Årgangsmynter i bra kvalitet

Numismatisk forum
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

Litt inspirert av peroenge lurer jeg på hvor mange av Samlerforums mange lesere som samler seriøst/aktivt på årgangsmynter i bra kvalitet. Har registrert en del gjengangere i noen bud-dueller om diverse toppobjekter, men det kunne vært interessant å vite om det er noen (mange?) som samler årgangsmynter i toppkvalitet.

Hva som er mest populært å samle på ser ut til å variere litt. På slutten av åttitallet så det ut til å være ganske mange som samlet årgangsmynter i bra kvalitet, og prisene var da også deretter (spesielt på OMH's auksjoner.....). Så en lang periode har vel skillingsmynter og speciedalere vært mest populært, men i den senere tid virker det som om noen flere samler årgangsmynt i bra kvaitet igjen. Tilgangen på gode objekter må imidlertid sies å være relativt begrenset så det skal muligens ikke så mange flere aktive samlere til for å få fart på prisene.

Noen som har kommentarer mht dette eller som vil stå frem som samlere av årgangsmynt i toppkvalitet? Muligens finnes det noen storsamlere som sitter på komplette/nesten komplette samlinger?
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Torashe »

Hmmmm... om jeg er noe skikkelig storsammler vet jeg ikke.
Men har en rimelig bra hovedsammling med årgangs mynt fra 1874 i høy kv,noen av verstingene har jeg ikke i bedre kv en 1+,som eks 1kr 1878,2kr 85,87,88, ellers som sagt før har jeg en stygg uvane starte sammle årgangen om igjen og om igjen. Før 1874 så vokser og sammlingen bra,men her er jeg bare små gutt i forhold til mange.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by SaccoMan »

Jeg samler årgangsmynt i god kvalitet. Hovedsaklig Haakon sølv (0/01 og 0), og okkupasjonsmynter (0).Men siden det noen ganger går lang tid mellom hver gang jeg kommer over objekter jeg mangler eller har lyst på, så sklir det jo lett ut da. Er så stusselig og ikke ha en mynt å vente på at skal komme i postkassa :).

Derfor er Olav samlingen blitt nesten komplett i 0/prakt, samt at det etterhvert har blitt endel eldre mynter i god kvalitet(før 1874) og en og annen nyere Haakon mynt i 0.

Når det gjelder Haakon sølvet så er alle myntene i minst 0/01. Mange mynter er kjøpt av en mynthandler som 0/01 og siden vurdert av en annen til 0 og omvendt. Etterhvert så har jeg etter diverse erfaringer falt ned på og kun handle av to forskjellige mynthandlere som jeg utelukkende har gode erfaringer med når det gjelder dyrere mynter. Kjøper endel på nettauksjoner også, men da bare av anerkjente samlere som jeg stoler på.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Jeg behøver kansje ikke si at jeg samler god kvalitet , og har etterhvert de fleste vanskelige fra 1872 og frem til idag i kvalitet 0 eller usirkulerte som oftere og oftere blir brukt .
De siste to ble omtalt her , 1 øre 1885 og 2 øre 1915
Men jeg faller også for mynter i lavere kvalitet , da de har mer historie å fortelle enn de som har lagt i en skuff i 100 år ..

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by bengt »

For når du sier "årgangsmynter" så mener du "krone og øre mynter"?

Vi fokuserer mest på årgangssamling av 1814-1872 (i motsetning til typesamling som jeg har inntrykk av at de fleste samler fra denne perioden), med mest fokus akkurat nå på Carl Johans 1/2 specier og 24 skillinger i 1+ og 01 kvalitet. - Og hvis du mener om krone/øre samling så er vel ikke det akkurat "bra kvalitet" :-)
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

Får komme ut av skapet jeg også da, siden jeg nok er en av dem som heb sier har gått igjen på diverse nettauksjoner i det siste, når toppobjekter har blitt solgt. Jeg samler utelukkende mynt i usirkulert/kv.O/prakt innen mitt hovedsamleområde som er årgangsmynt 1874 -dd. Jeg mangler fremdeles en del mynt på å ha realisert dette, selv om samlingen med 2 unntak er komplett i kv. 0/prakt etter 1940. Jeg samler også varianter av årgangsmynt, samtidige forfalskninger og myntlikende poletter (eks. messepoletter, 2 kr 1887 restrike etc) fra samme periode. Her går jeg av og til litt på akkord med kvaliteten (selv om jeg ikke liker å gjøre det). Samler ikke proofsett/nyere minnemynter etc, da jeg til dels syntes dette havner i samme kategori som settene fra søppelhuset.

