Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by jornkris »

Dere kan kanskje vurdere å legge et lite nummer først i navnet. Så den kategorien som passer øverst antikke mynter bli "01 Antikke mynter", så "02 ...." dermed klarer dere å få kategoriene i logisk rekkefølge. Eller blir det dumt med et lite tall først?


---

Kategorien "Mynter Norden etter 1920" kan slettes siden disse har plass inne "mynter norden"

Kategorien "sedler midtøsten" er liten og kan legges inn i "sedler Asia" midtøsten er en del av Asia

Kategorien "sedler Australia" er også liten den kan droppes (disse kan legges i "sedler øvrig")

Kategorien "sølvmynter" er unødvendig.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

jornkris wrote:Dere kan kanskje vurdere å legge et lite nummer først i navnet. Så den kategorien som passer øverst antikke mynter bli "01 Antikke mynter", så "02 ...." dermed klarer dere å få kategoriene i logisk rekkefølge. Eller blir det dumt med et lite tall først?


---

Kategorien "Mynter Norden etter 1920" kan slettes siden disse har plass inne "mynter norden"

Kategorien "sedler midtøsten" er liten og kan legges inn i "sedler Asia" midtøsten er en del av Asia

Kategorien "sedler Australia" er også liten den kan droppes (disse kan legges i "sedler øvrig")

Kategorien "sølvmynter" er unødvendig.
Tanken bak tall er god for å få rett struktur, men systemet tillater ikke dette. Forslagene dine er mottatt og jeg håper noen kan bifalle slik at vi kan gjøre endringen. Stig?
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Stig Westerhus »

Ja alt dette er gode forslag så de bifalles.
Tor_qxl wrote:
jornkris wrote:Dere kan kanskje vurdere å legge et lite nummer først i navnet. Så den kategorien som passer øverst antikke mynter bli "01 Antikke mynter", så "02 ...." dermed klarer dere å få kategoriene i logisk rekkefølge. Eller blir det dumt med et lite tall først?


---

Kategorien "Mynter Norden etter 1920" kan slettes siden disse har plass inne "mynter norden"

Kategorien "sedler midtøsten" er liten og kan legges inn i "sedler Asia" midtøsten er en del av Asia

Kategorien "sedler Australia" er også liten den kan droppes (disse kan legges i "sedler øvrig")

Kategorien "sølvmynter" er unødvendig.
Tanken bak tall er god for å få rett struktur, men systemet tillater ikke dette. Forslagene dine er mottatt og jeg håper noen kan bifalle slik at vi kan gjøre endringen. Stig?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by jornkris »

Under minnemynter er det bare en kategori "norske minnemynter"
Her skal det vel være en til "utenlandske minnemynter"?
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

jornkris wrote:Under minnemynter er det bare en kategori "norske minnemynter"
Her skal det vel være en til "utenlandske minnemynter"?

Den er der, bare ikke synlig uten innhold. Har nettopp fått en tilbakemelding at det var vrient å legge inn noe der så dette må undersøkes.

Hva tycks om www.auction.no, er dette en side med bra myntinndeling?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Myge »

Nå skal ikke jeg være vanskelig, men om man begynner å saumfare andre sider som er bygget opp av andre firma, er det på sin plass å begynne å betale for å bruke andre sine oppsett. Et hvert auksjonsfirma i Norge har gjerne sine forskjellige oppsett med sine fordeler og ulemper. Om Qxl nå rett før eBay skal åpne i Norge forsøker å skaffe seg markedsandeler ved å gjøre det på denne måten, føler jeg at noen må si fra.

Denne "brukerundersøkelsen" er verdt mange titallstusen kroner, det vet de av oss som jobber i slike firma. Her har dere fått alt opp i hendene, og så vidt jeg har forstått, ganske billig i forhold til om dere skulle leid inn eksterne eksperter.

For all del, jeg synes også det er bra Qxl ser sitt snitt til å forbedre seg, men da synes jeg de bør følge vanlige spilleregler.

Myge
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Myge wrote:Nå skal ikke jeg være vanskelig, men om man begynner å saumfare andre sider som er bygget opp av andre firma, er det på sin plass å begynne å betale for å bruke andre sine oppsett. Et hvert auksjonsfirma i Norge har gjerne sine forskjellige oppsett med sine fordeler og ulemper. Om Qxl nå rett før eBay skal åpne i Norge forsøker å skaffe seg markedsandeler ved å gjøre det på denne måten, føler jeg at noen må si fra.

Denne "brukerundersøkelsen" er verdt mange titallstusen kroner, det vet de av oss som jobber i slike firma. Her har dere fått alt opp i hendene, og så vidt jeg har forstått, ganske billig i forhold til om dere skulle leid inn eksterne eksperter.

For all del, jeg synes også det er bra Qxl ser sitt snitt til å forbedre seg, men da synes jeg de bør følge vanlige spilleregler.

