Ny danske bøker

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Prøveside til Norges Mønter 1483-1813 tilsendes som pdf-fil ved fremsendelse af mail til
numis@vip.cybercity.dk
Bogen udkommer 24. maj 2013 kl. 15.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Som en ekstra service til personer, som helst vil undgå enhver direkte kontakt med mig, findes prøvesiden nu tilgængelig på
http://www.numismatikeren.com/litteratu ... veside.pdf
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Ny danske bøker

Post by jenskr »

Jørgen Sømod wrote:Dansk Numismatisk Forening har udgivet en bog "Frederik III Guldmønt og Speciemønt 1648-1670."
Fejl på fejl - misforståelse efter misforståelse.
Med all respekt Jørgen - dette blir for dumt!

Etter mitt syn er forfatteren av denne boken en respektert Numismatisk forfatter. Du bør etterkomme din kritikk på en annen måte enn å kaste ut tankeløse påstander uten å kunne dokumentere dine tanker, og meninger om dette på et nettforum.

Boken ble utgitt den 28. Juli 2011, hvor det var offisiell bokutgivelse i København. Jeg har ikke fått lest boken ennå, men den er på vei.

Jeg foreslår heller at du dokumenterer dine innvendinger på en ordentlig måte, og evt. får publisert en artikkel som underbygger dine evt. påstander om feil og misforståelser.

Dette utspillet var deg ikke verdig.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Teksten begynder side 15:
P. 15: ½ specie er ikke unik, idet nok et eksemplar befinder sig på museet i Bremen.
P. 16: Frederik opgav ikke sit bispesæde fordi storebror Christian døde. Han var simpelthen smidt ud dernede fra og forinden vendt tomhændet hjem - alt som følge af krigshandlinger.
P. 17. Aggershusspecier kalder han "medaljer". Det må være en afskrift fra en historieforfatter, som ikke er møntkyndig og følgelig ikke ved, at i ældre tid blev ordene mønt og medaille brugt i flæng.
P. 18: Det fortælles, at der fandtes tre sideordnede møntsystemer, speciemønt, kronemønt og kurantmønt. Der var fire møntsystemer, idet guldmønter i form af dukater og guldkroner ikke stod i fast forhold til de nævnte.

Så læste jeg ikke yderligere, men bladrede hastigt resten af bogen igennem. Jeg observerede straks mange fejl og misforståelser, som jeg ikke har noteret mig.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 65 – september 2011

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#

Udgivelsen i 2012 Mønter fra Slesvig & Holsten 1460-1923 er næsten færdig. Så jeg har for afvekslingens skyld skrevet lidt på udgivelsen for 2013, Norges mønter 1483-1813. Manuskriptet fylder foreløbig 60 sider og tiden indtil 1648 er allerede fuldt færdig.

Et gammelt ordsprog siger: Når katten er ude, spiller musene på bordet. En af musene hedder Sven Aagaard. Han har netop fået en møntklub til at bekoste og udgive en bog han har skrevet om Frederik III's guldmønter og speciedalere. Professionel grafisk opsætning og dyrt papir.
Efter en gang selvros begynder teksten på side 15.
Side 15: Her fortæller han, at ½ speciedaler fra tiden, hvor Frederik endnu var ærkebiskop i Bremen og Verden, er unik. At oplysningen ikke er korrekt, kunne han have set i selveste Sieg's møntkatalog, der ved det fra mit lille hæfte fra 1978, Rettelser og tilføjelser til: Holger Hede: Danmarks og Norges mønter 1541 1814 1977. Her meddeler jeg, at nok et eksemplar befinder sig på museet i Bremen.
Side 16: Her fortæller han, at Frederik opgav sit bispesæde fordi storebror Christian døde. Det var altså et ærkebispesæde og nej, han var simpelthen smidt ud dernede fra og forinden vendt tomhændet hjem - alt som følge af krigshandlinger.
Side 17. Aggershusspecier kalder han medaljer. Det må være en afskrift fra en historieforfatter, som ikke er møntkyndig og følgelig ikke ved, at i ældre tid blev ordene mønt og medaille brugt i flæng.
Side 18: Han fortæller, at der fandtes tre sideordnede møntsystemer, speciemønt, kronemønt og kurantmønt. Der var fire møntsystemer, idet guldmønter i form af dukater og guldkroner ikke stod i fast forhold til de nævnte.
Så læste jeg ikke yderligere, men bladrede hastigt resten af bogen igennem. I skyndingen observerede jeg, at svømmingen og guldmønter med den afhuggede hånd har han udeladt. Jeg kan for mit indre øre høre, hvorledes han med en gang „hurtigsnak“ vil forsøge at overbevise andre om, at det ikke er guldmønter.
Jetonerne hos mig katalogiseret under numrene 286-288 med stempler skåret af Johann Linck, som Frederik III's datter lod præge i anledning af faderens død, har han gjort til norske guldmønter, idet han erklærer at have fundet en norsk stempelskærer med samme initialer. For at forklare den sirlighed, hvormed stemplerne er skåret, erklærer han, at det er fordi, stempelskæreren har brugt ekstra lang tid på at skære stemplerne. Forklaringen er lige så god, som hvis man erklærede Mona Lisa malt af den værste klamphugger og så sagt, at når stilen ikke passer til dennes øvrige produktion, da skyldes det, at han har brugt lang tid til netop det billede.
Sven Aagaard tror i al ubeskedenhed, at han er en stor numismatiker. I det daglige virker han som biolog på sydhavsøerne. Hvis hans biologiske formåen er på højde med den numismatiske, tænker jeg med frygt på, hvorledes denne hans gerning kan have påvirket befolkningen og erhvervslivet.

