Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerområde

Numismatisk forum
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Arve »

Artig mynt. Damen så ikke særlig glad ut. Den føyer seg inn i rekken av sære portretter. Men jeg vil på det sterkeste påtale din bruk av England og Storbritannia. Landet heter i dag United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Storbritannia består av England, Skotland og Wales. India har aldri vært en del av hverken England eller Storbritannia, men en del av The British Empire som omfattet UK og alle koloniene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Olav K »

Jeg var litt i stuss om begrepsbruken."Empire" ble imidlertid ikke brukt før 1857/8 - U.K. hadde vel vært det riktige å bruke om kontrollen i 1806. Wikipedia brukte "the British". Den statsrettslige rollen til "East India company" har jeg aldri fått helt tak på, de hentet den formelle makt fra Kongen, dvs. opprinnelig fra dronning Elizabeth I i 1600. da var hun dronning av England. Når kompaniet tok land i besittelse var det vel på vegne av Dronningen/Kongen mulig som en personlig besittelse (jfr. kong Leopold i Kongo, Kongo ble ikke belgisk før han døde). U.K. ble skapt ved unionsloven av 1707, men om kompaniet oppfattet seg som unionens eller kongens forlengede arm er jeg ikke sikker på, men har sterk tro på at de opptro på vegne av regenten som person. Derfor har det logikk at Bharatpur overdras fra kompaniet til "the british" i 1806 - men om det er "U.K." er jeg usikker på. Unionen av 1807 ligner vel mest på en personalunion, britisk statsrett er ikke enkelt så jeg våger ikke å gi noen eksakt beskrivelse av hva det egentlig var. East India Company ble oppløst i 1858 og dets besittelser ble da overlatt "Imperiet" - skjønt dronning Victoria tok vel ikke tittelsen keiserinne før i 1876.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Kjetil Kvist »

Romerske sestertser er langt utenfor mitt kjerneområde, men en godt slitt, og historisk, sesterts kan gå an så lenge prisen er grei. Her feirer Nero at det er fred i hele riket, og dørene til Janus-tempelet er derfor stengt.
Attachments
201c.jpg
201c.jpg (131.77 KiB) Viewed 2082 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Arve »

Fint tempel på den mynten. Portrettet var noe utydelig, men det må vel være sånn hvis du skal få en Nero-mynt til en fornuftig pris. I følge filmen "Min sønn Nero" var det forøvrig ikke mye fredelig på den tiden. :lol: Ikke så rart med Gloria Swanson som moren og Brigitte Bardot som Poppea.
mio-figlio-nerone-img-123024.jpg
mio-figlio-nerone-img-123024.jpg (136.85 KiB) Viewed 2061 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by grenl.har »

Må vel kalles utenfor samlerområde, selv om samlerområde er fra før veldig vidstrakt. Dansk seddel, 1 Rigsdaler. 1803 da Norge fortsatt er under Danmark. Legger godviljen til; Dårlig 1- (2)
Skanfil:
RigsdalerDan.jpg
RigsdalerDan.jpg (158.36 KiB) Viewed 1988 times
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by maxlimit »

Fant ut att jeg måtte ha noen pene antikke mynter etter og ha om romerriket i lekse for min sønn
her er en i sølv
aner ikke hvor den er fra eller år?
Bård
IMG_7288.JPG
IMG_7288.JPG (214.31 KiB) Viewed 1929 times
IMG_7287.JPG
IMG_7287.JPG (214.05 KiB) Viewed 1929 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Olav K »

Med forbehold om et litt utydelig bilde hvor det er vanskelig å lese tekst, vil jeg anta: Denar slått under Antoninus Pius, Roma 150/51 e.Kr., RIC 200c, Sear 4095.
Guden Pax (fred) på revers, COS IIII betyr fjerde konsulperiode. Hvis det er den mynten jeg tror det er - er omskrift på advers: IMP CAES T AEL HADR ANTONINVS AVG PIVS P P. Ingen sjelden mynt, men typisk for sin tid.
Antoninus Pius regjerte fra juli 138 til mars 161 og regnes som en av de "gode" keiserne. Han hadde også en meget omfattende myntproduksjon. Skulle du samle én av hver type av hans mynter, slått i Romerriket inklusive provinser snakker vi nok om flere mynter enn det som ble laget i Norge før 1814.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by grenl.har »

Ervervet enda en dansk seddel fra før 1814, dvs 12skilling fra 1809. Når man har 2 i samme sjanger (se høyere oppe på siden), da kan man nesten kalle det en samling.
(defenisjon på en samling?)
I samme gode "brukskvalitet" 2 til 1-
Da.12sk.sed.1809.jpg
Da.12sk.sed.1809.jpg (170.23 KiB) Viewed 1824 times
User avatar
Spoggle
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2012 17:03

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Spoggle »

Spennende med sedler. Har det som hovedfokus selv for tiden.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by G.Ravn »

Falt for denne token....så bestilt og på vei :mrgreen:
Attachments
combined46024.jpg
combined46024.jpg (79.68 KiB) Viewed 1717 times
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by G.Ravn »

jepp,så noen andre flotte på siden du linket til,dessverre solgt :(
Så denne typen på auksjon tidligere i år,men der gikk prisen litt amok,denne var billig....tror jeg... :oops:
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by grenl.har »

Da har jeg nok en gang ervervet sedler. 2 svenske sedler fra 1800 tallet. Kvalitet fra 2 til 1(+). Ser at jeg er fasinert av disse "gamle".
Det var Ikke noe dyrt stunt. Men blir det flere sedler, så må nok de fremtidige bildene komme under "Ditt nyeste kjøp" :?
1.riksdal.24skill.Svensk.jpg
1.riksdal.24skill.Svensk.jpg (200.7 KiB) Viewed 1626 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by Kjetil Kvist »

Det der er nok ikke sedler, selv om en norsk mynthandler solgte dem som det på idten av 1990-tallet.

Det er s.k. stemplet papir, altså avklipp av kvitteringen for betalt avgift til staten. Flotte er de, likevel.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerom

Post by grenl.har »

Takk for info K.K. :!: Var faktisk innepå å spørre hva "Stämpel-Papper" var for noe.
Når man faller for ting man ikke vet helt hva er, er det greit det ikke er for dyrt. :arrow: (Udisiplinerte samlere, ervervelser utenfor ditt samlerområde)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”