Syntes forøvrig at prisnivåene på toppobjekter nå er blitt så høye nå at jeg sitter med en litt vondt smak i munnen. Når man ser småvalører av bronsemynt gå for 3-4 ganger katalogprisen virker det som noen av oss (meg selv inkludert) har mistet bakkekontakten totalt. Har i løpet av dette året blant annet kjøpt noen 1 og 2 kr OscarII i hinsides vakre praktkvaliteter til en bagatellmessig pris i forhold til det budet jeg selv la inn på nevnte 2 øre 1915.

Ellers gikk jo en 2 kr 1914 i kv. 0 for over 5000,- på auction.no her om dagen, og det var ikke engang lagt ut bilde av mynten! Det sier sitt.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Prisnivå ....
Jeg har i alle år vært en aktiv frimerkesamler , med hovedsamleområde Norge lux enkeltmerker stemplet før 1900 , små papirlapper til priser langt over 1øre 1885 og noen godt over 2øre 1915
Har imidlertid tenkt å trappe ned frimerker og konsentrere meg mer om mynter . Har plukket litt i frimerkesamlingen , og har lagt ut 28 merker på høstens auksjon i Oslo på Plaza , de fleste med utrop fra kr 3 000 .- til kr 12 000 .-
Så prisnivå ? Disse flotte myntene som alle ønsker seg , Er det så galt ? Hvis en 1øre 1885 prakt kostet kr 200 .- hadde vel mye vært anneledes innen myntsamling ? Eller ...

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

Mineline wrote:Jeg behøver kansje ikke si at jeg samler god kvalitet , og har etterhvert de fleste vanskelige fra 1872 og frem til idag i kvalitet 0 eller usirkulerte som oftere og oftere blir brukt .
De siste to ble omtalt her , 1 øre 1885 og 2 øre 1915
Men jeg faller også for mynter i lavere kvalitet , da de har mer historie å fortelle enn de som har lagt i en skuff i 100 år ..
mineline
Du har de fleste "vanskelige" etter 1872 i kv 0??? Vet ikke helt hva du definerer som vanskelige årganger, men etter mine begreper er det veldig mange mynter som er vanskelig å finne i udiskutabel kv 0 etter 1872! De fleste Oscar-myntene for eksempel må vel sies å være vanskelige i kv 0. Det samme gjelder for en god del tidlige årganger av Haakon VII....
Også en del lavt prisede mynter fra "nyere tid" kan faktisk være også vanskelig å få tak i. Husker eksempelvis at det tok flere år før jeg fant 1-øre 1952 (II) og 1953 i skikkelig 0-kvalitet. Enda verre er det å få tak i prakteksemplarer av mynter. Slike forekommer fra tid til annen, men blir gjerne kostbare siden også andre samlere jo gjerne vil ha tak i disse.

Da jeg var ung hadde jeg også en slags naiv tro på at jeg bare kunne stikke innom Oslo Mynthandel eller tilsvarende å kjøpe 0-mynter jeg manglet. Da jeg ble voksen nok til å forsøke dette, erfarte jeg imidlertid at de ikke engang hadde komplett Olav V i kv 0.......

Du har muligens samlet mynter i god kvalitet aktivt gjennom mange år hvis du har fått tak i mange av de vanskelige?
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

Re jba :

Det virker som vi har felles samlerområde....

Du sier du med få unntak har komplett samling etter 1940, men tidsperioden du nevner her, er jo da den relativt lette og klart billigste. Tror faktisk jeg selv kun mangler en eneste mynt etter 1940 i kv0 eller bedre (muligens bortsett fra noen få enkeltmynter som kanskje ikke helt holder kv0 selv om de er kjøpt som det), og den vil jeg helst ha i praktkvalitet, men det kan gå år mellom hver gang akkurat denne mynten kommer på auksjon.

