Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Hei Alle sammen.

jeg ser det går igjennom forumet et eller rettere sagt flere ønsker om nye kategorier her hos oss. Jeg ser også det er en generell misnøye fordi man poster et ønske uten at noe skjer. Vi er uten tvil åpne for å sette opp nye kategorier for å kunne tilby dere en bedre markedsplass. Men det jeg ser som problemet er at flere ønsker seg en kategori for varer som detter mellom to andre, det som ikke nevnes er hva denne kategorien skal omhandle. Et annen aspekt vi må ta hensyn til er at vi kan ikke sette opp en ny kategori fordi du har tre ting du vil bli kvitt.

La oss prøve og få litt system på dette i fremtiden, vi kan opprette en kategori når vi ser at det kan bli litt volum. Kom med forslag om nye kategorier så skal jeg opprette tråder på aktuell kategori, vises det interesse for en slik kategori skal vi sette de opp.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by SaccoMan »

Under Mynter & Sedler kunne det gjerne vært en kategori for Litteratur/Rekvisita. Disse varene plasseres ofte nokså virkårlig i de eksiterende kategoriene. Kategorien Tilbehør kunne kanskje vært navnet om til dette formålet?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by madsemann »

Slettet da jeg fant det jeg egentlig skrev :)
Last edited by madsemann on 21 Jun 2010 12:36, edited 1 time in total.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by madsemann »

Til å begynne med kan dere ha en underkategori for utenlandske minnemynter og en for Norske. Den norske kan også deles opp i valører. altså 2kr, 5, 10, 20, 25, 50, 100, 175, 200, 1500

Videre har jeg sett flere andre underkategorier der det ofte ikke er noen gjenstander. Jeg kan nevne kategorien Rolex der jeg selv har en klokke til salgs nå :) Der er det ikke mange gjenstandene. Så det er ikke det beste argumentet mot å ikke opprette en underkategori :)

Videre ville jeg hatt uderkategorier på mynter før 1874. Der også delt opp i valører.
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by nostalgikeren »

Hei,

Som aktiv bruker av qxl gjennom flere år synes jeg det er flott at dere ønsker å være lydhøre overfor samlerne, og at dere åpner for dialog med brukerne på samlerforum.

Har et spørsmål som ligger litt på siden av dette, men som også er relevant når man snakker om kategorier:

Ved flere anledninger har jeg savnet muligheten for å la den samme gjenstanden bli listet i to forskjellige kategorier (slik det f. eks. er mulig å gjøre på eBay). La oss si at jeg f. eks. ønsker å selge en gammel skillingsmynt som har en sjelden variant. Dette objektet ville være svært interessant BÅDE for de som søker etter mynter i kategorien "Mynter - Norske før 1873" OG de som søker etter mynter i kategorien "Varianter". Men når det kun er mulig å liste mynten i èn av kategoriene, er det stor mulighet for at aktuelle kjøpere aldri finner mynten. Etter min mening ville en slik mulighet for "dobbellisting" øke antall treff vesentlig på mange gjenstander (ikke bare mynter!), og øke mulighetene for salg/høyere pris for selger - samtidig som det blir lettere for kjøpere å finne det de leter etter. Jeg er også sikker på at dette er en tjeneste qxl kan ta seg ganske godt betalt for, i tillegg til de andre profileringsmulighetene.

Hva tenker dere om dette, og er det teknisk mulig/enkelt å få det til?

Mvh, nostalgikeren
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by madsemann »

nostalgikeren wrote:Hei,

Som aktiv bruker av qxl gjennom flere år synes jeg det er flott at dere ønsker å være lydhøre overfor samlerne, og at dere åpner for dialog med brukerne på samlerforum.

Har et spørsmål som ligger litt på siden av dette, men som også er relevant når man snakker om kategorier:

Ved flere anledninger har jeg savnet muligheten for å la den samme gjenstanden bli listet i to forskjellige kategorier (slik det f. eks. er mulig å gjøre på eBay). La oss si at jeg f. eks. ønsker å selge en gammel skillingsmynt som har en sjelden variant. Dette objektet ville være svært interessant BÅDE for de som søker etter mynter i kategorien "Mynter - Norske før 1873" OG de som søker etter mynter i kategorien "Varianter". Men når det kun er mulig å liste mynten i èn av kategoriene, er det stor mulighet for at aktuelle kjøpere aldri finner mynten. Etter min mening ville en slik mulighet for "dobbellisting" øke antall treff vesentlig på mange gjenstander (ikke bare mynter!), og øke mulighetene for salg/høyere pris for selger - samtidig som det blir lettere for kjøpere å finne det de leter etter. Jeg er også sikker på at dette er en tjeneste qxl kan ta seg ganske godt betalt for, i tillegg til de andre profileringsmulighetene.

