Forsikring

Numismatisk forum
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forsikring

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote: En safe kan vel også være ett alternativ antar jeg. Har selv vurdert det.
Det er jo også en fin forsikring ifht. brann/vannskade. Selv om man er forsikret så har man jo ofte ett "forhold" til samlingen. De kan vel imidlertid være relativt dyre hvis man skal opp i tunge safer. Ser at man for en stor 210 kg. safe til kr. 8000.

Dvs. hvis man har en samling til 75.000, og grensen er 100.000 så antar jeg at det holder med en viss sannsynliggjøring ifht. å få beløpet utbetalt. Selv om noen bilder selvsagt er det beste.
En safe er en god løsning om en fankisk har lyst til å se på myntene sine innimellom. Er myntene i bankboks blir det nok vanskelig å få sett stort til dem, er jeg redd. Spesielt for de som jobber i bankens åpningstider.

Når det gjelder dokumentasjon ved bilder - på min PC ligger det bilder av mynter for adskillige millioner kroner. Jeg tar gjerne vare på bilder av pene ting også når jeg ikke kjøper dem selv. Skal en først dokumentere bør en kanskje gjøre noe mer enn bare å ta bilder av myntene. Men hva? Tar en bilde av seg selv med mynten er det jo vanskelig å få med årstall og kvalitet. Stor forskjell på 1 kr 1878 i 01 og 1 kr 1877 i 1+.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Forsikring

Post by vivavegas »

Håper du har en back-up av bildene (som man ikke oppbevarer i samme huset).
Hvis først uhellet er ute, så kan jo fort alt gå tapt.

En PC er vel også typisk noe en tyv kan raske med seg.

Jeg brenner en CD ca. en gang i måneden og tar den med på jobben og lar den ligge der.
Tar også kopi av mailboksen siden det der ligger mye korrespondanse med forskjellige selgere/kjøpere.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Forsikring

Post by Flash »

MarkusLømo wrote:
Hunter73 wrote:En annen ting er jo at hvis samlingen har en katalogpris på feks kr 200000,- må man helt sikkert hvertfall opp i kr 250000,- for å skaffe tilsvarende samling på grunn av at noen objekter finner man bare på auksjoner....
Du samler mye gamle, skjønner jeg. Hvis du har for 200 000 i katalogverdi i proofsett, myntsett, Haakon-enkroner i kvalitet 01 og tilsvarende så er det overkommelig å få tak i det igjen for en god del mindre.
Hva hvis du har for kr 200.000 kjøpt av Samlerhuset???
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring

Post by bengt »

Tror jeg har undervurdert hvor bra forsikring jeg faktisk har jeg. Jeg har innbo forsikring gjennom NITO (fagforening for ingeniører) og der er begrensningen på 2.000.000 kroner. Frimerkesamling, myntsamling og kunst har ingen begrensning bortsett fra denne øvre totale begrensningen.

Og så har jeg kjøpt meg et skikkelig verdiskap klasse 1 som er boltet grundig fast - og jeg har alarm :-)
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Forsikring

Post by Hunter73 »

Nå har det seg slik at jeg aldri har kjøpt noe av samlerhuset, jeg er litt for kvalitetsbevisst for det, men alt går jo an :lol:
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Forsikring

Post by Hunter73 »

bengt wrote:Tror jeg har undervurdert hvor bra forsikring jeg faktisk har jeg. Jeg har innbo forsikring gjennom NITO (fagforening for ingeniører) og der er begrensningen på 2.000.000 kroner. Frimerkesamling, myntsamling og kunst har ingen begrensning bortsett fra denne øvre totale begrensningen.

Og så har jeg kjøpt meg et skikkelig verdiskap klasse 1 som er boltet grundig fast - og jeg har alarm :-)
Det høres ut som du er godt sikret da, Bare nevne igjen hvor viktig dokumentasjon er, bilder etc som ikke ligger hjemme.
forsikringsselskapet vil prøve å slippe unna hvis de kan...
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forsikring

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote:Håper du har en back-up av bildene (som man ikke oppbevarer i samme huset).
Hvis først uhellet er ute, så kan jo fort alt gå tapt.

Jeg brenner en CD ca. en gang i måneden og tar den med på jobben og lar den ligge der.
Tar også kopi av mailboksen siden det der ligger mye korrespondanse med forskjellige selgere/kjøpere.

Var svaret til meg? Mitt poeng var at mesteparten av verdien myntene på bildene representerer er fra mynter som ikke er mine. Samlingen min er ikke i millionklassen akkurat...hvis uhellet er ute er jeg ikke sikker på om forsikringsselskapet vil akseptere at bildene virkelig er av mine mynter uten noen annen tilknyting til meg enn at de lå på min harddisk.

Jeg brenner også en CD innimellom med kopi av oversiktsfilene over hva jeg har og av mailboksen. Kan anbefales. Sånne filer er jo også praktiske å kunne levere til forsikringsselskapet.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring

Post by bengt »

Jeg har bare bilder av samlerpermene mine, hele årgangssamlingen er med egenproduserte mellomark og da er det tydelig at det faktisk er mine mynter. Har det vært brann vil alle myntene være der, og har det vært innbrudd har jeg i tillegg en egen perm med kvitteringer og ebay/qxl utskrifter for nesten alt jeg har kjøpt. De fleste forsikringsselskaper er ikke ute etter å "ta deg", de krever bare at det skal være sannsynlig at du har hatt gjenstandene du hevder er stjålet ;-)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forsikring

Post by MarkusLømo »

Flash wrote: Hva hvis du har for kr 200.000 kjøpt av Samlerhuset???
I så fall er det vel bare å skaffe en god forsikring og håpe innbruddstyven dukker opp....Samlerhuset vil sikkert være behjelpelige med å bekrefte ovenfor forsikringsselskapet hva tingene dine "er verdt" :wink:
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Forsikring

Post by Flash »

MarkusLømo wrote:
Flash wrote: Hva hvis du har for kr 200.000 kjøpt av Samlerhuset???
I så fall er det vel bare å skaffe en god forsikring og håpe innbruddstyven dukker opp....Samlerhuset vil sikkert være behjelpelige med å bekrefte ovenfor forsikringsselskapet hva tingene dine "er verdt" :wink:
Var vel det jeg tenkte på :wink:

Kjøpe 2. hand og vente på tyven.
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Forsikring

Post by maxlimit »

Hei
Har selv betalt ca 10,000.- for brann (og innbrudsikker ??) safe på 300 kilo
Det ga meg i tilleg til securitasalarm god/grei rabatt hos IF. så mine kostnader på forsikring ligger på ca 3800.- pr år.
Jeg er helt enigt i de andre som vil ha samlingen hjemme.!!!!!
Det er ikke like morro og dra i banken for og titte på godbitene når man har lyst..
Så mitt råd er og heller legge litt penger i en god og solid/tung safe! da er man mer enn rimeligt trygg!!
En avtale med et alarmselskap er heller ikke og forakte og gir meget god rabatt på forsikring.
Men man må jo også huske på dokumentasjon av samlingen!!! alliier deg med en lokal mynthandler og som noen nevnte er det meget greit og ta kopi av kjøpsmailer M.M
Hilsen
Bård
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Forsikring

Post by Espen »

Image
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Forsikring

Post by ZZzzz »

:wink:
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Forsikring

Post by Flash »

Betinger at du er hjemme, ellers et glimrende alternativ.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring

Post by bengt »

Håper du er aktiv skytter, for de fleste "amatører" er en hagle et bedre valg hvis man blir skremt av innbruddstyver. (Fikk det tipset i en våpenbutikk i USA...)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”