Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Herved ny tråd. Mynter jeg gjerne skulle hatt blir nok det viktigste, men det skal ikke hindre at du viser en mynt du har som du synes er så morsom eller interessant at andre enn deg bør få gleden av å se den.
Enkle krav: Det bør være et bilde og du må kunne si noe om det. Synes du at du ikke vet nok, si det eller: Spør - her er det fullt mulig for andre å supplere.
Jeg vet litt om de fleste myntene mine, men ikke alt - og slik er det vel med flere av oss.
Det fine ved dette er jo som Arve har sagt: Å poste bilder av ønsker er billigere enn å kjøpe dem.
Jeg begynner med en i "superklassen" (men dét er ikke noe krav fremover!)
Akragas Ørn og Krabbe BMC_61.jpg
Akragas Ørn og Krabbe BMC_61.jpg (66.43 KiB) Viewed 4673 times
Dekadrachme fra Akragas, fra før 406 f. Kr.
Akragas var en viktig by på sørkysten av Sicilia, men fikk en varig knekk da Kartagerne raserte og ranet byen i 406 f.Kr. Ørn og krabbe går igjen som bysymboler. På dekadrakmene ser man to ørner som har tatt en hare - hvor haren kommer inn vet jeg ikke. (Byen Messana - dagens Messina hadde en hare i sine mynter, har de tapt en krig mot Akragas?)
Denne mynten som ikke er avbildet hos Sear, var til salgs ved en auksjon i USA tidligere i høst, men fikk intet tilslag - estimatet var $65.000. Det er også sjeldent at ørnefjærene er så tydelige som her på en mynt som er mer enn 2.400 år gammel.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Retting av feil: Det var ikke mynten ovenfor som ikke ble solgt, men en annen dekadrakme, med quadriga i stedet for krabbe, jfr. Sear 749.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by kråketoppen »

Er blitt imponert over hva dere kan om antikke mynter og hvor flotte disse er. Hadde en drøm en gang å samle en mynt f.o.m. Cæsar og framover, helst denarer. En annen ting er hvor utrolig form/design det er på mange av antikke mynter fra Grekenland-Romerske, mange nyere
(norske) mynter rekker ikke opp til støvelskaftet engang. :D
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Den Dekadrachmen var jo helt fantasitsk :D .Har du noen formening om opplag og mer vesentlig hvor mange sånne som er tilgjengelig på markede.1 sp.mål til, finnes det noen Dekadrachme som er "rimelig" i pris ?
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Ja, når det å ønske er gratis kunne jeg jo satse hardt!

Denne er på Wildwinds.com omtalt som "Extremely Rare", den ble sist omsatt på CNG Triton VIII (2005) for USD 240.000. Den som er avbildet i Sear (og i Harland Berks "100 Greatest Antique Coins") med quadrigaen på forsiden, skal være enda sjeldnere - Berk spår den til over millionen (i USD) neste gang den dukker opp på auksjon. Dekadrakmer er ikke alminnelige. Akragas hadde 2, Syracuse hadde flere, noen signert (Helios- og Aretusavarianter) av enten Kimon eller Euainatos, noen ikke - men modellert etter dem. Aten hadde sin stående ugle med utspilte vinger, Alexander (eller etterfølgerne) fikk laget noen. De er alle sjeldne, i den forstand at vi snakker om færre enn 20 eksemplarer av hver variant (mulig unntak for noen Aretusa'er fra Syracuse) betydelig færre av noen. Når de i tillegg er imponerende vakre sier det seg selv at de er etterspurt og derfor dyre. Feilretting 2 forøvrig: den mynten jeg nevner som usolgt var en tetradrackme, $65.000 ville nok vært "billig" for en dekadrakme.
Ptolemeerne laget også enkelte dekadrakmer, den eneste jeg kjenner er med Arsinöe II. En av disse ble omsatt til nær utrop for kr. 20.000 på OMA for noen år siden (god 1+). Jeg har sett tilsvarende mynt utbudt på amerikanske auksjoner for $20.000, men her kan variasjoner på kontrollmerkene (bokstaver på mynten som viser år og pregested) innvirke på prisen. Men jeg tror forsatt kr. 20.000 var et godt kjøp, og du ser faktisk Arsinöes oktodrakme i gull oftere enn dekadrakmen.
Vi får trøste oss med at det finnes nok av flotte antikke mynter i et helt annet prisleie!
Kråketoppen: Takk for hyggelig ord! Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tror jeg ikke er helt ulik andre som skriver her. Jeg ser en mynt som ser spennende ut, jeg prøver å finne ut om den - leser, og googler. Ofte finner jeg en morsom/interessant forklaring - og det får jeg lyst til å fortelle videre. Det er ikke et offer - det er moro!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Arve »