http://www.numismatikeren.com/litteratu ... rojekt.pdf
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Jeg sidder netop og skriver afsnittet om Frederik IV i Norges mønter 1483-1813, som skal udkomme i 2013. Kunne du tænke dig, at se dine egne mønter afbildet i bogen? Så vil jeg gøre (næstern) alt for at tilfredsstille dine ønsker. Jeg skal bruge scan i farver eller gråtoner 300 dpi og gemt som jpg. Du skal ikke tænke å hverken lys eller kontrast. Det ordner jeg altsammen.
Send gerne billeder til min mailadresse numis@vip.cybercity.dk
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 66 – oktober 2011

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#

Udgivelsen i 2012 Mønter fra Slesvig & Holsten 1460-1923 foreligger nu på det nærmeste fuldt færdig og udkommer til tiden, nemlig 24. maj 2012 kl. 15. Bogen bliver på 203 sider og med over 1000 billeder. Katalognumre bliver påført 15. marts og 1. april starter trykningen. I den kongelige afdeling er medtaget samtlige mønter, der er præget i Flensburg, Haderslev, Glückstadt, Rendsburg, Rethwisch og Altona. Disse mønter vil følgelig blive udeladt i mit kommende arbejde Danmarks mønter 1448-2013.
Jeg arbejder videre på udgivelsen for 2013, Norges mønter 1483-1813, der foruden Norge også kommer til at omfatte mønter fra Gulland (Gotland), Trankebar, Guldkysten, Dansk Vestindien, Færøerne, Island indtil 1944 og Grønland samt svenske mønter fra Christiern I og Hans. Indtil nu er jeg ikke stødt på problemer, kun manuelt arbejde. Foruden at fremskaffe og indsætte et antal billeder, mangler jeg af norske mønter kun at fuldende Frederik III og Christian V. Af øvrige områder mangler kun Trankebar, så der skulle være rigelig tid til, at også dette bind udkommer til tiden. Manuskriptet fylder foreløbig 83 sider.
For at forebygge enhver misforståelse skal jeg oplyse, at der på intet tidspunkt har været eller kommer planer om reviderede udgaver af bøgerne i Det store projekt. Ændringer, rettelser og tilføjelser vil udelukkende blive meddelt i det afsluttende bind Numismatik, som efter planen skal udkomme i 2015.
Det sker, at jeg i negative vendinger har omtalt skrifter af andre forfattere. Nogle ved, at når jeg skriver således, da er det korrekt, hvad jeg skriver, men jeg har forstået, at flere – især dem, der ikke kender nærmere til indholdet af mine bøger - ser sådan omtale med andre øjne og enten afventer en afgørelse om hvem der har ret eller straks gør alt for at bagtale mig. Brugere af sådanne andres skrifter kan så i årevis, om de nogensinde opdager det, leve med fejlinformation, der kan skyldes uvidenhed, sløseri, manglende akkuratesse og manglende indsigt, begær efter hurtig økonomisk vinding, løfter om at komme med blandt dem, der selv kalder sig eliten, indbildning om ufejlbarlighed eller slet og ret misforstået loyalitet. Spørgsmålet er så, om de, der bliver fejlinformeret, fortjener bedre. Den, for hvem de vigtigste numismatiske spørgsmål er den rette prisvurdering på en 10 øre fra 1959 og om en nyerhvervet 2 skilling fra 1836 er i kvalitet 1+ eller 0-1, kan gerne anse mig som en besværlig ballademager. Heldigvis er der dog flere, der kan gennemskue de desværre mange charlataner, der huserer.

http://www.numismatikeren.com/litteratu ... rojekt.pdf
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ny danske bøker

Post by karstkri »

Nyhetsorientering nr. 67



2012 er året, hvor det 12. bind i Det store projekt Mønter fra Slesvig & Holsten 1460-1923 udkommer. Det er 203 sider, format A4, over 1000 billeder, helbind med guldtryk.

Bogen er forlængst færdigskrevet og samtlige billeder er indsat på deres respektive pladser. Tidsplanen herefter er som følger: Fra 1. marts modtages bestillinger, 15. marts bliver der påført mønterne katalognumre, 1. april starter trykningen, 1. maj starter bøgernes indbinding og endelig torsdag den 24. maj kl. 15 udkommer bogen.


