Oversikt over speciedalere 1794

Moderators: AMO Berg, OleKr

User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ramazotti »

Kildene brukes ettersom det passer,ser det ut til . Berg legger ut glimrende
oversikter utifra materialet han råder over.

At det henvises hertil er greit nok,men det bør også kunne legges til at det
pågår en diskusjon om hvorhvidt analysen er korrekt eller ikke.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

Neida, så lenge man refererer til hvem som har laget undersøkelsen, når den ble publisert og hvor man kan finne den, så er alle kravene i forhold til referanse innfridd. At man ikke trenger å referere til skittkasting sier seg selv. Hadde noen presentert en annen analyse som på kildekritisk vis korrigerte Anders, så ville det vært naturlig å referere til den. Det har derimot ikke skjedd. Vi står fortsatt igjen med en ganske kort liste over sikre eksemplarer, og en noe lengre liste over usikre eksemplarer.

Så får debatten mellom de ulike proveniensgranskerne gå sin gang, og vi andre får håpe at de kommer til en enighet på form og innhold i slike sjeldenhetsanalyser.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ramazotti »

Svar som forventet. Vi trar det som passer,gjør vi ikke ?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

Som sagt; slittkasting refererer man ikke til. Man refererer til dem som har gjort en jobb og en innsats. Det er det man trenger, og som er verdt å dele med andre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ramazotti »

Dårlig hukommelse ?

Dato er referert nettopp fordi Berg kan komme til å publisere nok en oversikt, som enten inneholder flere eksemplarer eller andre forandringer.

Ellers er det bare å roe seg helt ned. Det er en enkel sak å rette opp til "xx eksemplarer og minst xx omsetninger" om man skal gi en dødelig presis gjengivelse av Bergs arbeid.

_________________
Kjetil Kvist
Hjemmeside Gullmedalje.com
Medlem av Norsk Numismatisk Forening
Medlem av American Numismatic Association

Kan ikke se at noe ble rettet i teksten,enda så enkelt det skulle være ?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

Denne tråden utviklet seg raskt til en diskusjon om person, og ikke om sak. Derfor har jeg egentlig hatt ferie fra den en god stund. Det har jeg tenkt å ta ganske snart igjen; for jeg ser ikke poenget å fore forumtroll med mat. Det er destruktivt for forumet. Det er tydelig mer interessant å diskutere person framfor sak.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ramazotti »

Jeg kan ikke se at denne tråden handler om person,den startes med en mynt,
og diskusjonen som oppstår i ettertid handler om denne.

Diskusjoner får vi tåle,og jeg ser ikke noe som kan tolkes som drittkasting,
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by 2rhaug »

Kjetil Kvist wrote:Denne tråden utviklet seg raskt til en diskusjon om person, og ikke om sak. Derfor har jeg egentlig hatt ferie fra den en god stund. Det har jeg tenkt å ta ganske snart igjen; for jeg ser ikke poenget å fore forumtroll med mat. Det er destruktivt for forumet. Det er tydelig mer interessant å diskutere person framfor sak.
Jeg kjenner ikke Kjetil eller Gard, men ser at denne debatten ikke er i utvikling. Som forumleser vet jeg etterhvert begges svar. På sidelinjen virker det rett og slett som om noe personlig ligger bak. Dette er jo ingen diskusjon; for da ville man prøvd å argumentere for at motparten skulle vinne ny kunnskap. Agressiviteten til den ene part er for høy til det. Saklighet/argumenter går ikke inn, og derved er ikke noe vunnet ved mer debattering.
Uansett vil selv kunnskapen til Berg om antall 1794-specier, stå og falle på info-tilsig fra forummedlemmer etc.
Det eksakte antall er en ting, jeg synes imidlertid det er fantastisk at det digitale mediet kan gjengi bilder og hjelpe til for å unngå dobbelføring. Uansett skulle jeg gjerne hatt denne specien selv. Den er, ihvertfall foreløpig, utenfor min rekkevidde. :(
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

2rhaug oppsummerte det helt riktig.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Elgen »

Kjetil Kvist wrote:2rhaug oppsummerte det helt riktig.
Støttes 200%. Det er faktisk opptil flere personer som har minst like god oversikt over de fleste mynter før 1814 som det som er presentert over denne specien. Forskjellen er bare at ikke alle syntes det er nødvendig å publisere dette offentlig.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Tja, Gard. Jeg ser ikke noe i ditt innlegg som forandrer så mye på saken. Du har presentert omsetninger, og ikke dokumentert eksistensen av eksemplarer. Da er det greit å refere til Anders og si at vi vet om så og så mange eksemplarer.

Dette er en kildekritisk holdning - å ikke si mer enn vi sikkert vet.
Det er ikke kildekritisk på noen måte, når man ikke har en diskusjon som vurderer korrektheten av analysen.
Kjetil Kvist wrote:Derimot antar du at det finnes flere eksemplarer, og du henter fram gamle omsetninger for å sannsynliggjøre dette. Det er mulig du har rett, men da må du dokumentere at eksemplarene er ulike fra de som allerede står på listen. Det har du ikke gjort, altså har du ikke gjort annet enn å tro.
Det er din jobb som selger. Jeg har understreket et viktig poeng, nemlig at analysen ikke var komplett.
Kjetil Kvist wrote:Når du er ferdig med en kildekritisk studie av omsetninger av 1794-specien, så kan du presentere den. Det du da vil gjøre er å dokumentere hvor mange eksemplarer som er omsatt gjennom 200+ år. Neste steg vil da være å finne ut av hvor mange av disse som fortatt finnes.