Myge
Vi er ikke ute etter å "kopiere" noen, men jeg har fått en henvendelse fra noen med tilknyttning til siden som mener myntkategorien er blitt verre. Hvis dette er tillfelle ser jeg at dette vi nå driver med er helt bortkastet.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by vivavegas »

Nå er det vel slik det har blitt i 2010 at man bruker/misbruker sosiale nettsteder nettopp for å få innspill til diverse ting. Slik at ser ikke det helt store problemet der. Direkte kopiering er neppe lovlig, men å diskutere andres firmaer på generelt basis er vel greit.

Forøvrig trur jeg man må snu på alle stener her hvis man skal snu den negative trenden. Kategoriinndelingen er bare toppen av isfjellet.

Bare det at man ikke kan få kategoriene i den rekkefølgen man ønsker, men må få de alfabetisk har bestandig fremstått som mer eller mindre idiotisk og merkelig at man etter 10 år ikke har klart å få noe gjort med det.

I tillegg er det jo VELDIG skiftende priser. Før sommeren var det jo 80% på listepris, mens det nå plutselig bare er 30%.

Jeg er generlet mot veldig lave listepriser/gratis listepris og trur det forsøpler for mye til at folk klarer å finne det som er interessant. Slik at 80% listepris var litt i overkant kunne jeg sannsynligvis påpekt allerede der.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

vivavegas wrote:Nå er det vel slik det har blitt i 2010 at man bruker/misbruker sosiale nettsteder nettopp for å få innspill til diverse ting. Slik at ser ikke det helt store problemet der. Direkte kopiering er neppe lovlig, men å diskutere andres firmaer på generelt basis er vel greit.

Forøvrig trur jeg man må snu på alle stener her hvis man skal snu den negative trenden. Kategoriinndelingen er bare toppen av isfjellet.

Bare det at man ikke kan få kategoriene i den rekkefølgen man ønsker, men må få de alfabetisk har bestandig fremstått som mer eller mindre idiotisk og merkelig at man etter 10 år ikke har klart å få noe gjort med det.

I tillegg er det jo VELDIG skiftende priser. Før sommeren var det jo 80% på listepris, mens det nå plutselig bare er 30%.

Jeg er generlet mot veldig lave listepriser/gratis listepris og trur det forsøpler for mye til at folk klarer å finne det som er interessant. Slik at 80% listepris var litt i overkant kunne jeg sannsynligvis påpekt allerede der.
Et stort problem med billige eller gratis listepriser er nettopp forsøpling.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by storbrum »

Tor_qxl wrote:
Myge wrote:Nå skal ikke jeg være vanskelig, men om man begynner å saumfare andre sider som er bygget opp av andre firma, er det på sin plass å begynne å betale for å bruke andre sine oppsett. Et hvert auksjonsfirma i Norge har gjerne sine forskjellige oppsett med sine fordeler og ulemper. Om Qxl nå rett før eBay skal åpne i Norge forsøker å skaffe seg markedsandeler ved å gjøre det på denne måten, føler jeg at noen må si fra.

Denne "brukerundersøkelsen" er verdt mange titallstusen kroner, det vet de av oss som jobber i slike firma. Her har dere fått alt opp i hendene, og så vidt jeg har forstått, ganske billig i forhold til om dere skulle leid inn eksterne eksperter.

For all del, jeg synes også det er bra Qxl ser sitt snitt til å forbedre seg, men da synes jeg de bør følge vanlige spilleregler.

Myge
Vi er ikke ute etter å "kopiere" noen, men jeg har fått en henvendelse fra noen med tilknyttning til siden som mener myntkategorien er blitt verre. Hvis dette er tillfelle ser jeg at dette vi nå driver med er helt bortkastet.
Jeg er totalt uenig med deg Myge.

Dette er ikke snakk om å kopiere andre, men å utbedre eksisterende auksjonssider.
Når man skal bli bedre så er det viktig å ta lærdom hva andre har gjort. Det kan man lære masse av og man blir da bedre.... Dette koster i utgangspunktet ikke penger.

Jeg synes det er veldig flott at vi her inne på samlerforum, som private samlere har muligheten til å bidra slik at auksjons sidene blir mest mulig bruker vennlig, det er vel nettop dette det handler om..

Om andre auksjonshus og forhandlere her inne synes dette er feil, så synes jeg det er dumt.
La oss hjelpe qxl, la oss hjelpe oss selv til et enda bedre qxl fremover....

Viktig å ikke blande kortene mellom å være privatmann og firma også :-)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by AMO Berg »

Myge wrote:Nå skal ikke jeg være vanskelig, men om man begynner å saumfare andre sider som er bygget opp av andre firma, er det på sin plass å begynne å betale for å bruke andre sine oppsett. Et hvert auksjonsfirma i Norge har gjerne sine forskjellige oppsett med sine fordeler og ulemper. Om Qxl nå rett før eBay skal åpne i Norge forsøker å skaffe seg markedsandeler ved å gjøre det på denne måten, føler jeg at noen må si fra.