Jeg arbejder stadig videre på Norges mønter 1483-1813 og mønter fra Gulland, Trankebar, Guldkysten, Dansk Vestindien, Færøerne, Island indtil 1944 & Grønland samt svenske mønter fra Christiern I og Hans, som skal udkomme i 2013. Bortset fra indsættelse af et mindre antal billeder er katalogafdelingen nu tilendebragt. Bogen forventes at blive på omkring 160 sider. Manuskriptet fylder lige nu 155 sider.


Det betyder, at jeg snart kan gå i gang med Danske mønter 1448-2013, som efter planen skal udkomme i 2014. De første næsten 100 år, altså indtil 1540, vil gå let og smertefrit, for det er mest af alt blot at foretage en opdatering af det arbejde, jeg udgav i 1967.


Det afsluttende bind, Numismatik, som skal udkomme i 2015 og som blandt andet indeholder supplementer til de forrige udgivelser, bliver løbende vedligeholdt.


Indtil nu er samtlige hidtil udkomne bind udkommet rettidigt på forudsagt dato og klokkeslet. Jeg forventer, at det også vil blive tilfældet med de sidste fire bind.


Hermed ønsker jeg alle læsere af nyhedsorientering en glædelig jul og et godt nyår.


http://www.numismatikeren.com/litteratu ... rojekt.pdf

Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen

http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
karstkri
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

I den forløbne tid er bogen Mønter fra Slesvig og Holsten 1460-1923 udkommet. Den kan ved forsendelse til Norge fås for 440 DKK.
Bogen Norges mønter 1483-1813 er færdigskrevet og udkommer planmæssigt 24. maj 2013 kl. 15, hvor alle medlemmer af Samlerforum, som er i besiddelse af et norsk pas er velkomne til den reception jeg holder i samme anledning.
Nu arbejder jeg på bogen Danske mønter 1448-2013 og tiden til og med 1648, altså til og med Christian IV foreligger trykklar.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Ny danske bøker

Post by Stig Westerhus »

Den boken skal jeg ha. Ikke se bort fra at jeg står på trappen din plutselig... hehe
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny danske bøker

Post by ZZzzz »

Planen er at jeg til neste år også drasser med meg 40 kg i håndbagasje og enda 20 mer i vanlig baggasje (De så rart på meg da jeg kastet håndbaggasjen opp på båndet som leder inn til røntgenen. De så at den var tung, veldig tung. Men røntgenet viste at baggasjen var tom..... Bøker vises ikke som en gjenstand, hehe. Men de så derimot noe som lignet en kniv, en knivmynt fra Kina. Den så de lenge på, svært lenge på! Etter litt om og men, fikk jeg lov til å ta den med meg inn på flyet) :D

Så det er lov å legge inn bestilling på boka Norges Mynter gjennom meg!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny danske bøker

Post by ZZzzz »

Jørgen Sømod wrote:I den forløbne tid er bogen Mønter fra Slesvig og Holsten 1460-1923 udkommet. Den kan ved forsendelse til Norge fås for 440 DKK.
Bogen Norges mønter 1483-1813 er færdigskrevet og udkommer planmæssigt 24. maj 2013 kl. 15, hvor alle medlemmer af Samlerforum, som er i besiddelse af et norsk pas er velkomne til den reception jeg holder i samme anledning.
Nu arbejder jeg på bogen Danske mønter 1448-2013 og tiden til og med 1648, altså til og med Christian IV foreligger trykklar.
Etter å ha blitt anonymt omtalt i Jørgens siste nyhetsorientereing (ikke publisert her på forumet), så fikk jeg bestilt et eksemplar av Mønter fra Slesvig og Holsten 1460-1923. Jeg kan lite og ingenting om disse myntene, men boka virket til å være et godt oppslagsverk og katalog. Den vil nok bli brukt de gangene jeg kommer over mynter som ser litt danske ut, men som allikevel ikke ser danske ut ;) Så finner jeg nok svaret der! Det kan jeg bruke boka til!
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Det var nu ikkr dig ZZzzz jrg tænkte på, men en anden. Nok om det. Næste års udgivelse Norges mønter 1483-1813 vejer 653 gram.
Stig, meld hellere din ankomst forinden ellers risikerer du, at jeg ikke er hjemme.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny danske bøker

Post by ZZzzz »

Jaja, du fikk ihvertfall solgt en bok til meg. Etter en liten beregning, så har jeg muligheten til å ta med meg 60 bøker i håndbaggasjen tilbake til Norge. Den vanlige baggasjen er i hovedsak forbeholdt sokker og andre morsomme ting jeg måtte dra med meg hjem fra København!
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Ny danske bøker

Post by Stig Westerhus »

Jørgen Sømod wrote: Stig, meld hellere din ankomst forinden ellers risikerer du, at jeg ikke er hjemme.
Haha, 24 mai kl 15.00 er du hjemme hvert år. Hvem andre skal ta seg av utgivelsen av dine bøker?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”