8 skilling gull

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 8 skilling gull

Post by Kjetil Kvist »

Nå er det i realiteten ingen forskjell på å utgi ting på eget forlag, publisere i egen blogg, eller i NNF-nytt. Det er ett numismatisk forlag i Norge, Norsk Numismatisk Forlag, men det betyr heller i utgangspunktet ikke så mye. Det som skiller utgivelser er hvordan de blir redigert, og her er fagfellevurderinger en av de viktigste prosesser i moderne vitenskapelig publiseringsvirksomhet. Tidsskrifter er idag rangert på ulikt nivå. NNÅ er for eksempel - idag, ikke tidligere - den eneste numismatiske publikasjonen som gir poeng og penger på et vitenskapelig nivå i Norden (at det kommer så sjeldent vissr jo hvordan det står til med produksjonen av artikler på akademisk nivå). Det kan man være enig eller uenig i, men sånn er det. Det finnes noen arkeologiske tidsskrifter som er rangert på samme nivå, eller høyere, og det er da også en del numismatikere som velger å publisere der. Det er ofte vanskelig å slippe til, og prosessen med å få publisert en artikkel kan være veldig omfattende og krevende. I internasjonale tidsskrifter kan det ta ett til to år.

Fagfellevurderingen betyr at artikkelen du sender inn blir vurdert, kritisert og dissekert av an anonym person med tung faglig bakgrunn. Du får mulighet til å svare, rette opp og forbedre artikkelen, men den kan fortsatt bli avvist av redaksjonen. Årsaken er ar ethvert tidsskrift som har en viss rangering i systemet ønsker å holde et høyt faglig nivå i framtida. Prosessen når det gjelder publikasjon av bøker er ikke enklere. Forskningsprosjekter som skal lede til en bok har gjerne en bokkomite som hjelper forfatteren/forskeren i utarbeidelsen av manuskriptet. Hvem som sitter i bokkomiteen kan variere, men det er gjerne et par på et høyt akademisk nivå, men mye erfaring fra publiseringsvirksomhet og med faglig tyngde. Prosessen følger de samme prinsippene som ellers, kritikk, dissekering, forslag, diskusjon og uenighet. Til slutt sitter man kanskje med et 100-siders manus, og 2000-siders kladd. Dessuten en hel del skrotter etter sure epler, og kanskje bare et par kameler man ikke har slukt. Jeg har vært gjennom det, og det var lærerikt.

Nå er det slik at hverken fagfellevurderinger eller bokkomiteer er gratis, så det er forbeholdt oppdragsgivere med bevilgninger.

Likevel; ingen artikler eller bøker som er produsert gjennom en slik prosess er hevet over kritikken. Det finnes andre fagfeller, og atter andre med betydelig akademisk pondus, som mer enn gjerne leser de ferdig produserte artiklene og bøkene med kritisk blikk. Og på den måten utvikler fagområdet seg, med mer eller mindre gode venner og uvenner. "Du kan ikke drive historisk forskning uten å få noen dødsfiender" sa en historieprofessor en gang. Og, ja, man må bare finne seg i at andre har meninger om det man produserer. Sånn er livet.

Dette er mine erfaringer fra mitt fagområde. Jeg vet at andre som jobber med andre fagområder kan bidra med presis informasjon om publiseringsvirksomhet innen deres fagområder. Der kan det være andre prosesser.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 8 skilling gull

Post by madsemann »

ZZzzz wrote:
Valkendorf wrote:Men Sømod, du kan ikke påberope deg sannhet all den tid du publiserer dine teorier på eget forlag.
Det med vitenskapelige forlag og "kravet" ditt om å publisere i noe "vitenskapelig" oppfatter jeg litt som gutteklubben grei. Her sitter det noen forståsegpåere, som krever at ting skal være publisert et visst sted. Hvis ikke, så avføyer de hele arbeidet. Det er ikke annet enn en arrogant oppførsel.
Nå gard er du på tynn is! Hvis det er noen som er arrogante her, er det du og Sømod. Dere strør om dere med negativitet og beskyldninger som er meget lite flatterende. Dette gjør at dere blir tatt som en vits.

