Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Myge »

Jeg sjekket nå, og i løpet sv natten fant jeg denne :)

http://auksjon.oslomynthandel.no/sites/ ... atalog.pdf

Http://www.oslomynthandel.no og klikk på Auksjon i menyen oppe :)

Her er mye kjekt, vi sees på Grand også :)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by madsemann »

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :-) og nå angrer jeg på at jeg ga opp Christian VII for jeg fant en halv speciedaler 1779 :-)
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Medicoin »

Sweet, denne har jeg ventet i spenning på! :D :D
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Ragnvald E. »

"Vårknipa" kan bli hard for mange av oss iår..... det fantes absolutt en og annen godbit! :wink:
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by vestmar »

Katalogen lå i postkassa i dag (Bærum). Og som vanlig er det ikke vanskelig å finne mynter her som ville passe fint inn i samlingen... :D
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by grenl.har »

Har sett gjennom hele katalogen da den kom på nettet her om dagen.
Det er noe helt annet å ble igjennom og lese og studere katalogen i handa. (kom i posten idag) Igjen en katalog som er flott og innbydende. Mange, mange mynter som frister.
Det er nå jeg får ett problem med at jeg har et veldig bredt samlerområde. Får være streng og selektiv på budene. :?
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Lord Flash »

Har endelig fått tid til å kikke litt i katalogen og hadde lyst å lufte kvalitetssetting av sedler. Er der en tendens på kvalitetsetting av sedler likt det som har skjedd på mynter? Tenker på at dagens skala har parallelforskjøvet seg ift for noen år tilbake. Kvalitetsetting av sedler består av to deler (mye likt myntgradering); slitasjegrad (som gir gradering) og skjønnhetsfeil som påvirker pris. For å ta noen eksempler i OMH68: nr 24 og 25 (5 kr Oscar) er begge satt i 1-. Da skal der være 25 bretter eller flere (litt upresist Karl..), bretter er begynt å bli brune, flere skjønnhetsfeil. I kv 1-/2 er ikke lenger telling av bretter aktuelt, og der er større skjønnhetsfeil. Vel fremdeles kan en argumentere at disse to sedlene treffer her også, ihvertfall på ikke lengre aktuelt å telle bretter. Nr 24 er bedre enn nr 25 så der burde vært en graderingsforskjell mellom disse to. Etter min mening kan ihverfall nr 25 maks settes til nesten 1-, for å være edruelig, hakket under god 1-/2. Sjekk også lot 58, den har vært brettet utallige ganger, husk at en svak brett, da har seddelen vært brettet forsiktig 1-2 ganger, mens brettene som disse sedlene har tilsvarer 20-100 ganger. Akkurat hvordan en skal telle disse er en del av din subjektive erfaring..

I motsetning har de satt lot 26 til 1-/2 (som jeg er enig i), men det virker som der har vært flere å kvalitetssatt her siden det spriker.

En annen seddel som jeg mener de har bommet på er lot 28, en 1000 kr 1932 som de har satt i kv 01. En steike flott seddel, men 01? Dvs 3 folder/svake bretter eller en kraftig brett i følge boken. Jeg teller minst 4 bretter + noen mulige. De 4 (se også venstre hjørne) er ikke alt for kraftige, men ikke det jeg vil kalle svake heller, så de teller for mer enn 1 pr stk. En helt klar 1+ seddel, kanskje god 1+ og flott seddel, men 01 er tull.

Jeg har funnet en del flere som jeg setter spørsmålstegn ved og som derfor trigget diskusjonstema; er kvalittssettingen på sedler begynt å flyte mer og mer ut? Hva synes dere?
Der er mange av sedlene jeg er enig i kvalitetsettingen i, men det er viktig at hver enkelt er kritisk, hvis ikke sitter du igjen med en seddel som du kanskje vil få nedgradert den dagen du vil selge.
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by perhenning »

Når det gjelder objekt 25, 5 kroner 1898 har flere sentrale aktører vurdert den som 1- tidligere.
Den ble omsatt hos Riibe auksjon 8 i 1989 og Riibe auksjon 12 i 1994. Vurdert til 1-
Den ble også omsatt hos Skanfil auksjon 175 i 2011. Der også vurdert til 1- med kommentar "Pen og klar seddel".
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Lord Flash »

