seg. Har samlet litt eldre europeisk også. Har dessuten ansvar for å oppdatere web-sidene på http://www.norsknum.org.

mvh Per Olav
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Voltaire
Posts: 3
Joined: 09 Nov 2008 09:17

Re: Hvem er dere??

Post by Voltaire »

Kristian på 23. Jeg samler egentlig ikke på noe, men "snublet" tilfeldigvis over forumet og synes det er mye spennende her inne. Mange medlemmer med imponerende kunnskaper, så jeg kommer nok til å stikke innom med ujevne mellomrom. Hvem vet, kanskje jeg får lyst til å samle på noe en dag :)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hvem er dere??

Post by bengt »

Ja, jeg har vel ikke introdusert meg selv her jeg...

Er 28 år gammel og deler samleinteressen med kona. Vi samler norske betalingsmidler med hovedvekt på årgangssamlingen av mynt fra 1814, men også eldre norsk mynt, norske sedler, og danske og svenske mynter 1873-1923. Begynte med frimerker og mynter som liten når pappa skulle finne en hobby til meg, men fikk egentlig først interessen i "voksen" alder. Ble aldri interessert i det pappa "samlet" da det primært var å ta vare på pene mynter man fikk i butikken. Med en komplett Haakon, Olav og Harald samling og stor interesse for Carl Johan kan man vel si at samlerområdet har blitt utvidet kraftig siden den gang!

Jeg er senior utvikler hos datasikkerhetsfirmaet Norman som jobber med antivirus og firewall produkter. Min kone er interiørarkitekt.

Er innom dette forumet flere ganger om dagen og suger til meg alt jeg kommer over av kunnskap :-)
User avatar
André. L
Posts: 79
Joined: 23 Nov 2008 12:45

Re: Hvem er dere??

Post by André. L »

Jeg heter André Larsen. Jeg er nå 15 år(trolig yngst her for øyeblikket). Jeg begynte å samle på mynter uten noen egentlig verdi når jeg var 7 år, samtidig som jeg begynte å samle på steiner jeg fant på turstien. Begge disse hobbyene har tatt mer og mer av, med noen pauser gjennom årene. Da jeg fant ut at internett også åpnet dører for slike ting, har også mange penger forduftet i senere tid. Har vel egentlig alltid hatt det vanskelig for å kaste ting, og er vel en slags samler av natur. Jeg samler også litt på gamle sedler, men disse har ingen særlig verdi i katalogene.
Jeg ble veldig glad når jeg oppdaget et forum for slike som meg, siden jeg omtrent ikke kjenner noen andre som deler mine samleinteresser i området.
zaldor
Posts: 159
Joined: 14 Nov 2008 19:10
Location: Larvik

Re: Hvem er dere??

Post by zaldor »

Jeg har vært her en stund, men aldri presentert meg.

Jeg er 18 år og bor i Larviksområdet der jeg også går på skole. Jeg går nå i 2.klasse på allmenn der jeg fordyper meg i realfag. Det blir vel riktig å si at jeg alltid har vært en samler, men det første jeg virkelig begynte å samle på var pins. Jeg kjøper lite pins nå, men har fremdeles samlingen trygt og pent bevart.

Min myntsamlerinteresse begynte i 1999 da jeg helt uventet og overraskende sto der med en Akershus-mynt i hånden. Jeg fikk øye for minnemynter og fikk tak i Mot Ukjent Land og noen gamle 5-kroner. Jeg har siden det lagt unna alle minnemynter jeg noen gang har kommet over (jeg tør ikke telle dem nå), men den generelle mynt-interessen tok seg opp for et snaut år siden da jeg plutselig fikk en fiks idé om at jeg skulle plukke ut en mynt fra hvert årstall av de som var i sirkulasjon. Det utviklet seg ganske fort til en interesse også for eldre mynter. I dag samler jeg norske mynter fra 1874.

Andre interesser: Vitenskap, sjakk, fotball, og Nintendo.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Hvem er dere??

Post by Medicoin »

Siden jeg akkurat la inn min første post under frimerker så kanskje jeg skal presentere meg selv også her!

