Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Myge »

QXL danmark innførte IKKE de reglene om retur, dansk lovgivning gjorde det. De av dere som har kontakt med danske selgere kan høre med dem hva de synes om en slik regel. Tror ikke folk flest er klar over hvor drøy den regelen er, og hvor mye den kan misbrukes.

I praksis kan man kjøpe en mynt, forsøke å flippe den på andre auksjonssider med en minstepris, ikke få solgt den, og returnere den, og kreve pengene tilbake. I praksis låner man ut sine objekter til gjennomsyn gratis i 14 dager.

Reglene på hussalg i Danmark er enda mer horrible, men skal ikke ta det nå.

Qxl har muligheter til å ta til seg eksperter på mange områder. Pr i dag tjener de penger på to ting, auksjonene, og annonseinntekter. Qxl er en stor bedrift, og finnes i mange land. Norsk qxl er en av Norges største aktører på annonser på nett, men vil nok kjenne litt på det den dagen eBay kommer og gir dem konkurranse.

Qxl er kjempeviktig for de fleste samlere, og for å overleve må man nok skaffe seg bredere kompetanse på de tingene man formidler, det holder ikke lenger å tilby en fancy webplattform for selgere og kjøpere. Bruk noen kroner på det, ta gjerne i bruk noen av forummedlemmene som har noe å komme med, så vil det nok bli bedre.

For å rope ut på et forum vil alltid få mange usynkrone rop tilbake, og man kan aldri gjennomføre alles ønsker uansett.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Myntsamleren »

Tor_qxl wrote:Er i gang med endringene utifra denne listen, men noen ting lurer jeg på.
.....
• Mynter - Norske før 1874 (57)
• Skillinger - NY
• Speciedalere - NY
• Andre - NY Har også delt opp skillinger i kobber og sølv etter myntsamleren sitt ønske samt lagt til større sølvmynter er dette riktig?

***********************************
Noen issues vi må diskutere videre er følgende forslag:
4. Egen kategori for kobbermynter, event legge til shillinger - kobber og shilling - sølv
5. putte speciedaler, reisedalere og mark i en ny kategori "større sølvmynter?
7. Mynter norske før 1873 endret til 1874
8. Større sølvmynter ser ut som utgår.
Hvis det var forslaget mitt du siktet til så var siste utkast til 4 underkategorier i "Mynter - Norske før 1874" slik:

Code: Select all

•   Mynter - Norske før 1874:
•       Skillinger - kobber   -NY
•       Skillinger - sølv    - NY
•       Større sølvmynter    - NY
•       Andre                - NY
Underkategorien "Speciedaler" som du har listet opp var for snever, derfor brukte jeg heller "Større sølvmynter". Da får vi med oss både speciedaler, reisedaler og mark mynter.
Hvis noen absolutt må ha det inn med skje så kan en jo evt. kalle den for "Speciedaler/Mark".
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by PCL »

Dette er en fornuftig inndeling (selv om jeg nok synes at man burde ha det inn med teskje, altså skrive Speciedaler/Mark istedenfor "større sølvmynter").

Men jeg er altså av den klare oppfatning at denne inndelingen burde være innenfor hver konge.

Alle oppslagsverk (Hede, Scoug, Schive osv) og vurderingslister (NM m.v.) inndeler først etter konge som første inndeling og deretter etter gruppe (skilling, mark, Specie, annet) som neste undergruppe.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

hertervig wrote:Tor,
Hvorfor knytter dere ikke til dere en ressursperson som kjenner til samlermarkedet? Det er et enormt vekstpotensiale innen de fleste områder, bare innenfor kategorien bøker kunne dere til enhver tid hatt mer enn en halv million enheter for salg. Nå har dere mellom 7 og 20.000. Frimerker er et annet område som sannsynligvis kunne blitt stort, uten at jeg vet riktig hvor stort. + Postkort. ++

Norge produserte skillemynter i sølv frem til og med 1919. Fra og med 1920 ble de samme myntvalørene produsert i kobbernikkel (foruten 2-kronen som forsvant) Skal man dele her, noe som er greit nok, så er det ovennevnte som styrer delingen.
Danmark kan forsvares å deles på samme måte, men ikke Sverige, som delvis fortsatte med sølvmynter helt frem til 1968. Kongeskiftet OII/V-Gustav i 1907 synes å være et bedre valg.

