Ditt nyeste kjøp

Numismatisk forum
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by grenl.har »

ref. Alex R. Det er dette som er interessant med disse gamle. Alle blir på en måte unike. Selv om man kan av og til spesifisere hvilke stempel som er brukt.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by seuk »

grenl.har wrote:Da ble det noen gamle og rimelige dansker fra Auction igår. Jeg har bevist lagt ut mynt til under 50 lappen.
(det er scannede bilder, derfor blir kvaliteten på bildene dårligere enn hvis man hadde brukt fotoapparat med i tillegg godt lys.)

1 Sechesling 1887 38,-
1sechling1887.jpg
Ok Bauert advers på Sechslingen - disse er ofte dårlige (fladprægede).
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ask »

Mitt nyeste kjøp er denne minnemynten fra 1915. Anledningen til denne utgivelsen var at det var gått 100 år siden grevskapet Mansfeld kom under prøysisk styre. Opprinnelig var det planlagd å lage hele 700.000 eksemplarer , men pga sølvmangelen som en følge av krigen ble det bare gitt tillatelse til å prege 30.000 stk.
Sølvet til pregingen om fra gruvene i Mansfeld der det siden oldtiden har foregått gruvedrift med både kobber, sølv, kali og skifer. Dette gjør mynten til det som på tysk kalles " Ausbeutemünze " , dvs en mynt hvis metall kommer fra en bestemmt gruve. Kanskje kan man bruke betegnelsen " gruvemynt " på norsk ?
Mon tro om ikke samtlige norske mynter til 1917 faller inn under denne definisjonen ?
Mynten viser på forsiden St. Georg i kamp med dragen, dette er et trasdisjonelt motiv for mynter fra Mansfeld. Omskriften deles av hammer og bergjern, noe som er kjent for alle som samler norske mynter. På førsteutkastet ble teksten kun skilt ved hjelp av en prikk, men det var direktøren for bergverkene i Mansfeld som foreslo denne endringen for å knytte mynten enda tettere til tradisjonen og historien.
På baksiden ser man en modernisert riksørn som bare ble brukt på noen minnemynter. Kanskje dette hadde vært fremtiden for de tyske myntene dersom ikke 1. verdenskrig hadde ødelagt det gamle Europa.
Hele 25.000 av de 30.000 eksemplarene ble gitt til de ansatte i Mansfels - gruvene eller sendt til fronten til soldater som kom fra regionen som en hilsen hjemmefra.
J 115 Av.JPG
J 115 Av.JPG (108.22 KiB) Viewed 1641 times
J 115 Re.JPG
J 115 Re.JPG (103.73 KiB) Viewed 1641 times
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by grenl.har »

Skjønner godt du falt for denne mynten. Artig med bakgrunnshistorien i tillegg. :D
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by attenfjorten »

IMG_1028.jpg
IMG_1028.jpg (35.09 KiB) Viewed 1558 times
Godbit fra Oslo Myntgalleri, sølvavslag av den såkalte Gyldenløves dukat, laget av stattholder Gyldenløve under Christian 5. Liker godt dette motivet, norsk løve og rustning! Lurer på hvor mange som har overlevd av denne mynten?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by madsemann »

Da har jeg fått hjem mitt siste tilskudd i samlingen.
http://www.bruun-rasmussen.dk/sold-item ... ode=detail
Det som er ekstra gøy med denne, er at denne før var unik. Dette er nemlig typen med fult årstall. Ikke godt å se pga skaden, men det kan sees på andre kjennetegn som kun er å finne på typen med fult årstall.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by grenl.har »

Gratulerer madsemann! Ikke gæern pris heller. Vanskelige mynter å få kjøpt for under 10k. Ser på Auction, der er også en 1 skilling fra Fredr.1. til salgs, men da fra Bergen.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by madsemann »

grenl.har wrote:Gratulerer madsemann! Ikke gæern pris heller. Vanskelige mynter å få kjøpt for under 10k. Ser på Auction, der er også en 1 skilling fra Fredr.1. til salgs, men da fra Bergen.
Takk. Til å være typen med fullt årstall var dette billig i mine øyne. Den finnes jo kun i 2 eksemplarer, hvorav begge er i privat eie. Den er langt fra fin, og var ikke verdt mer om den hadde vært typen med kun halve årstallet.

Jeg har sett den på SAS, men den er etter mitt syn for dyr.
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by perhenning »

madsemann wrote:Da har jeg fått hjem mitt siste tilskudd i samlingen.
http://www.bruun-rasmussen.dk/sold-item ... ode=detail
Det som er ekstra gøy med denne, er at denne før var unik. Dette er nemlig typen med fult årstall. Ikke godt å se pga skaden, men det kan sees på andre kjennetegn som kun er å finne på typen med fult årstall.
Gratulerer!

Hilsen budgiver 260217 :(
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by madsemann »

perhenning wrote:
madsemann wrote:Da har jeg fått hjem mitt siste tilskudd i samlingen.
http://www.bruun-rasmussen.dk/sold-item ... ode=detail
Det som er ekstra gøy med denne, er at denne før var unik. Dette er nemlig typen med fult årstall. Ikke godt å se pga skaden, men det kan sees på andre kjennetegn som kun er å finne på typen med fult årstall.
Gratulerer!

Hilsen budgiver 260217 :(
Takk. Hvis det er noe trøst, så var jeg ekstremt langt unna maksbudet mitt :-)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by bengt »

Ny myntmedalje. Første gang jeg har sett denne og fantes heller ikke på Magnes oversikt.
1535886.1.1362492716.jpeg
1535886.1.1362492716.jpeg (92.68 KiB) Viewed 1318 times
1535886.2.1362492716.jpeg
1535886.2.1362492716.jpeg (69.32 KiB) Viewed 1318 times
User avatar
Spoggle
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2012 17:03

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Spoggle »

Jeg har alltid vert fascinert av pengesedler men endte med å samle mynt da det virket som miljøet for mynter var større.
Nå ganske nylig har jeg gått litt tilbake til "røttene" og skaffet meg seddelen jeg har drømt om i lang tid.
Er meget fornøyd. Stor takk til Numisma Mynthandel for strålende service.

Image
Image
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Skarsvaag »

Nydelig seddel! Selv har jeg kun talongen (økonomisk lidt lettere) :D
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by bengt »

Gratulerer. Eksemplaret jeg har er også en av favorittene i min samling :-)
User avatar
Spoggle
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2012 17:03

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Spoggle »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :D
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”