Mitt navn er Tommy, 29 år, og jeg jobber som IT-ansvarlig på et lite firma i Oslo-området. Er en typisk samler som sikkert kunne ha samlet på gråstein om jeg hadde fått tillatelse fra samboren... ;) Samlet litt på frimerker og mynter da jeg var mindre men mistet hele den interessen i ungdomsårene. Har tatt opp myntsamlingen igjen og er helt hekta på det nå. Samler utelukkende på Norske mynter (sirkulasjons og minnemynter). Farlig nært Olav-V samling i KV0 men gjenstår et par objekter der. Satser på å fylle opp med det jeg ikke har i kv0 om ikke så alt for lang tid. Ellers så tenker jeg å fortsette med haakon-samling (da sikkert ikke i kv0 vil jeg tro...). Har funnet meg et par "favoritt" mynter nå den siste tiden, blir nok å legge ut et par bilder av disse etterhvert (mulig jeg må skaffe meg makro-objektiv til kameraet først) =). Satser på å etterhvert får meldt meg inn i norsk numismatisk forening, ser ut som det blir en del interessante foredrag framover (uheldigvis får jeg ikke med meg mai møtet der kjetil kvist skal holde foredrag, møte i borettslaget kunne ikke passet dårligere... menmen.. sånn er det.).

Håper på at jeg blir å møte en del av dere som henger her på nnf-møter i tiden som kommer, alltid trivelig å møte folk som deler min lidenskap! =)

- Tommy
User avatar
Captain Nintendo
Posts: 25
Joined: 12 Aug 2009 11:10
Location: Lillestrøm
Contact:

Re: Hvem er dere??

Post by Captain Nintendo »

Hello folks, jeg er ny her og tenkte å introdusere meg litt nærmere.

Jeg samler primært på tv-spill, helst fra Sega og Nintendo, men har mye annet også som det har lett for å bli. Fant denne siden da jeg søkte etter verdi på noen Sydney OL mynter fra Samlerhuset, og det virker som en bra side for en samler som meg selv. Får se om jeg klarer å dra igang litt liv i delforumet spill :-D

Begynte å samle på tv-spill i 2001, og bygget meg opp en rimelig heftig samling. I 2005 fikk jeg det plutselig for meg at jeg skulle slutte å samle, og solgte alt jeg hadde. Men, siden samlergenet ligger latent så begynte jeg å bygge en ny samling i fjor. Har funnet ut at det å bygge samlingen egentlig er det morsomste, og selvfølgelig å få masse pakker i posten da :-D

Driver sammen med en kompis norgest største community for retrospill, og jobber hardt med å oppdatere min egen retroblogg Livet i 8 biter.
Putting ordnance and Harleys in a Sonic game is like giving Q*Bert a Ferrari and teaching him to Dragon Punch

Min retroblogg
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Hvem er dere??

Post by kråketoppen »

steinlasse wrote:Hei, heter Stein og er i min beste alder - altså tidlig 40 åra..
Myntinteressen ble vekket pga en lærer i 5.klasse. Takk Øyvind Klemetsen, hvor du nå måtte være.
Min mor kom hjem med en ettøre 1885, som hun fikk i vekslepenger og av nevnte lærer fikk jeg en sølvmynt fra Rundefunnet etter at klassen hjalp til med en utstilling på slutten av syttitallet.
Interessen har gått opp og ned, samlerområdene likeså.
Arabiske dirhemer for å ha mine egne kopier av myntfunn datert rundt vikingtid, mynt fra forskjellige historiske regenter, konger, perioder osv osv.
Ferdig med Olav i 0-kvalitet, holder på med Haakon nå, nær ferdig med myntruller(?) fra -74 og komplett svenske(?) tokroner samt hva jeg måtte komme over.
Er kun kjøper, har ennå ikke solgt en mynt - og forsøker etter beste evne å gi interessen til neste generasjon.
Har innsett at jeg aldri blir så velholden at det blir skrevet artikler om min samling, men en hobby skal en dog koble av med.
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”