Først,kjekt at noen (en) tar opp diskusjonen. Virker som der ikke er så mange som samler sedler her inne. Ang. objekt 25 så kan det godt hende at noen handlere har vurdert denne til 1-, men hva synes du? Personlig så har jeg opplevd at handlerne av og til bommer, dette er jo litt subjektivt innenfor et slingringsmonn. Men "pen og klar seddel", tja den er jo skitten, har en rift og flere flekker, ikke akkurat det jeg ville kalle pen og klar. Jeg tror at siden Oscar sedlene er litt sjeldne (bare litt), så vurderes disse litt mindre strengt enn nyere sedler, men det er det vel ingen grunn til?
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by karebjarne »

Lord Flash wrote:Først,kjekt at noen (en) tar opp diskusjonen. Virker som der ikke er så mange som samler sedler her inne. Ang. objekt 25 så kan det godt hende at noen handlere har vurdert denne til 1-, men hva synes du? Personlig så har jeg opplevd at handlerne av og til bommer, dette er jo litt subjektivt innenfor et slingringsmonn. Men "pen og klar seddel", tja den er jo skitten, har en rift og flere flekker, ikke akkurat det jeg ville kalle pen og klar. Jeg tror at siden Oscar sedlene er litt sjeldne (bare litt), så vurderes disse litt mindre strengt enn nyere sedler, men det er det vel ingen grunn til?

At skjeldne objekt blir vurdert mindre strengt er jo det samme når det gjeld myntar.

Eg er enig i at det er ein tendens til glidning. Dette fører jo berre til at pristigninga vert forsterka, og tener kun selgjarane. At også seriøse handlarar er med på denne "karusellen" gjer at dette vert den nye standarden. Men sedlane får jo ikkje betre kvalitet pga. dette, dei blir berre dyrare.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Myge »

Jeg anbefaler å se seddelen med egne øyne. Man kan få en annen opplevelse av den da :) Husk at når en slik seddel beskrives, så holdes den i hånden, og kan sees med egne øyne. Bilder klarer aldri rettferdigjøre slike objekters kvalitet 100%, så akkuratt denne bør nok besiktiges for rett inntrykk :)
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Lord Flash »

Mulig seddelen som her snakkes om fremstår noe bedre i virkeligheten, men neppe nok til at jeg er enig i kvalitetsvurderingen, men som sagt, her er det litt skjønn når en kommer ned i lavere kvaliteter. Men dette var jo bare et av flere eksempler. Ingen som tør utale seg om de andre på denne spesifikke auksjonen, eller om sammenhengen dette var satt inn og spørsmålet om graderingsskalaen generelt er på glid.
Tar du den utfordringen Myge :wink:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Myge »

Hehe, nei. Jeg er her for å kose meg, vi får heller ta en diskusjon på skybaren eller noe slikt :)
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by perhenning »

Lord Flash wrote:Først,kjekt at noen (en) tar opp diskusjonen. Virker som der ikke er så mange som samler sedler her inne. Ang. objekt 25 så kan det godt hende at noen handlere har vurdert denne til 1-, men hva synes du? Personlig så har jeg opplevd at handlerne av og til bommer, dette er jo litt subjektivt innenfor et slingringsmonn. Men "pen og klar seddel", tja den er jo skitten, har en rift og flere flekker, ikke akkurat det jeg ville kalle pen og klar. Jeg tror at siden Oscar sedlene er litt sjeldne (bare litt), så vurderes disse litt mindre strengt enn nyere sedler, men det er det vel ingen grunn til?
Ut i fra bildene syntes jeg obj. 25 holder en "grei 1-" kvalitet. Men jeg har ikke sett den "live".

Men det er klart det finnes mange eksempler på feil kvalitetsvurdering av sedler. Dette forekommer både hos handlere og hos privatpersoner som selger på nettet. Men jeg syntes ikke Oslo Mynthandel er et eksempel på dette. Tvert i mot. Min erfaring er at Oslo Mynthandel er blant de beste til å vurdere kvalitet på sedler og har vært det i mange år. Men de kan selvfølgelig også gjøre feil.
Hva med objekt 21 i morgendagens auksjon. Er dette en 1+ seddel?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oslo Mynthandel sin katalog 68!

Post by Myge »

Neste gang jeg er i skybaren har jeg tre stk som skylder meg pils ;)
Post Reply

Return to “Auksjoner”