Jeg hadde en gang en kaptein som sa til en kollega som mente at alle var inkompetente idioter, at hvis man treffer mer en ti idioter til dagen, så er det muligens ikke de som er idiotene.

For meg fremstår dere her som to selvforherligende verdensmestre med "heila vede" som vi sier i Stavanger. Og ja, dere kan en del, men ikke alt. Og alle andre er IKKE idiotiske og inkompetente.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 8 skilling gull

Post by ZZzzz »

madsemann wrote:
ZZzzz wrote:
Valkendorf wrote:Men Sømod, du kan ikke påberope deg sannhet all den tid du publiserer dine teorier på eget forlag.
Det med vitenskapelige forlag og "kravet" ditt om å publisere i noe "vitenskapelig" oppfatter jeg litt som gutteklubben grei. Her sitter det noen forståsegpåere, som krever at ting skal være publisert et visst sted. Hvis ikke, så avføyer de hele arbeidet. Det er ikke annet enn en arrogant oppførsel.
Nå gard er du på tynn is! Hvis det er noen som er arrogante her, er det du og Sømod. Dere strør om dere med negativitet og beskyldninger som er meget lite flatterende. Dette gjør at dere blir tatt som en vits.

Jeg hadde en gang en kaptein som sa til en kollega som mente at alle var inkompetente idioter, at hvis man treffer mer en ti idioter til dagen, så er det muligens ikke de som er idiotene.

For meg fremstår dere her som to selvforherligende verdensmestre med "heila vede" som vi sier i Stavanger. Og ja, dere kan en del, men ikke alt. Og alle andre er IKKE idiotiske og inkompetente.
Etter å ha lest KK sitt innlegg kun en gang, så oppfatter jeg det slik, at han ihvertfall til en viss grad forstår hva jeg skriver. Han skriver, slik jeg oppfatter det, direkte mot Valkendorf. KK skriver at det ikke har noe å si om man publiserer på eget forlag eller på "vitenskapelig" forlag. Men jeg tror at Valkendorf i virkeligheten er mer forsker og vitenskapsmann enn noen andre her på forumet. Det han presenterer ovenfor Jørgen, nemlig at Jørgen ikke kan anse sine arbeider som sannhet på grunn av hvor de er publisert, oppfatter jeg som et generelt syn i den vitenskapelige krets på arbeider som ikke er publisert "riktig". De vitenskapelige behøver ikke, slik som jeg har oppfattet det, å forholde seg til arbeider som ikke er publisert i et vitenskapelig tidsskrift eller på et vitenskapelig forlag.

Det er denne arrogante tilbakemeldingen jeg reagerer på. Valkendorf har i virkeligheten avskrevet hele Jørgens bokserie, ved å si at han ikke har utgitt det på et vitenskapelig forlag. Valkendorf kan dermed med vitenskapen bak seg, velge å ikke forholde seg ytterligere rundt Jørgens arbeider.

Jeg kaller ikke Valkendorf for en idiot. Jeg hadde bare forventet at han i virkeligheten ville ha tatt utgangspunktet i hva som er skrevet, og ikke hva vitenskapsfolk er pliktet og ikke pliktet til å forholde seg til.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

Lad mig lige præcisere, hvad jeg mente g skrev og som bragte den arrogante Valkendorf på barrikaderne.

Så længe, der ikke fremkommer andre velunderbyggede teorier, betragter jeg mine påstande som værende korrektee.