Du har helt klart den vanskeligste tidsperioden igjen jba! Tidlig Haakon VII er vanskelig, og når du kommer til OscarII, blir det skikkelig moro, spesielt idag som prisnivået er sterkt økende.....
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

Hei heb, vi dekker nok omtrent det samme området ja.

For å være mer spesifikk: 25ø 1957 på plate, 1 kr 1958, 50øre 1945 zn og av alle ting 5 øre 1951 type 1 er det som mangler i kv.0 etter 1940. Før denne perioden er det stort sett 2 og 5 ørene fra før 1935 der jeg har de største hullene. Har inntrykk av at tidlig H7 er kobberet til dels vanskeligere enn sølvet å få i kv.0. Sølvet er i alle fall mye bedre dekket hos meg enn eksemplevis 2 øg 5 øre, særlig de store valørene ettersom jeg har konsentrert meg spesielt om dette områdete i de siste årene. Det som mangler her er de årene som uansett er nesten umulige å få tak i. Og der har du rett: Det svir på pungen - bokstavlig talt!!!
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

jba wrote:Hei heb, vi dekker nok omtrent det samme området ja.

For å være mer spesifikk: 25ø 1957 på plate, 1 kr 1958, 50øre 1945 zn og av alle ting 5 øre 1951 type 1 er det som mangler i kv.0 etter 1940. Før denne perioden er det stort sett 2 og 5 ørene fra før 1935 der jeg har de største hullene. Har inntrykk av at tidlig H7 er kobberet til dels vanskeligere enn sølvet å få i kv.0. Sølvet er i alle fall mye bedre dekket hos meg enn eksemplevis 2 øg 5 øre, særlig de store valørene ettersom jeg har konsentrert meg spesielt om dette områdete i de siste årene. Det som mangler her er de årene som uansett er nesten umulige å få tak i. Og der har du rett: Det svir på pungen - bokstavlig talt!!!
Noen av 2-kronene er vel også vanskelige synes jeg. Ellers er jeg helt enig med deg i at kobbermyntene fra før 1935 er vanskelig å få tak i kv0. Selv om noen av de ikke er priset så høyt kan de uansett være svært vanskelig å få tak i. Det er ikke alltid at prisnivået helt gjenspeiler hvor vanskelige myntene er!
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

ja særlig 2 kr 1910 i kv. 0 har jeg lett lenge etter, foreløpig uten å komme i mål
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by ramazotti »

jba wrote:Hei heb, vi dekker nok omtrent det samme området ja.

For å være mer spesifikk: 25ø 1957 på plate, 1 kr 1958, 50øre 1945 zn og av alle ting 5 øre 1951 type 1 er det som mangler i kv.0 etter 1940. Før denne perioden er det stort sett 2 og 5 ørene fra før 1935 der jeg har de største hullene. Har inntrykk av at tidlig H7 er kobberet til dels vanskeligere enn sølvet å få i kv.0. Sølvet er i alle fall mye bedre dekket hos meg enn eksemplevis 2 øg 5 øre, særlig de store valørene ettersom jeg har konsentrert meg spesielt om dette områdete i de siste årene. Det som mangler her er de årene som uansett er nesten umulige å få tak i. Og der har du rett: Det svir på pungen - bokstavlig talt!!!
Kanskje er det nå jeg skall selge 25 øre 1957 på plate ?Lime inn en annonse lengre ned,og
god reklame :lol: Jeg hadde tenkt å ta den med på et myntmøte i Fredrikstad for gradering,men kom ikke så langt da det kasjet med jobb.

jba,du kjøpte en fra 1955,25 øre,var det en vanlig 0,eller bedre ?
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

25 øre 1955 var en fin kv.0 mynt. Har et par andre i samme serien i prakt, så den passet godt inn i rekken. Den på plate har du og jeg diskutert før også, ref pm
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

Asbjørn: pm avsendt :wink:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”