"Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

"Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by vestmar »

Jeg har kommet over en 8 skilling 1728 som er såpass annerledes enn normalen at jeg lurer på om den kan være falsk. Se bilde nedenfor.
1728-typer.jpg
1728-typer.jpg (105.24 KiB) Viewed 1974 times
Normal mynt øverst. Det er mange forskjeller, men mest fremtredende er skriften på advers side: den "rare" mynten har tynne, skarpe bokstaver (se f.eks. N i DAN). Dessuten er kronen plassert høyere enn normalt, det samme gjelder skriften på revers side osv. Noen som kjenner igjen denne? Er det en kjent forfalskning?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by Torashe »

Kult om det er en samtidig forfalskning da. Ja var lett se forskjell på de tynne bokstavene,men første jeg så var at øksen er mindre og løven er mer "massiv" :mrgreen:
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by Stig Westerhus »

Ja det er en kjent samtidig forfalskning i forsølvet kobber. Jeg tror jeg har en i samlingen. Kommer tilbake til mer info når jeg er hjemme.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by Elgen »

Samtidige forfalskninger i kobber finnes for årstallene 1728 og 1729.
1728 er relativt vanlig. Selv har jeg ikke mindre enn 5 av den, men bare en av 1729.
De fleste ble nok forsølvet før de ble satt i sirkulasjon, men det tynne sølvbelegget ble fort slitt av.
Derfor er det mange som er helt brune i dag.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by seuk »

Kunne være interessant med nogle bedre scans - synes at bogstaverne på reversen ser ganske ens ud.
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by nostalgikeren »

Jeg har eid en tilsvarende mynt tidligere, og konkluderte også med at det måtte være en (sannsynligvis) samtidig forfalskning. Skal prøve å finne noen bilder av den, som jeg skal ha liggende et eller annet sted... Forøvrig tror jeg det er et annet forummedlem som eier mynten i dag, så kanskje det dukker opp bilder uansett.

Tror det må være (minst) to typer av samtidige forfalskninger av denne årgangen: Kobbervarianten som det finnes ganske mange av, hvor forsølvingen stort sett er helt slitt bort, og typen som er avbildet her, som jeg kun har sett to eksemplarer av selv (inkludert ditt). Eksemplaret jeg eide virket til å være preget i et annet metall enn kobber, sannsynligvis ganske jernholdig da mynten virket porøs og hadde antydning til rust der belegget var borte.

Samtidige forfalskninger og/eller kobberavslag synes jeg er et spennende område innen den norske numismatikken, men det er såvidt meg bekjent skrevet lite om dette emnet. Er det noen spesialsamlere der ute som vet om det finnes noen god oversikt over hvilke typer/årganger av norsk mynt som det kjennes kobberavslag og/eller samtidige forfalskninger av?

Mvh, nostalgikeren
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by seuk »

Det kan være at det er en forfalskning som Biskop Deichman selv har sponsoreret - han var vist ikke bange for møntforringelse :lol:

http://www2.gladsaxegymnasium.dk/2/wilcke/w3z1.htm
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by vestmar »

Takk for mange interessante svar! Det er visst liten tvil om at mynten er falsk :)

Re seuk: Ja, bokstavene på revers ser like ut som på den ekte mynten. Det er bare på advers de er helt annerledes.

Mynten er ikke magnetisk, så jern er det ikke. Det kan vel være kobber, slik flere har nevnt, men med mesteparten av sølvbelegget intakt.

Ser forresten at en lignende mynt (med større mørke områder enn min har) ble solgt på Riibe 18 i 2005, se http://www.riibe.com/au18-pdf/Auksjon%2 ... 01-049.pdf, objektnr 76, fra Ragnar Kirkevolls samling. Auksjonskatalogen nevner ikke at den er falsk :wink:
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by Stig Westerhus »

Magne Josefsen har en god oversikt over kjente samtidige forfalskninger.
"Elgen" s 8 skilling fra 1729 står ikke der, men han har fått beskjed om å sende info direkte til Magne.

Se her; http://home.online.no/~mjosefse/Forfals ... ninger.htm
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by vestmar »

Det er nok snakk om flere typer forfalskninger her. Den 1728 som er avbildet på Magne Josefsens utmerkede side, ser jo helt annerledes ut enn min og Riibe 18.
Bernt B
Posts: 157
Joined: 19 Jan 2009 23:00

Re: "Rar" 8 skilling 1728 - ekte eller falsk?

Post by Bernt B »

Det finnes to typer pregede forfalskninger av 8 skilling 1728.

For den ene typen kobler advers med falsk 8 sk 1729, og det opprinnelige sølvbelegget er nesten alltid slitt helt bort. De er i kobber og har utvilsomt sirkulert, altså samtidige forfalskninger.

Så har vi denne typen, som alltid er i ca kv 1+/01 og har sølvbelegget intakt. Derfor er det tvilsomt at denne typen har sirkulert. Kan jo være samtidige forfalskninger som aldri ble satt i omløp, eller det kan være mer moderne kopier. Jeg kjøpte vel min første av denne typen for ca 10 år siden, og har ikke sett slike avbildet i eldre auksjonskataloger. Kan vel være fordi man normalt ikke avbildet vanlig skillingsmynt tidligere. Imidlertid virker det som at disse dukker opp stadig hyppigere.
Dette kan tyde på at de har fremkommet samlet - på en eller annen måte - for ikke så lenge siden...
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”