Det er et helt annet lerret å bleke.
Din jobb som selger, ikke min. Jeg har understreket gjennom flere omsetningsopplysninger at analysen dere henviser til ikke er korrekt.
Kjetil Kvist wrote:Du skjønner, kjære Gard, det er ikke noe endelig svar med to streker under når det kommer til å vurdere sjeldenhet av gamle norske mynter. Dessuten vurderer folk sjeldenhet ulikt. Omsetningstakten er absolutt en faktor samlere - og handlere - tar hensyn til. Andre prisdrivende faktorer er at det er færre mynter enn samlere, og om mynten er i en tiltalende kvalitet (en mynt kan godt være sjelden i en kvalitet, enn i en annen.)
Det er korrekt at jeg ikke tar omsetningstakten i betrakting. Men siden du snakker om denne, vil jeg ha noe håndfaste referanser. Det har du ikke. Du henviser til en analyse som kun vise halve sannheten.
Kjetil Kvist wrote:Det som er viktig er å ha en samlet og nyansert vurdering, og selvsagt er antallet tilgjengelige eksemplarer viktig, men det er også andre viktige faktorer som spiller inn i en auksjon. Du virker blind for dem.
Du kjenner jo ikke til antallet tilgjengelige eksemplarer.
Kjetil Kvist wrote:Og før du pumper deg opp igjen og snakker om roturer: Kom med noe annet enn gjetninger basert på gamle omsetninger. Og kutt ut skittkastinga, forumet er ikke tjent med det. Men jeg tar høyde for at det egentlig er skittkastinga du er ute etter. Det virker som om andre bidrag er noe underordnet for tiden.
Hvis all kritikk skal svares med påstander om skittkasting, så viser det bare at du ikke har noen motargumentasjon. Hva mener du med gjettinger om gamle omsetninger? Skyt deg gjerne enda en gang i foten (om du skjønner). Jeg illusterer at det finnes flere enn det du har villet bruke tid på å grave frem. For du har jo ikke brukt noe tid på å grave.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Neida, så lenge man refererer til hvem som har laget undersøkelsen, når den ble publisert og hvor man kan finne den, så er alle kravene i forhold til referanse innfridd. At man ikke trenger å referere til skittkasting sier seg selv. Hadde noen presentert en annen analyse som på kildekritisk vis korrigerte Anders, så ville det vært naturlig å referere til den. Det har derimot ikke skjedd. Vi står fortsatt igjen med en ganske kort liste over sikre eksemplarer, og en noe lengre liste over usikre eksemplarer.

Så får debatten mellom de ulike proveniensgranskerne gå sin gang, og vi andre får håpe at de kommer til en enighet på form og innhold i slike sjeldenhetsanalyser.
Du kan slå i bordet igjen og igjen at referansen er skrevet opp på riktig måte. Men diskusjonen (les også kildekritikken) om kildens korrekthet er totalt utelatt. Kildekritikken er derfor utelatt og eksisterer ikke.

Det er forøvrig selgerens jobb å komme med kildekritikken, om en salgsannonse henviser til en kilde. Ansvarsfraskriving.
Last edited by ZZzzz on 04 Jul 2010 03:22, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Som sagt; slittkasting refererer man ikke til. Man refererer til dem som har gjort en jobb og en innsats. Det er det man trenger, og som er verdt å dele med andre.
Er kildekritikk pluteslig blitt til skittkasting?

Jeg har igjen og igjen prøvd å vise de kildekritiske problemene ved bruken av denne analysen i salgssammenheng. Kildekritikken har blitt totalt oversett. Kall gjerne kildekritikk for skittkasting.....
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Denne tråden utviklet seg raskt til en diskusjon om person, og ikke om sak. Derfor har jeg egentlig hatt ferie fra den en god stund. Det har jeg tenkt å ta ganske snart igjen; for jeg ser ikke poenget å fore forumtroll med mat. Det er destruktivt for forumet. Det er tydelig mer interessant å diskutere person framfor sak.
Jeg diskuterer kildekritikk, som blir totalt motargumentert og ikke tatt hensyn til. Når så ikke skjer, så kommer jeg med mine meninger og yttringer. Kall det gjerne person om du vil. Men det at kildekritikken bevisst har blitt utelatt kommer man ikke bort fra.

Om du vil kalle meg forumtroll og ikke vil fore meg mer, helt greit for min del!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Oversikt over speciedalere 1794

Post by Kjetil Kvist »

Nei, Gard, dette er det ingen vits i å fortsette. Du har en agenda, og er ikke ute etter en konstruktiv diskusjon.

Jeg har sagt det jeg mener, og trenger ikke si noe mer. Jeg observerer hvordan du oppfører deg, og trekker mine egne konklusjoner.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Proveniens og Sjeldenhet”