Aldersdatering på denne beltespennen?

Post Reply
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Massiss »

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt: Kan noen gi en ca. aldersdatering på denne beltespennen? Ser ganske gammel ut mine øyne :)

Image
Bensinlighter
Posts: 24
Joined: 31 Mar 2013 00:26

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Bensinlighter »

Hei. Sikker på dette er en beltespenne? Jeg synes det ser mest ut som en sånn som man fester sjalet på mitten foran. Til bunad og lignende. Ikke at denne trenger å være til bunad da men. Har noen lignende selv til sjal med nål fra ene siden og låsing på andre. Kan evt finne bilde av den i morgen. Men kan ta feil da.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Massiss »

Bensinlighter wrote:Hei. Sikker på dette er en beltespenne? Jeg synes det ser mest ut som en sånn som man fester sjalet på mitten foran. Til bunad og lignende. Ikke at denne trenger å være til bunad da men. Har noen lignende selv til sjal med nål fra ene siden og låsing på andre. Kan evt finne bilde av den i morgen. Men kan ta feil da.
Er ikke sikker nei, så du kan godt vise bildet av det du fant :)
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Ragnvald E. »

Ikke dumt med bilder av stemplene bak på slike gjenstander i sølv og tinn - om de finnes da - for disse er ofte nødvendig for eksakt tidsbestemmelse. :wink: Mye nytt utstyr til bunader og folkedrakter er jo produsert i gammel, tradisjonell stil - og ser derfor eldre ut enn de er.
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Massiss »

Ragnvald E. wrote:Ikke dumt med bilder av stemplene bak på slike gjenstander i sølv og tinn - om de finnes da - for disse er ofte nødvendig for eksakt tidsbestemmelse. :wink: Mye nytt utstyr til bunader og folkedrakter er jo produsert i gammel, tradisjonell stil - og ser derfor eldre ut enn de er.
Var kanskje litt dumt av meg ja :lol: Er ingen stempler på baksiden, men legger ved et bilde likevel. Vet at sammenføyingsteknikker kan si litt om alder det også. Tror forresten den har lugget i jorden en stund. Ganske nedslitt, og lå langt nede også.

Image
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Christian H »

Heisann

Jeg kan ikke datere den, men er nok en skospenne:)

Meld deg inn i gruppen: "Metalldetektor i Norge" på Facebook så har du nok svar på noen timer

Christian
Samlerområde: Skillinger fra 1700
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Post by Massiss »

Christian H wrote:Heisann

Jeg kan ikke datere den, men er nok en skospenne:)

Meld deg inn i gruppen: "Metalldetektor i Norge" på Facebook så har du nok svar på noen timer

Christian
Takk! Fikk som svar at den var fra sent 1700/tidlig 1800- tallet :) Og forresten så ser det vist ut til at flere er enige at det er en skospenne!
Post Reply

Return to “Metallsøking”