PCL har i en parallell tråd nok truffet spikeren på hodet - én samtalepartner med over- og innsikt hadde vært fruktbart og sannsynligvis tidsbesparende i tillegg.

Mvh.
Anders
Vi er veldig med på en ressurs person som kan stå for inndelingen, Stig kom med et godt forslag som ble god mottatt så jeg håper at kanskje du Stig vil fortsette. Vi har opprettet alle kategoriene som er lagt frem i forslaget, men vi avventer litt med å flytte auksjoner. Noen av grunnen for dette er fordi jeg sliter med å vite hvilken mynt som skal hvor. Det viser seg også at forslaget ikke er fullført da det også kommer nye forslag.

Noen her vil føle seg tilsidesatt i forhold til forslag å det må jeg bare beklage. Vi føler vi er på enden av målet å bør sette igang det nye oppsettet. Jeg sendte ut forrige dagen noen uklarheter i forslaget det hadde vært fint om jeg kunne få tilbakemelding på. Forslaget ligger på side 11 i forumet å er uthevet i fet skrift.

Vi kommer til å satse på ressurspersoner i de neste forumene som kan ta en ansvarsrolle for oppdeling av kategorier, qxl har dessverre ikke anledning til å ansette personer med kunnskaper innen alle kategorier.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Myntsamleren wrote:
Tor_qxl wrote:Er i gang med endringene utifra denne listen, men noen ting lurer jeg på.
.....
• Mynter - Norske før 1874 (57)
• Skillinger - NY
• Speciedalere - NY
• Andre - NY Har også delt opp skillinger i kobber og sølv etter myntsamleren sitt ønske samt lagt til større sølvmynter er dette riktig?

***********************************
Noen issues vi må diskutere videre er følgende forslag:
4. Egen kategori for kobbermynter, event legge til shillinger - kobber og shilling - sølv
5. putte speciedaler, reisedalere og mark i en ny kategori "større sølvmynter?
7. Mynter norske før 1873 endret til 1874
8. Større sølvmynter ser ut som utgår.
Hvis det var forslaget mitt du siktet til så var siste utkast til 4 underkategorier i "Mynter - Norske før 1874" slik:

Code: Select all

•   Mynter - Norske før 1874:
•       Skillinger - kobber   -NY
•       Skillinger - sølv    - NY
•       Større sølvmynter    - NY
•       Andre                - NY
Underkategorien "Speciedaler" som du har listet opp var for snever, derfor brukte jeg heller "Større sølvmynter". Da får vi med oss både speciedaler, reisedaler og mark mynter.
Hvis noen absolutt må ha det inn med skje så kan en jo evt. kalle den for "Speciedaler/Mark".
Sånn denne kategorien nå ser ut er:

Norske før 1874.
*Andre Norske før 1874
*Norske skillinger før 1874
***kobberskillinger (underkategori)
***sølvskillinger (underkategori)
*Norske speciedalere/mark før 1874

Er dette greit?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Arve »

Jeg skrev dette i den andre tråden og ser at det ikke har blitt flyttet til denne tråden.

Mynter-Euro kan legges under Mynter-Europa.
Mynter-resten av verden kan legges etter Mynter-Asia.
Last edited by Arve on 10 Aug 2010 10:57, edited 1 time in total.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Lagrinn wrote:Kan du dele opp medalje kategorien i Medaljer og poletter som forskjellige kategorier, pokaler burde strengt tatt ligge under sportsartikler eller att eller annet, dem har ikke så mye med numismatikk å gjøre mener jeg.
Pokaler = GONE
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Tor_qxl wrote:Er i gang med endringene utifra denne listen, men noen ting lurer jeg på.


