Falsk svensk riksdaler 1856?

Bilder og informasjon om forfalskninger
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by gekl »

Myge wrote:
Kjetil Kvist wrote:Det var gjerne 1782 og 1846-dalerne kineserne laget forfalskninger av. Det er lenge siden jeg så noen av dem for salg på eBay, men jeg har heller ikke hatt mulighet til å holde meg oppdatert på hva disse kineserne lager av svensk mynt. (Det er publisert lite om kinesiske forfalskninger av svensk mynt, og det aller meste som er publisert er fullt av misforståelser, ville gjetninger og komplett kunnskapsløshet om hvordan falske mynter produseres).

Jeg ser av diverse steder at det kan dukke opp "high quality"-forfalskninger av mynter. Det vil si forfalskninger som er laget med langt større nidkjærhet for detaljer og finish. Disse koster langt mer enn de skrotmyntene som har kommet fra Kina det siste året. Jeg har også hørt, men aldri sett, at det er laget en kinesisk forfalskning av 1/2-specie 1873. Opplysninger om den vil jeg gjerne ha.
Interessant. Hvor har du hørt dette? Greit å vite for oss alle.

This "information" is based on a typo of G. Emsøy - and in the meantime corrected.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by Kjetil Kvist »

Vel. Det blir ikke mindre interessant da han nevner at det er en falsk 1/2-specie av Oscar I. '

Jeg har fremdeles ikke sett bilder av en slik.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by gekl »

True - right now it is little more than "I've heart someone saying" - than again, it wouldn't really surprise me if they enhance their product-range with some 1/2 Specie's.
We have seen 12 and 24 skilling - 1 Speciedaler - not much more one can try to imitate when thinking about Oscar I's Norwegian issues.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by Myge »

1 øre, 5 øre. 10 øre, 1 sk, 2 sk are coins not written enough about. 10 øre are made of the same metal as the other "silver" coins, 5 øre iron, as well as 1 and 2 sk hasn´t been checked yet, but will be soon, hopefully before October.

Good night!

Eirik
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by jornkris »

De falske 1/2 speciene til Oscar I er svært enkle. Man har brukt en speciedaler som utgangspunkt, forminsket litt og gravert opp der skriften er annerledes.
"18 1/2 stk ...." og 1/2 i valøren skiller begge seg såpass mye fra originalen at man kan se det på to kilometers avstand at den er falsk.
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by nostalgikeren »

Hei,

En falsk halvspecie fra Oscar I har tidligere vært omtalt og avbildet på samlerforum, i denne tråden:

viewtopic.php?f=15&t=4062

Merkelig nok har jeg personlig ikke sett noen flere av de verken før eller siden?!?!

Mvh, nostalgikeren
Trinten
Posts: 4
Joined: 15 Dec 2009 20:10

Re: Falsk svensk riksdaler 1856?

Post by Trinten »

Här är lite info jag har satt ihop om Svenska myntkopior. Sidan är bara 1 vecka gammal och under uppbyggnad.

http://trinten.zoomin.se/index/120234.html
Post Reply

Return to “Forfalskninger”