Denne "brukerundersøkelsen" er verdt mange titallstusen kroner, det vet de av oss som jobber i slike firma. Her har dere fått alt opp i hendene, og så vidt jeg har forstått, ganske billig i forhold til om dere skulle leid inn eksterne eksperter.

For all del, jeg synes også det er bra Qxl ser sitt snitt til å forbedre seg, men da synes jeg de bør følge vanlige spilleregler.

Myge
Jeg synes Qxl opptrer ignorant og respektløst, og bør derfor kastes ut av forumet.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by storbrum »

A. M. O. Berg wrote:
Myge wrote:Nå skal ikke jeg være vanskelig, men om man begynner å saumfare andre sider som er bygget opp av andre firma, er det på sin plass å begynne å betale for å bruke andre sine oppsett. Et hvert auksjonsfirma i Norge har gjerne sine forskjellige oppsett med sine fordeler og ulemper. Om Qxl nå rett før eBay skal åpne i Norge forsøker å skaffe seg markedsandeler ved å gjøre det på denne måten, føler jeg at noen må si fra.

Denne "brukerundersøkelsen" er verdt mange titallstusen kroner, det vet de av oss som jobber i slike firma. Her har dere fått alt opp i hendene, og så vidt jeg har forstått, ganske billig i forhold til om dere skulle leid inn eksterne eksperter.

For all del, jeg synes også det er bra Qxl ser sitt snitt til å forbedre seg, men da synes jeg de bør følge vanlige spilleregler.

Myge
Jeg synes Qxl opptrer ignorant og respektløst, og bør derfor kastes ut av forumet.
?

Det bør du kanskje utdype litt mer om du skal ha noe å fare med, dette synes jeg er direkte usakelig.

Qxl legger muligheten i våres hender for at vi sammen skal bidra til en bedre side å handle mynter på.
Da synes jeg det er lite smakelig at slike uttalelser kommer i ettertid...
Menigmann
Posts: 11
Joined: 15 Aug 2010 10:21

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Menigmann »

A. M. O. Berg wrote:Jeg synes Qxl opptrer ignorant og respektløst, og bør derfor kastes ut av forumet.
Jeg synes det blir for strengt om de skal kastes ut herfra. I det minste må du komme med skikkelige argumenter for hvorfor de skal kastes ut. Gjerne med link som viser hvor QXL har opptrådt ignorant og respektløst her på Samlerforum.

Om du ikke liker QXL, så vil du nok uansett få viljen din når eBay, Tradera eller kanskje Finn.no lager en norsk auksjonstjeneste i konkurranse med QXL etterhvert. Da blir nok QXL borte fra både forumet og overalt ellers :D

Før det skjer er QXL den beste markedsplassen for alle samlerting, derfor bør de få lov til å ha en bruker her inne etter min mening.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by storbrum »

Men inndeling etter Konger ville vært det beste etter mitt syn..... :D
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by vivavegas »

Jeg også har problemer med at noen skal kastet ut og har opptråd arrogant. Man burde kanskje spørre forumledelse om det er greit, men det er det mulig de har gjort. Mottar de en liten betaling så er det nok også greit for de fleste.

Dette er en trend folkens, det er 2010, mange eksperter mener at de som klarer å involvere sosiale medier vil lykkes mye bedre enn de som ikke gjør det.
JA, det er selvsagt ofte undersøkelser som det kanskje kunne kostet titusenvis/hundretusenvis av kroner å gjennomføre, men allikevel har de færreste problemer med å delta uten noen form for godtgjøring.

Akkurat nå f.eks. deltar jeg i diskusjonsforum på VGD om at Tv-Norge skal starte ny mannekanal "Max" uten at noen har stilt spørsmål om at det er problematisk.

Jeg har vel også ett par ganger (generelt, ikke denne tråden) synes at man går for langt og at man burde vurdere en symbolsk betaling eller noe sånt, samt spørre om det er greit at man bruker innspillene, men da er det jo bare til å gi seg før man føler at man gir for mye.

Skulle noen trenge eksempler så se bare på Numisma og at de er her på forumet, FB, Twitter etc. etc. En satsning som for meg ser ut som å være vellyket og som bidrar til god profilering på Numisma.

QXL får svare for seg selv, men spørsmålet om Auction.no oppfattet jeg mer som ett litt overordnet spørsmål og absolutt ingen som at de har til hensikt å kopiere auction.no direkte.

"Alle" kopierer vel litt/blir inspirert fra hverandre uansett, slik at det er jo også slik det er i næringslivet.

For mange av oss er QXL en viktig del av hvordan de selger sine objekter og jeg synes at det er artig å komme med innspill. At det kanskje uansett er for sent og at jeg ikke er helt sikker på prosessen her så synes jeg de ikke har gjort noe galt.
Locked

Return to “Auksjoner”