• Antikke mynter (19)
• Gullmynter (59)
• Norske
• Utenlandske
• Medaljer/Pokaler/polletter (43) - NY
• Norden NY
• Utland NY Hva blir forskjellen mellom utland og utenlandske
• Minnemynter (150)
• Norske - NY
• Utenlandske - NY Hva blir forskjellen mellom utlang og utenlandske
• Mynter - resten av verden (51)
• Mynter - Norske 1874 - 1920 (278) stemmer det at denne endres til 1919 fremfor 1920?
• 1 øre
• 2 øre
• 5 øre
• 10 øre
• 25 øre
• 50 øre
• 1 kroner
• 2 kroner
(20 kr under denne utgår da den finnes kun i gull. Og derfor hører hjemme under ”Gullmynter”))

• Myntsett (197)
• Mynter - Norske før 1874 (57)
• Skillinger - NY
• Speciedalere - NY
• Andre - NY Har også delt opp skillinger i kobber og sølv etter myntsamleren sitt ønske samt lagt til større sølvmynter er dette riktig?


• Mynter i rull (18)
• Mynter - Norske fra 1921 (514) endres til 1920?
• 1 øre
• 2 øre
• 5 øre
• 10 øre
• 25 øre
• 50 øre
• 1 kroner
• 5 kroner
• 10 kroner
• 20 kroner

• Mynter - Europa (125)
• Belgia
• England
• Frankrike
• Italia
• Nederland
• Russland
• Tyskland
• Danmark – flyttet til Mynter – Norden
• Sverige – flyttet til mynter norden
• Portugal – flyttet til øvrig land
• Sveits – flyttet til øvrig land
• Øvrige land
• • • Mynter - Norden – endret navn
• Danmark før 1920 - NY
• Danmark 1920 og etter - NY
• Finland før 1920 - NY
• Finland 1920 og etter - NY
• Island - NY
• Sverige før 1920 - NY
• Sverige 1920 og etter - NY

• Mynter - USA (68)
• Mynter - Asia (13)
• Myntbrev (80)
• Myntsamlinger (89)
• Mynter - Euro (15)
• Mynter - Norden <- -1920 (16)UTGÅR Samlet i kategorien ”Mynter – Norden”
• Mynter - Russland (12) UTGÅR (Flyttet til ”Europa”
• Replica/minigullmynter - NY
• Sedler - Norge (206)
• 1 krone
• 2 kroner
• 5 kroner
• 10 kroner
• 50 kroner
• 100 kroner
• 200 kroner (NY)
• 500 kroner
• 1000 kroner
• Sedler før 1877
• Nødsedler, lokalsedler og kredittmerker
• Svalbard, Bjørnøya & Kings Bay
• Kuriosa sedler – (Kan fjernes?)
• Øvrig – (Kan fjernes?endres til andre?) skal disse fjernes? eller endres?

• Sedler - Øvrig (12)
• Sedler - Europa (315)
• Sedler - Norden (6)
• Danmark
• Finaland
• Island
• Sverige
• Sedler - USA (17)
• Sedler - Asia (311)
• Sedler - Euro (7)
• Skillinger (20) UTGÅR (flyttet til ”Norske før 1873”)
• Speciedalere (10) UTGÅR (flyttet til ”Norske før 1873”)
• Sedler - Afrika (212)
• Sedler - Midtøsten (42)
• Sedler - Sør/Mellom Amerika (124)
• Sedler - Australia (13)
• Sølv-, Gullbarrer & Bullions (8)
• Sølvmynter (48)
• Sedler – Nord Amerika (3) UTGÅR (Kategori, ”Sedler – USA” Finnes alt.)
• Litteratur (NY)
• Tilbehør (47)
• Varianter (3)
• Øvrig (32)

Endring 22.06.2010 – lagt til Falske mynter, sedler og kopimynter. Med underkategorier - 1. Gamle forfalskninger fra før 1940. - 2. Moderne kopier og forfalskninger. - 3. Pseudomynter (Fantasimynter). (takk til samlefrans)

lagt til polletter sammen med medaljer/pokaler – (?)

