QXL og reklame for Replica Klokker.

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

QXL og reklame for Replica Klokker.

Post by losset »

Hvordan stiller dere til oppfordring av kjøp av Replica klokker på QXL.
Som samlere vi er ,bruker de fleste her astronomiske summer på kjøp av samleobjekter.
Som samler ønsker jeg da selvfølgelig at min ny innkjøpte ervervelser er 100 % orginalt. Med Michael Paepcke
Friskt i minnet, ser jeg nå at QXL oftere maner til kjøp av Replica klokker på sine sider med reklamebanner.

Se linker som; http://www.aaaqualityreplicas.com/index ... e017e3a364" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.replikahuset.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Er dette blitt allment godkjent?

Etter min mening skulle den slags bli belønnet med Tjære og Fjær og satt til almen beskuelse.

Vet at dette er storindustri og ikke lar seg stoppe så lett. Men sakens kjerne er seriøse sider som QXL godkjenner den slags? Hvor går grensen? Skal vi alle sitte med Replica klokker og se på Kina Speciedalere`?

Hvis det fortsetter sånn, vil Netthandel grave sin egen grav.

Litt frustrert.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: QXL og reklame for Replica Klokker.

Post by Kjetil Kvist »

Det er vel først og fremst de store designfirmaene som har stilt nettauksjonene til veggs på dette spørsmålet. Ebay ble dømt i fransk rett fordi de lot være å gripe inn mot falske franske designvarer. Jeg venter egentlig på det samme her i Norge. Tollvesenet beslaglegger forfalskede designvarer, men de får jo ikke med seg alt.

QXL hevder at de bare er en formidler, og ikke en aktør i salget, og derfor heller ikke straffeansvarlig. Forsøk på å trekke QXL til ansvar har ikke ført fram i Norge. Samtidig hevder de at det kreves spesialkompetanse for å avsløre dette.

Dette er egentlig litt tøvete av QXL. Ser man en ny "Louis Vuitton"-veske på QXL til 100 kroner, så vet man at det er en forfalskning. Det samme med "Rolex"-klokker til 50 kroner. Det som "redder" dem fra å bli fjernet er at de selges som "replika", "kopi" eller "inspirert av ...".

Jeg mener det bare er et spørsmål om tid før QXL må legge om sin praksis og fjerne alt slikt søppel fra sidene sine. Det drøyer rett og slett fordi de store designfirmaene ikke har gått til sak. Det er mulig det norske markedet er så lite at de ikke bryr seg ennå, men det kommer nok. Såvidt jeg vet gikk Louis Vuitton til sak mot en norsk brukthandler fordi hun solgte brukte LV-vesker. Jeg vet ikke hvordan den saken endte, men det forteller noe om hvor opptatt disse firmaene er av hvordan varene deres selges.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: QXL og reklame for Replica Klokker.

Post by losset »

Håper de blir saksøkt tilbake til Jernalderen.

Sjekker man ut denne linken; http://www.aaaqualityreplicas.com/index" onclick="window.open(this.href);return false; ... e017e3a364

Så ser du at du at papirer og bokser som er skremmende lik originalene.
Det er ikke som da jeg var yngre og kjøpte Rolex i Syden, der viserne falt av på Flyet på vei hjem :lol:

Tradera er flinke til å fjerne klokker som åpenbart er replica. Håper det samme gjelder alt annet "junk" som åpenbart er forfalsket. Den eneste som er skadelidende her jo aktøren selv, som igjen tillater den slags junk åpnenbart til salgs på nettet.

"Det gode navn & rykte" går til helv... dersom man tillater seg den slags, der profitt står høyere en sitt eget rykte.

Da kan man jo stille seg spørsmålet om hvor går grensen? falskmynteri, urverk eller Designervesker??

:D ble litt oppgulp dette :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: QXL og reklame for Replica Klokker.

Post by vivavegas »

Her en dagsaktuell artikkel:
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 791410.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Virker som om det er det samme hva det er. Falske mynter, klær, klokker.
Man risikerer lite eller ingenting.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: QXL og reklame for Replica Klokker.

Post by vemod »

Verden vil bedras! Det er bra det bli satt søkelys på dette. I forhold til replikaer: Jeg håper og tror at samlere flest er så reflekterte at de ikke er med på å opprettholde omsetningen i en industri - som før eller senere vil slå tilbake på dem selv.

På den annen side: Jeg kjøpte en svært hallikaktig "Lurex" i Tyrkia en gang, og den holdt faktisk ei hel uke! En formildende omstendighet forut for kjøpet, var antallet Efes som ble konsumert.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”