Hva tenker dere om dette, og er det teknisk mulig/enkelt å få det til?

Mvh, nostalgikeren
Må si meg helt enig med Nostalgikeren her! Dette hadde vært helt genialt! Jeg hadde også uten tvil betalt ekstra for denne tjenesten.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

madsemann wrote:Til å begynne med kan dere ha en underkategori for utenlandske minnemynter og en for Norske. Den norske kan også deles opp i valører. altså 2kr, 5, 10, 20, 25, 50, 100, 175, 200, 1500

Videre har jeg sett flere andre underkategorier der det ofte ikke er noen gjenstander. Jeg kan nevne kategorien Rolex der jeg selv har en klokke til salgs nå :) Der er det ikke mange gjenstandene. Så det er ikke det beste argumentet mot å ikke opprette en underkategori :)

Videre ville jeg hatt uderkategorier på mynter før 1874. Der også delt opp i valører.
Største problemet med en så stor oppdeling i forhold til valører er at vi sitter igjen med en haug med ubrukte kategorier på lik linje med Rolex
som du nevner. Hvis det viser seg at volumet er stort kunne det la seg gjøre, men en start kunne vært å dele opp minnemynter til Norske og utenlandske?
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

SaccoMan wrote:Under Mynter & Sedler kunne det gjerne vært en kategori for Litteratur/Rekvisita. Disse varene plasseres ofte nokså virkårlig i de eksiterende kategoriene. Kategorien Tilbehør kunne kanskje vært navnet om til dette formålet?
Absolutt en god ide, dette kan vi fint gjennomføre. Du tenker på å endre denne Tilbehør til Litteratur/rekvisita? Å sette opp en til blir lite hensiktsmessig.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by jornkris »

Kategoriene "speciedalere" og "skillinger" burde vært underkategorier av "norske mynter før 1874" istedet for egne kategorier, gjerne også en kategori "markmynter"

Kategoriene "mynter norden <- 1920" og "mynter norden -> 1920" er begge ganske små disse kan slås sammen og kalles "mynter Norden utenom Norge" samtidig kan man fjerne katalogene "Danmark" og "Sverige" fra "mynter europa". "Mynter - Europa" kan godt også døpes om til "Mynter - Europa utenom Norden"

Kategorien "sølvmynter" er etter mitt syn overflødig og kan droppes, alle myntene der passer inn i andre kategorier.

En kategori "litteratur" er svært velkommen under "mynter og sedler" og vil sikkert også være velkommen under "frimerker"
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Espen »

Nuff said.
Attachments
Replica.png
Replica.png (30.92 KiB) Viewed 2580 times
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

nostalgikeren wrote:Hei,

Som aktiv bruker av qxl gjennom flere år synes jeg det er flott at dere ønsker å være lydhøre overfor samlerne, og at dere åpner for dialog med brukerne på samlerforum.

Har et spørsmål som ligger litt på siden av dette, men som også er relevant når man snakker om kategorier:

Ved flere anledninger har jeg savnet muligheten for å la den samme gjenstanden bli listet i to forskjellige kategorier (slik det f. eks. er mulig å gjøre på eBay). La oss si at jeg f. eks. ønsker å selge en gammel skillingsmynt som har en sjelden variant. Dette objektet ville være svært interessant BÅDE for de som søker etter mynter i kategorien "Mynter - Norske før 1873" OG de som søker etter mynter i kategorien "Varianter". Men når det kun er mulig å liste mynten i èn av kategoriene, er det stor mulighet for at aktuelle kjøpere aldri finner mynten. Etter min mening ville en slik mulighet for "dobbellisting" øke antall treff vesentlig på mange gjenstander (ikke bare mynter!), og øke mulighetene for salg/høyere pris for selger - samtidig som det blir lettere for kjøpere å finne det de leter etter. Jeg er også sikker på at dette er en tjeneste qxl kan ta seg ganske godt betalt for, i tillegg til de andre profileringsmulighetene.

Hva tenker dere om dette, og er det teknisk mulig/enkelt å få det til?