Jeg priser mig lykkelig over ikke at være underlagt Valkendorf og lignende personer.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: 8 skilling gull

Post by 2rhaug »

Med fare for å stikke hånden i et vepsebol:

"Vitenskap er en metode for fremskaffelse av objektiv kunnskap, samt betegnelsen på kunnskap som er fremskaffet ved hjelp av vitenskapelig metode. For at kunnskap skal regnes som vitenskap, er det et krav at den er etterprøvbar. Det vil si at fagfeller skal ha muligheter for å tilbakevise tidligere forskningsfunn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter. Forskning er aktivitet som har til hensikt å skape, etterprøve eller systematisere vitenskapelig kunnskap."

Men for all del, diskusjonen er interessant.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

Med risiko for nok engang at blive beskyldt for at være arrogant vil jeg påstå, at min måde at fremlægge tingene på er mindst fuldt på højde med enhver anden behandling af numismatisk materiale. Dog har jeg hørt og må med stolthed indrømme, at jeg ved at anvende et sprogbrug så enhver kan forstå hvad jeg skriver, har jeg ført numismatikken ned på et plan, hvor den efter nogle indbildske karles mening ikke hører hjemme.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 8 skilling gull

Post by kråketoppen »

Hvor ble det av gullavslaget? Skulle gjerne hatt den type "mynter" som samleområde. :D
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

Iøvrigt har jeg aldrig brugt ordet videnskab om mine egne skriftlige arbejder, men jeg betegner mig gerne som forsker. Som jeg for mere end 30 år siden skrev: Forskning udføres af den, som af lyst og interesse udfører et stykke (numismatisk) arbejde. Forskning er det selvsamme, men udføres af statsbetalte folk, der kun gør det for ussel mammon.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 8 skilling gull

Post by Olav K »

"Uten andre velunderbyggede teorier, betrakter jeg mine påstande for at være korrekte".
Jørgen Sømod, logikken holder ikke.
Hvis jeg skulle skrive en bok/artikkel som baserer seg på at jorden er flat, vil den forhåpentligvis bli forbigått i stillhet - blir påstandene i den derved korrekte?
Nå er vel ingen av dine publikasjoner så til grader på jordet, men å trekke den konklusjon at ingen motargumenter er et sannhetsbevis er på høyde med å konkludere med at "mor Nille er en sten" som vår norske dikter Holberg gjorde i skuespillet Erasmus Montanus.
Men dog et eksempel: Du har siden jeg påtok meg å bli redaktør i NNF-Nytt til stadighet tillagt meg en vennekrets jeg ikke har. Jeg har ikke tatt til motmæle, hvem som er mine venner og hvem som ikke er det - er min privatsak. Blir dine påstander sanne av den grunn?
Jeg tror også jeg vil vise deg en årsak til at du ikke (urettmessig?) blir tatt alvorlig: På side 95/96 i "Hvid.Skilling.Øre" gir du god argumentasjon på hvorfor et sølvavslag av en mulig 2-dukat for Chr.IV er et prøvetrykk som aldri blir realisert. Men så skriver du at "onde mennesker", av misundelse, argumenterer dårlig for at det skal være en jeton (s.95) - runde jetonger fantes ikke på dette tidspunkt (uvitenhet!).
Hallo, jeg som lett hadde latt meg overbevise om at det var en prøvemynt blir nå mistenksom, jeg får slett ikke vite hva de onde, misunnelige og uvitende mennesker argumenterer med. Hadde du droppet invektivene (ond, misunnelig) og istedet torpedert deres argumenter med henvisninger (runde jetonger/jetonger er ikke kjent før i 17xx, ref. Kilde X og Y, s. xxx) hadde du vært i mål. I stedet sparer du de onde, misunnelige og uvitende menn fra å ta til motmæle.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 8 skilling gull

Post by Jørgen Sømod »

De onde mennesker har bare kastet løse påstande ud uden at argumentere. Men du kan være helt sikker på, at her i Danmark er mindst et helt fodboldhold, som sidder parat til at slagte mig, om de fik muligheden. Jeg får jævnlig diskret underretninger fra gode venner, som har overhørt den mest gemene bagtalelse af mig. Og der er kredse, som til fulde har forstået, at jeg må under ingen omstændigheder omtales og slet ikke ved navn.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 8 skilling gull

