Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Numismatisk forum
Post Reply
ornament
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2012 21:38

Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by ornament »

Hvordan oppbevare sølv og gullmynter i proof kvalitet best mulig over tid?

Nesten alle mine mynter ligger inni plastkapsler og myntflatene advers og revers er ofte i kontakt med plasten, noe mynter sitter fast mens andre er løse. Er dette adekvat måte å oppbevare mynter på som er laget i myke edelmetaller?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by Ask »

ornament wrote:Hvordan oppbevare sølv og gullmynter i proof kvalitet best mulig over tid?

Nesten alle mine mynter ligger inni plastkapsler og myntflatene advers og revers er ofte i kontakt med plasten, noe mynter sitter fast mens andre er løse. Er dette adekvat måte å oppbevare mynter på som er laget i myke edelmetaller?
Hverken relieff eller felt kan være i kontakt med kapselen, da randstaven er høyest, slik at den beskytter relieffet mot kontakt.
ornament
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2012 21:38

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by ornament »

Hmm det har jeg ikke tenkt på Ask, takk for svaret :D Da er dette med slitasje på høyeste relieff punkter ikke problem for mynter men heller mer problem for mange medaljer...
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by bengt »

Proof mynter som ble solgt i kapsel (og kanksje også eske) er det best å oppbevare eksakt slik du fikk dem når de ble solgt. Ikke ta de ut av kapselen, for det første risikerer du å få merker på dem når du tar dem ut, du får nok ikke oppbevart dem noe bedre uansett, og hvis du mister (eller kaster) orginal embalasjen så taper de seg i verdi...
ornament
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2012 21:38

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by ornament »

Har tatt vare på all emballasje til nå, samler på andre ting i tillegg til mynter og er godt kjent med original emballasje merverdi, uansett takk for tipset ;-)
User avatar
Spoggle
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2012 17:03

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by Spoggle »

Jeg oppbevarer mine gullmynter i kvadratiske kapsler, noen i safe og andre i myntkoffert.
Som perfeksjonist holder jeg meg unna proofmynter, da jeg ikke kan dy meg å lete etter feil.
Til slutt ble det mer stress enn samlerglede så jeg solgte de unna og gleder meg nå heller over 5 Spd./ 20 Kr.-gullmyntene.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by Askeladd »

........og disse leter du ikke etter feil på? :roll:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by kråketoppen »

Askeladd wrote:........og disse leter du ikke etter feil på? :roll:
:wink:
User avatar
Spoggle
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2012 17:03

Re: Hvordan oppbevare sølv og gullmynter?

Post by Spoggle »

Askeladd wrote:........og disse leter du ikke etter feil på? :roll:
Greit å sjekke proofmyntene når man kjøper fra annenhåndsmarkedet da det er ingen garanti for at en luring har åpnet kapslene og håndtert de slik at de har oppstått en form for slitasje/ merker. Det er meg bekjent nesten umulig å avsløre slikt på bildene til mange av nettauksjonene.

Oscar II gullmyntene er jo ikke proof og er jo naturligvis lettere å bevare, de utvikler heller ikke "milk spots" som noen av proof sølvmyntene kan gjøre.

Ser etter feil/ slitasje på alle mynter, liker bare personlig ikke proof betegnelsen.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”