12R.jpg
12R.jpg (22.31 KiB) Viewed 4571 times
12D.jpg
12D.jpg (22.81 KiB) Viewed 4571 times
Tetradrakmer er ikke helt uoppnåelige (hvis du greier deg med halve vekten), bare nesten. :wink:
Denne gikk for 22000 euro pluss salær hos Artemide i dag. Forøvrig er Akragas fortsatt en viktig by på Sicilia, men nå under navnet Agrigento.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Den var jo ofseleg fin den der. Og morsomt med påskriften foran ørnen som må leses baklengs. Ørn/Krabbe fra Akragas har aldri (dvs. så lenge jeg har holdt på - det er ikke så lenge) vært billige, selv kval 1 går med utrop kr. 4.000, og det har endog vært de "nyere" med mindre blankett. Men jeg lot meg tilsist overtale av mynthandleren på hjørnet som hadde en ganske fin med bred blankett, ikke fullt så velsentrert som eksempelet over, og ikke helt EF - dvs 1+/01. Fetter av den på bildet ovenfor, og prisen i kroner var lavere enn prisen ovenfor i Euro. Jeg syntes mynten min var veldig fin, men ganske så dyr - nå syns jeg ikke den er SÅ dyr lengre. Takk Arve!
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by peroenge »

En av de antikke myntene jeg ønsker meg er den uhyre sjeldne Augustus denaren med hans portrett delvis forfra. Meget sjeldent måte å portrettere keiseren på. Har kun funnet 3 omsetninger hvorav denne er den desidert peneste (estimat CHF 20.000).
Augustus - Facing head.jpg
Augustus - Facing head.jpg (61.46 KiB) Viewed 4526 times
Ars Classica skriver:

"Ex Sotheby’s 1895, Bunbury, 334; Leu 33, 1983, 13 and Leu 71, 1997, 284 sales.
The obverse of this denarius is one of the most ambitious designs of Rome’s first emperor, a man noted for the variety and interest of his coin types. But in this case we hardly can credit the emperor, for he was away in Gaul and was recovering from a severe illness of the type he periodically suffered in his youth. Instead, we must credit the moneyer L. Mescinius Rufus, for this coin was struck in Rome and its types and dedicatory inscriptions are, in fact, a reaction to the emperor’s illness and a vow for his safe return from Gaul.
The composition of the obverse not only would have challenged the engraver with a facing portrait, but is framed on a shield (an imago clipeata) set within a laurel wreath that is enclosed by a dedicatory inscription. The fineness of the workmanship and the lack of open field in the periphery of the die makes it doubtful that the glory of this engraver’s work was fully reproduced on more than a tiny percentage of these denarii.
The year 16 B.C., when this denarius was struck, was important for the development of Augustan coinage: not only does it seem that the copper as was introduced, but from this date onward we see a blatant shift in iconography from the vaguely Republican-style coinage Augustus had maintained thus far to one wholly devoted to the emperor. Hereafter the names of moneyers lingered uncomfortably for the next four years on precious metal coins and the next 12 years on base metal issues, but there was no longer any pretence of Republicanism.
Curiously, this is also the most critical year for the efforts of modern scholars to order Augustus’ coinage because some of the Augustan portrait coins in this series (including coins of Mescinius Rufus) cite the 8th renewal of Augustus’ tribunician power. Though some useful chronological hints are offered in the designs of other moneyer issues, those naming Augustus’ 8th tribunician power are the only ones with a secure and specific chronological signpost.
We suspect that one (the cross cornered by pellets) of the two counter-marks on the obverse could be rather medieval than ancient. "

Jeg får foreløpig nøye meg med en fra samme myntherre og samme revers:
Augustus_Mescinius_Aufus_okt_2011_nok5050.jpg
Augustus_Mescinius_Aufus_okt_2011_nok5050.jpg (49.42 KiB) Viewed 4526 times
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Det var flotte Augustus denarer peroenge. En mynt jeg kunne tenke meg er en Alexander den store gull stater.