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:"Uten andre velunderbyggede teorier, betrakter jeg mine påstande for at være korrekte".
Jørgen Sømod, logikken holder ikke.
Jeg synes den logikken holder ganske godt. Over tid blir teorier ansett for etablerte sannheter uten å bli "godkjent" eller "underkjent" av andre.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: 8 skilling gull

Post by Lagrinn »

ZZzzz wrote:
Olav K wrote:"Uten andre velunderbyggede teorier, betrakter jeg mine påstande for at være korrekte".
Jørgen Sømod, logikken holder ikke.
Jeg synes den logikken holder ganske godt. Over tid blir teorier ansett for etablerte sannheter uten å bli "godkjent" eller "underkjent" av andre.
Det veit vell alle her på forumet att du gjør, personlig er jeg lei att det kun blir referert til hvid skilling og øre i vert andre svar, i mine øyne er ikke det ett svar, det mann uttaler ved og poste slikt er att jeg veit hva du lurer på, men du skal jaggu få betale for det.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 8 skilling gull

Post by Myge »

Andre aktører pleier måtte betale her inne for å reklamere så mye som det gjøres i slike svar. Det er vel også nevnt tidligere. Jeg har ikke oversikt om Jørgen "Voldemort" Sømod har gjort det.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 8 skilling gull

Post by ZZzzz »

Lagrinn wrote:
ZZzzz wrote:
Olav K wrote:"Uten andre velunderbyggede teorier, betrakter jeg mine påstande for at være korrekte".
Jørgen Sømod, logikken holder ikke.
Jeg synes den logikken holder ganske godt. Over tid blir teorier ansett for etablerte sannheter uten å bli "godkjent" eller "underkjent" av andre.
Det veit vell alle her på forumet att du gjør, personlig er jeg lei att det kun blir referert til hvid skilling og øre i vert andre svar, i mine øyne er ikke det ett svar, det mann uttaler ved og poste slikt er att jeg veit hva du lurer på, men du skal jaggu få betale for det.

Ok!

Jeg synes det er synd at Myntkabinettet i Oslo m. fl. ikke har kjøpt inn samtlige av Jørgens bøker, slik at interesserte kan låne dem derfra. Litteratur i Norge skal være gratis for de som ønsker det, noe som er sikret ved pliktavlevering. Derfor kan man også på henvendelse til sitt lokale bibliotek bestille fjernlån av bøker vederlagsfritt fra utlandet. Siden den norske stat har neglisjert sitt ansvar for å sørge at numismatisk litteratur som omfatter norsk numismatikk ikke er tilgjengelig her til lands, så må man dessverre bestille fjernlån fra utlandet. Man behøver altså ikke å betale for denne informasjonen. Men som nevnt, så har den norske stat ikke fulgt opp det ansvar, som jeg mener at de har.

-----

Når det gjelder Jørgens referanser, så synes jeg det er urealistisk å forvente at Jørgen skal sitte og skrive ned alt som står i boka si, for å svare på spørsmål her på forumet. Det er å forvente alt for mye av en person. Jeg ville selv aldri ha akseptert en slik holdning fra andre. Det holder med en referanse.
Last edited by ZZzzz on 17 Sep 2012 11:13, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 8 skilling gull

Post by ZZzzz »

Myge wrote:Andre aktører pleier måtte betale her inne for å reklamere så mye som det gjøres i slike svar. Det er vel også nevnt tidligere. Jeg har ikke oversikt om Jørgen "Voldemort" Sømod har gjort det.
Hvis noen lurer på noe, og en annen person referer til en bok, er det så reklame? Er det feil å referere til egne bøker?

Forumet har forøvrig tidligere vist at de aksepterer reklame på numismatisk litteratur. Om det skal endres, så er det noe som jeg antar at ledelsen vil ta opp internt?
Post Reply

Return to “Auksjoner”