Lagt til litteratur (takk til saccoman)
1.07.2010 – lagt til replica/minigull mynter i egen kategori

***********************************
Noen issues vi må diskutere videre er følgende forslag:
1. Endre dagens deling på mynter sverige, danmark og finnland til kun to underkategorier. Norske og utenlandske.
2. Det er ikke behov for sølvmyntersom en egen kategori (fjernes)?
3. Flytte euro mynter under Europa
4. Egen kategori for kobbermynter, event legge til shillinger - kobber og shilling - sølv
5. putte speciedaler, reisedalere og mark i en ny kategori "større sølvmynter?
6. Mynter resten av verden
7. Mynter norske før 1873 endret til 1874
8. Større sølvmynter ser ut som utgår.

Hva blir forskjell på utlang og utenlandske?
Stemmer det at det skal endre Mynter - Norske 1874 - 1920 til Mynter - Norske 1874 - 1919
endre Mynter - Norske fra 1921 til Mynter - Norske fra 1920
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Arve wrote:Jeg skrev dette i den andre tråden og ser at det ikke har blitt flyttet til denne tråden.

Mynter-Euro kan legges under Mynter-Europa.
Mynter-resten av verden kan legges etter Mynter-Asia.
Notert, men jeg vet ikke hvor alle euro myntene skal plasseres i mynter europa underkategoriene.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Arve »

Forkjellen på utland og utenlandske blir rent filologisk.

Norge / utland eller norske / utenlandske.

Norden / utland eller nordiske / utenlandske.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by storbrum »

Hvorfor legger du ut liste med moderne kopier og forfalskninger, deretter takker du samlerfrans,
( Jagr) som har drevet dobbeltspill her inne med både qxl og samlerforum?

Jeg bare lurer om deres utkastede venn har mye innflytelse på denne prossesen med katogorier?
Han har jo i en annen tråd fortalt at han ikke samler mynt og at int ikke er der...

Spurte i går også, uten svar...
Last edited by storbrum on 10 Aug 2010 11:13, edited 1 time in total.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Arve »

Tor_qxl wrote:
Arve wrote:Jeg skrev dette i den andre tråden og ser at det ikke har blitt flyttet til denne tråden.

Mynter-Euro kan legges under Mynter-Europa.
Mynter-resten av verden kan legges etter Mynter-Asia.
Notert, men jeg vet ikke hvor alle euro myntene skal plasseres i mynter europa underkategoriene.
Foreløpig er det ikke flere mynter enn at det greier seg med èn underkategori, Euro-mynter, under mynter-Europa. Det er ikke nødvendig for oversiktens skyld å legge en euro-kategori under hvert land.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

storbrum wrote:Hvorfor legger du ut liste med moderne kopier og forfalskninger, deretter takker du samlerfrans,
( Jagr) som har drevet dobbeltspill her inne med både qxl og samlerforum?

Jeg bare lurer om deres utkastede venn har mye innflytelse på denne prossesen med katogorier?
Han har jo i en annen tråd fortalt at han ikke samler mynt og at int ikke er der...

Spurte i går også, uten svar...
Jeg var ikke klar over at samlefrans var en uglesett selger her, ingen protesterte da forslaget ble lagt frem, så jeg må bare beklage at jeg ikke har fanget opp dette

Kategorien er endret til

Sedler og kopimynter
*Gamle kopier fra før 1940
*Moderne kopier
*Pseudomynter (Fantasimynter)
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Arve wrote:
Tor_qxl wrote:
Arve wrote:Jeg skrev dette i den andre tråden og ser at det ikke har blitt flyttet til denne tråden.

Mynter-Euro kan legges under Mynter-Europa.
Mynter-resten av verden kan legges etter Mynter-Asia.
Notert, men jeg vet ikke hvor alle euro myntene skal plasseres i mynter europa underkategoriene.
Foreløpig er det ikke flere mynter enn at det greier seg med èn underkategori, Euro-mynter, under mynter-Europa. Det er ikke nødvendig for oversiktens skyld å legge en euro-kategori under hvert land.

Ah i see.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Arve wrote:Forkjellen på utland og utenlandske blir rent filologisk.

Norge / utland eller norske / utenlandske.

Norden / utland eller nordiske / utenlandske.
Er det da et poeng å ha både utland og utenlandske?
Locked

Return to “Auksjoner”