ALEXANDER THE GREAT GOLD AV STATER FROM THE BABYLON MINT - CHOICE AU NGC GRADED COIN

MACEDONIAN KINGDOM. Alexander III, the Great, 336-323 BC.
Gold stater, 8.59 g. Mint of "Babylon," ca. 317-311 BC
Obv. Head of Athena with a large Corinthian helmet, a gryphon ornament below the plume.
Rev. ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, Nike standing facing looking to left, holding wreath in right hand and stylis over left shoulder, monogram in wreath in left field, H below left wing.
Price 3703, but a varianty with the gryphon ornament on the helmet.
NGC Encapsulated with a grade of CHOICE AU, strike 4/5, surface 4/5.

Kan legge til at den er tilsalg for 6250$
Attachments
3915LG.jpg
3915LG.jpg (45.26 KiB) Viewed 4506 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Olav K »

Det blir fort dyrt når kvaliteten går opp, kr. 36.000 etter dagens kurs er drøyt for en potshum statér. Min skepsis til slabbing er dessuten dyp - selvom det sikkert er bra for nyere USA-mynt. Kjøpte engang en slabbet byzantisk solidus. Når slabben ble fjernet så jeg at den skjulte anhengsspor...
Men jeg må si meg enig at det som synes her, er veldig bra.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by karstkri »

Denne med Janushode kun jeg godt tenke meg pris 16000kr. Kvalitete er det ikke noe å si på.

AR Quadrigatus Anonymous c.225-214/2 BC

obv: Dioscuri Janiform
rev: Jupiter Victory quadriga - ROMA

6.60G

NGC XF
Strike 5/5
Surface 3/5
Attachments
2412974001LG.jpg
2412974001LG.jpg (40.66 KiB) Viewed 4474 times
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by svessien »

Jeg kjøpte en slik Quadrigatus/didrakme for noen år siden for ca 3000 kr. Den er ikke i så fin kvalitet som den over, men er like fullt bra.

Image


En mynt jeg gjerne kunne tenkt meg, var en aureus fra republikken, slik som f.eks. denne fra samlingen i Nasjonalmuseet i Roma:

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by peroenge »

svessien wrote:En mynt jeg gjerne kunne tenkt meg, var en aureus fra republikken, slik som f.eks. denne fra samlingen i Nasjonalmuseet i Roma:

Image
Nasjonalmuseet i Roma tar mye dårligere bilder enn deg Svessien! Men flott mynt.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by svessien »

Slik ser dessverre mine bilder ut med håndholdt kamera og mørkt rom.... :)

Det er uansett et museum hvor en antikksamlers øye blir stort og vått....

Andre typer mynt jeg gjerne skulle hatt i samlingen, er tidlige romerske bronsemynter; Aes rude, Aes signatum, og de tidlige denominasjonene av store bronsemynter. De lå i hauger i nasjonalmuseet...

Image
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Antikke mynter jeg har eller gjerne skulle ha hatt.

Post by Kjetil Kvist »

Det er så mange mynter man gjerne skulle hatt, og her er to av mine ønsker.

Kartago utga en rekke mynter med hester, og blant de fineste er en serie gullmynter, bl.a. denne. Dette eksemplaret er ute på auksjon nå, og er estimert til 25 000 amerikanske dollar. Langt utenfor mitt budsjett.
kartago_1.jpg
kartago_1.jpg (154.58 KiB) Viewed 4443 times
Makedonerne utga også mange flotte mynter, og dette er den mynttypen som har hjemsøkt mine ønskelister lengst. Utgitt av Demetrios I Poliorketes 306-283 f.Kr. Dette eksemplaret er fra Wallin i Sverige, og da prisen er 6500 euro troe jeg jammen den vil fortsette å være på ønskelista og ikke i myntskuffen min. (Det er en mynt som må sees, forøvrig, relieffet er fantastisk. Den er ikke like imponerende i svakere kvalitet.
dp.jpg
dp.jpg (225.26 KiB) Viewed 4443 times
Jeg har et par andre all time favorites også, men jeg skal forsøke meg med et par bud i januar, så jeg avslører ikke noe ennå. :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Antikke mynter”