2 skilling 1786

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
Emu
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2011 19:43

2 skilling 1786

Post by Emu »

Hei :D

Føler at jeg ved hjelp av dette forumet begynner å få en viss oversikt over hvordan man skal gradere mynter fra Oscar II og fremover. Har imidlertid denne lille mynten som er over 200 år gammel, hvis den er ekte. Mynten er tynnere enn mer moderne mynter, men den ser ekte ut for meg, men så vet jeg da heller ikke hva jeg skal se etter. Aner ikke hvordan disse gamle myntene skal graderes, så håper derfor noen har innspill.
1786 2 skilling.JPG
1786 2 skilling.JPG (95.43 KiB) Viewed 1109 times
Hilsen Emu
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 skilling 1786

Post by AMO Berg »

Litt vanskelig å vurdere slike mynter med litt flatt preg på grunnlag av bilder, men jeg sier 1/1+. Mulig at jeg er litt streng, men uansett er det en ganske pen mynt og la oss heve oss over dette med konserveringsgrad for en gangs skyld. :wink:
User avatar
Emu
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2011 19:43

Re: 2 skilling 1786

Post by Emu »

Takk for tilbakemelding :) Jeg håpte selv at mynten var omtrent i den kvaliteten, men jeg aner jo, av naturlige årsaker, ikke hvordan den så ut da den var ny. Er en typisk underskuddssamler som bare kjøper og ikke selger. Kan derfor være greit å vite litt om hvordan slike mynter blir gradert i markedet, slik at jeg ikke betaler altfor høy pris hvis jeg kommer over en tilsvarende. Synes denne er ganske morsom, så kunne godt tenkt meg et par til av samme slaget etter hvert.

Er forresten helt enig med deg i at det er vanskelig å måle kvalitet bare utifra bilder, dette gjelder ikke bare de med flatt preg. Jeg har i langsomt tempo de siste par årene laget et bildearkiv med egne mynter, dvs. de som har litt mer verdi enn metallverdien. Har et godt kompaktkamera, kjøpt i sommer, og som kan brukes uten blits. Startet opp med et gammelt og billig kompaktkamera der jeg måtte bruke blits og som ga dårlige bilder. Driver nå så smått og skifter ut bildene tatt med det gamle kameraet og det er som regel vanskelig å forstå at det er bilde av samme mynt(!).

Jeg har en følelse av at perfekte mynter stort sett oppleves som perfekte både i hånda og på bilder. Lite sirkulerte mynter kan fort se mer sirkulerte ut på bilder enn i hånda fordi små og fine hakk og riper fort ser store og stygge ut på nærbilder. Godt sirkulerte mynter som ikke har store skavanker kan ofte se bedre ut på bilder. Jeg har flere mynter som er helt ordinære (typisk kvalitet 1), men som plutselig ser vesentlig finere ut på bilder. Mynten i denne tråden samsvarer imidlertid bra med inntrykk hånd/bilde, den har da også en del skavanker.

I tillegg har lysforholdene stor innvirkning på billedkvaliteten, og dermed også på tilsynelatende kvalitet på motivet. Tar man bilde av samme mynt i hhv. gråvær, lett skydekke og solskinn, og sender bildene inn til vurdering her på forumet ett og ett, er jeg ganske sikker på at foreslått kvalitet ville gitt store avvik. Min erfaring er forresten at lett skydekke (heldigvis ikke solskinn) er det beste. Har ikke prøvd kunstig lys, men ser av bildene fra numismatografene her inne at det tydeligvis også funker.

Jeg har hatt god nytte av å ta en del bilder og gjerne redigere dem litt. Jeg vil hevde at når man har tatt en del bilder av mynt, der de fleste blir dårlige og noen få blir ganske gode, så blir det etter hvert lettere å tolke bildene av mynt som er til salgs. På denne måten blir det lettere å unngå direkte bomkjøp - man kan ved hjelp av egne erfaringer lettere se om bildene er redigert for å skjule skader, fremheve det positive med mynten, osv. Mynter som er til salgs er ofte renset/pusset (en uting) og det opplyses sjelden om det. Rensing kan som regel oppdages hvis man studerer bildene grundig.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 skilling 1786

Post by kråketoppen »

Flott bilde og jeg tror mynten er bedre en nevnt under her, minst 1+ .
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 2 skilling 1786

Post by ramazotti »

Jeg har lest hele innlegget til Emu,men jeg må si meg uenig i en ting ;- Det er ikke lett å se på bilder hvilke mynter som er renset og hvilke som
ikke er det !
Men det er forholdsvis lett å oppdage hva som er redigert,m.h.t riper og hakk.Og om man følger litt bedre enn de fleste vil du også se hvem som
overgraderer sine mynter til stadighet,og hvem som holder ut som standhaftige tinnsoldater ....
User avatar
Emu
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2011 19:43

Re: 2 skilling 1786

Post by Emu »

Re: Ramazotti - Du har helt rett, det er ikke lett å se utifra bilder hvilke mynter som er renset. Uttrykte meg litt for bastant da jeg skrev "Rensing kan som regel oppdages...", burde skrevet "Rensing kan ofte oppdages...".

Sølvmynter får f.eks. ofte striper på seg av rensing/pussing, og hvis bildet er gjort uskarpt, kan det tyde på at det er noe galt. Rensede sølvmynter kan også se kunstig lyse ut for alder/slitasjegrad. Eller de kan være lysegrå i fargen, uten naturlig toning. Prøver å unngå disse. Vil mye heller ha kanthakk og andre mangler som gir personlighet til mynten enn å få rensede mynter der personligheten er bevisst fjernet. Dessverre kommer det av og til skuffende ting i postkassa likevel. Handler heldigvis bare for småsummer, så er ikke noen krise når det skjer.

Kobber-/bronsemynter får ofte kunstig farge av rensing, dette kan delvis kompenseres ved å stille på fargemetningen, men det vanskelig å gjenoppprette original farge (heldigvis). Disse er enklere å oppdage på bilder.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 skilling 1786

Post by AMO Berg »

Emu wrote:Takk for tilbakemelding :) Jeg håpte selv at mynten var omtrent i den kvaliteten, men jeg aner jo, av naturlige årsaker, ikke hvordan den så ut da den var ny.
Jeg tror ikke preget så veldig annerledes ut når den var ny, men overflaten var nok betydelig mer glansfull enn den er nå. Det var først og fremst overflaten på monogramsiden slik den fremstår på disse bildene som gjorde at jeg ikke synes den forsvarer 1+. Men det kan hende jeg hadde vurdert den annerledes hvis jeg hadde sett den i virkeligheten. :)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”