Mye penger å spare

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Mye penger å spare

Post by karstkri »

Siden jeg samler proof minnemynter fra USA , så vill jeg dele et tips til de som gjør det samme. I år er det gitt ut to 1$ sølvmynter 5 stjernes generaler og jentespeidere. Begge koster 650kr hos Bergen myntogseddel mens US mint selger de for 59.95$ ca 350kr i tillegg bestilte jeg 1/2$ 5 stjernes generaler og årets proofsett som inneholder 3 sett- quarter nationalparker-president mynter og det vanlige settet . Det hele med frakt kom på 1204 kr -hadde jeg kjøpt det hos BMS hadde det kommet på ca. 2000kr.

Link US mint : http://www.usmint.gov/mint_programs/index.cfm?flash=yes
karstkri
User avatar
Spoggle
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2012 17:03

Re: Mye penger å spare

Post by Spoggle »

Jeg pleier selv å bestille en del fra USA men hater trøbbel med Tollvesenet og det at de ikke kan sitt eget regelverk.
finno
Posts: 3
Joined: 06 Feb 2012 20:37

Re: Mye penger å spare

Post by finno »

Det er ikke bare mynter. Jeg bestiller som oftest Krause-katalogene rett fra USA. Den nyeste katalogen 1901-2000 (2014 utgaven som kommer ca. 01.06.13) koster 42$ for boka + 11$ i frakt. Altså litt over 300,- hos www.krausebooks.com
Koster nesten 700 + frakt hos BMS.
Har aldri opplevd trøbbel med tollen. Mynter, sedler og bøker går rett igjennom. Blir av og til åpnet for kontroll, men har så langt aldri fått urettmessige krav.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Mye penger å spare

Post by jornkris »

Ingen overraskelse. Bergen Mynt og Seddel er verdens nest dyreste mynthandel. Bare samlerhuset som er dyrere.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Mye penger å spare

Post by Lord Flash »

I de aller fleste tilfellene er det billigere å kjøpe direkte fra utlandet enn å kjøpe tingene her i landet. Det sier seg selv, gjelder sko, elektronikk, møbler, biler osv. Det man betaler for er selvfølgelig bedre/enklere garanti, bytte/returrett, prøve/se produktet osv. Dessuten skal produktprisen dekke husleie, lønn osv, alt det der forstår folk.

Når du setter Bergens Mynt og Seddelforretning (BMS) opp i den sammenhengen du gjør, så synes jeg det er både misvisende og flåsete. Husk at det er ingenting som sitter så godt som dårlig reklame, selv om en kanskje ikke mener det på den måten. Min personlige erfaring er at det knapt finnes en mer rederlig handler i Norge, og jeg er sikker på at hos de fleste, både handlere og kunder har BMS et godt ord. En uovertruffen service og kunnskap, sammen med mulighet til å gjøre en god handel hvis en kjøper et par produkt og hvis du vil selge/gi innbytte så vet du at du får en fair pris. Så mitt skussmål er langt over middels.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Mye penger å spare

Post by bingo »

Lord Flash wrote:I de aller fleste tilfellene er det billigere å kjøpe direkte fra utlandet enn å kjøpe tingene her i landet. Det sier seg selv, gjelder sko, elektronikk, møbler, biler osv. Det man betaler for er selvfølgelig bedre/enklere garanti, bytte/returrett, prøve/se produktet osv. Dessuten skal produktprisen dekke husleie, lønn osv, alt det der forstår folk.

Når du setter Bergens Mynt og Seddelforretning (BMS) opp i den sammenhengen du gjør, så synes jeg det er både misvisende og flåsete. Husk at det er ingenting som sitter så godt som dårlig reklame, selv om en kanskje ikke mener det på den måten. Min personlige erfaring er at det knapt finnes en mer rederlig handler i Norge, og jeg er sikker på at hos de fleste, både handlere og kunder har BMS et godt ord. En uovertruffen service og kunnskap, sammen med mulighet til å gjøre en god handel hvis en kjøper et par produkt og hvis du vil selge/gi innbytte så vet du at du får en fair pris. Så mitt skussmål er langt over middels.
Helt enig det du sier om BMS. Jeg har handlet her i 18 år og har alltid vært veldig fornøyd med servicen jeg har fått i alle disse år. Karl svarer på e-post til langt på kveld og er alltid hyggelig på telefonen. Og selvsagt blir utenlandske kataloger og annet dyrere i Norge enn nettbutikker i utlandet. BMS skal jo tross alt tjene penger som alle andre, skulle bare mangle, de leker jo ikke butikk.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mye penger å spare

Post by karstkri »

Re: Lord Flash :Når du setter Bergens Mynt og Seddelforretning (BMS) opp i den sammenhengen du gjør, så synes jeg det er både misvisende og flåsete.
Er det det at jeg sparer penger som er misvisende eller er det at jeg tipser andre ?

Synes BMS har tildels horrible priser sammenlignet med andre mynthandlere. Et eks. hos Numisma selger/har solgt et sølvsett med OL- mynter til 3750kr.Samme hos BMS nå er 9500kr - det er helt i utakt med markede Link : http://www.myntogseddel.no/Mynter-Norge ... Proof.html

Er det ikke det samlerforumet er til å innformere hverandre og diskutere f.eks prisnivå.

Tilslutt vill jeg si meg enig at Karl er en hygelig kar og har selv handlet en del hos BMS.
karstkri
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Mye penger å spare

Post by Lord Flash »

Av og til er teskje et godt redskap..
1.Du kommenterte/sammenlignet en netthandel utenlands kontra et kjøp via en fysisk mynthandel.
2. Du satte samtidig opp en anerkjent handler opp mot en handler som sliter i helt andre enden av respektskalaen.
3. Spare penger og tipse andre er bra, men mitt poeng var; les punkt 1. og 2.
4. Enig i at prisen på sølvsettet er alt for høyt ift markedsprisen, sikkert en del annet som er "for høyt priset". Men det finner du nok hos andre handlere også.
5. Bra vi kan enes om at BMS kan handles hos, akkurat som hos andre, hvis en finner noe til en pris en er villig til å betale, men like viktig er å sjekke om en er enig i kvalitetssettingen.
6. I rest my case :)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”