Mvh, nostalgikeren
Så vidt jeg vet hadde vi dette før, men to store issues som oppstod var at vi fikk klager fordi vi tok full pris for begge kategorier. Mange synes dette var blodig urettferdig, men tross alt er det en vare i en kategori. Nummer to var at mange la ut produkter i helt feil kategorier. Når dette er sagt har vi hatt dette oppe til høring da flere ønsker seg dette. Om det lar seg gjøre innen rimelighetens grenser vet jeg dessverre ikke.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

jornkris wrote:Kategoriene "speciedalere" og "skillinger" burde vært underkategorier av "norske mynter før 1874" istedet for egne kategorier, gjerne også en kategori "markmynter"

Kategoriene "mynter norden <- 1920" og "mynter norden -> 1920" er begge ganske små disse kan slås sammen og kalles "mynter Norden utenom Norge" samtidig kan man fjerne katalogene "Danmark" og "Sverige" fra "mynter europa". "Mynter - Europa" kan godt også døpes om til "Mynter - Europa utenom Norden"

Kategorien "sølvmynter" er etter mitt syn overflødig og kan droppes, alle myntene der passer inn i andre kategorier.

En kategori "litteratur" er svært velkommen under "mynter og sedler" og vil sikkert også være velkommen under "frimerker"
Tar gjerne noen flere synspunkter på denne da den er veldig informativ, alt kan fikses så lenge mange er enige.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by SaccoMan »

Tor_qxl wrote:
SaccoMan wrote:Under Mynter & Sedler kunne det gjerne vært en kategori for Litteratur/Rekvisita. Disse varene plasseres ofte nokså virkårlig i de eksiterende kategoriene. Kategorien Tilbehør kunne kanskje vært navnet om til dette formålet?
Absolutt en god ide, dette kan vi fint gjennomføre. Du tenker på å endre denne Tilbehør til Litteratur/rekvisita? Å sette opp en til blir lite hensiktsmessig.
Tor_qxl wrote:
SaccoMan wrote:Under Mynter & Sedler kunne det gjerne vært en kategori for Litteratur/Rekvisita. Disse varene plasseres ofte nokså virkårlig i de eksiterende kategoriene. Kategorien Tilbehør kunne kanskje vært navnet om til dette formålet?
Absolutt en god ide, dette kan vi fint gjennomføre. Du tenker på å endre denne Tilbehør til Litteratur/rekvisita? Å sette opp en til blir lite hensiktsmessig.
Ja, døp om "Tilbehør" som er en litt diffus kategori til f.eks "Litteratur/Rekvisita". Her kan mynt/medaljelitteratur, myntrammer, album, vekter etc. plasseres. Fremdeles vil kategorien "Øvrig" være til nytte for gjenstander som faller utenfor de andre kategoriene.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by madsemann »

Tor_qxl wrote:
madsemann wrote:Til å begynne med kan dere ha en underkategori for utenlandske minnemynter og en for Norske. Den norske kan også deles opp i valører. altså 2kr, 5, 10, 20, 25, 50, 100, 175, 200, 1500

Videre har jeg sett flere andre underkategorier der det ofte ikke er noen gjenstander. Jeg kan nevne kategorien Rolex der jeg selv har en klokke til salgs nå :) Der er det ikke mange gjenstandene. Så det er ikke det beste argumentet mot å ikke opprette en underkategori :)

Videre ville jeg hatt uderkategorier på mynter før 1874. Der også delt opp i valører.
Største problemet med en så stor oppdeling i forhold til valører er at vi sitter igjen med en haug med ubrukte kategorier på lik linje med Rolex
som du nevner. Hvis det viser seg at volumet er stort kunne det la seg gjøre, men en start kunne vært å dele opp minnemynter til Norske og utenlandske?
Helt klart en god start! (foresten så var forslaget om å legge skillinger, speciedaler og mark som en underkategori for før 1874 et meget godt alternativ.)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by vemod »

Jeg synes det hadde blitt ryddig med sortering etter kongerekka, med underkategorier for hver valør. Ikke minst for de som kun samler enkelte konger, og skilling og speciemynt fra unionstida med Sverige og Danmark

-----


Sirkulasjonsmynter - Norske 1874 - d.d.

Oscar II
Haakon VII
Olav V
Harald V

(Evt. også minnemynter i egen underkategori for kongene Haakon, Olav og Harald)


Mynter - Norske 1816-1873

Carl XIII
Carl XIV Johan
Oscar I
Carl XV
Oscar II

Mynter - Norske 1628-1813

Christian IV.....osv.
Locked

Return to “Auksjoner”