8 Skilling 1727 HCM NM 37

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

Her har vi et kvalitet 1 eksemplar, gradert av Skanfil. Jeg pleier ikke bruke Skanfil som garantist for gradering, men her synes jeg de har vært konservative og flinke til å styre unna ufortjente plusser:
http://skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1043782

Jeg føler jeg er på linje med Ramazotti i denne diskusjonen. Husk at dersom en er for lempfeldig med 1+ kategorien, får dette konsekvenser oppover i gradene også, og så ender vi opp med en ganske kjip 01 kategori også.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by Ragnvald E. »

Skanfils eksemplar er også så pent at jeg ville ha plassert det minst i den øvre delen av 1'eren, like gjerne kalt 1/1+! Og jeg er fremdeles like trygg på at dere neppe vil klare å finne noe eksemplar av denne varianten som tilfredsstiller deres krav til 01! Om da ikke noen tar seg bryet med å fotografere Myntkabinettets eksemplar... :wink:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

Ragnvald E. wrote:Skanfils eksemplar er også så pent at jeg ville ha plassert det minst i den øvre delen av 1'eren, like gjerne kalt 1/1+! Og jeg er fremdeles like trygg på at dere neppe vil klare å finne noe eksemplar av denne varianten som tilfredsstiller deres krav til 01! Om da ikke noen tar seg bryet med å fotografere Myntkabinettets eksemplar... :wink:
Nei, hvem har krevd et eksemplar i 01? Det at mynten ikke finnes bedre enn i 1+ har fortsatt ingen konsekvenser for hvordan man graderer et enkelt eksemplar.
Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor amerikanerene sier "buy the coin, not the grade".
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by jenskr »

Nå har jeg lest meg opp på denne tråden, og jeg ser med bekymring på den utglidning man ser på gradering. Skanfil skal ha cred for sin gradering. At den er tiltalende, gjør den ikke til 1/1+, men en tiltalende ener. Eksemplaret på qxl er jeg heller ikke enig i kvaitetsmessig. Og eksemplaret gradert til 1/1+ er skivebom etter mitt syn. Det finnes noen meget gode eksmplarer av denne mynten, men de avbildet i denne tråden er ingen av dem. Denne typen blir også hauset opp som sjelden, noe den ikke er. Men det er en typemynt som mange er ute etter.
Det er synd graderingsskalaen er så ute å kjører etter mitt syn. Det mange mynter som også er dårligere enn 1-, men det har nok mange tydeligvis glemt.
God sommer.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

jenskr wrote:Nå har jeg lest meg opp på denne tråden, og jeg ser med bekymring på den utglidning man ser på gradering. Skanfil skal ha cred for sin gradering. At den er tiltalende, gjør den ikke til 1/1+, men en tiltalende ener. Eksemplaret på qxl er jeg heller ikke enig i kvaitetsmessig. Og eksemplaret gradert til 1/1+ er skivebom etter mitt syn. Det finnes noen meget gode eksmplarer av denne mynten, men de avbildet i denne tråden er ingen av dem. Denne typen blir også hauset opp som sjelden, noe den ikke er. Men det er en typemynt som mange er ute etter.
Det er synd graderingsskalaen er så ute å kjører etter mitt syn. Det mange mynter som også er dårligere enn 1-, men det har nok mange tydeligvis glemt.
God sommer.
Håpte på noen visdomsord fra den kanten. God sommer!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by vemod »

Denne solgte jeg som kvalitet 1 i februar:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 703894608/

Noe jeg forøvrig fortsatt står inne for.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Her har jeg fått tak i bilder av mitt gamle eksemplar som jeg kjøpte på Oslo Mynthandel auksjon 56 i 2005 vurdert 1+/01. Denne er gradert av en av norges mest erfarne mynthandlere, og flere erfarne samlere har gitt denne tommelen opp. Her er ingen detaljer slitt vekk, og preget er slik som den fremsto den gangen den var nyslått i 1727. Jeg er enig med mine "motstandere" når det gjelder flere av de andre eksemplarene som er vist i denne tråden, men jeg har inntrykk av at det er litt urealistiske forestillinger ute å går om hvordan disse myntene så ut i sin opprinnelige tilstand. Uansett, det er godt med en saklig diskusjon på forumet, og jeg synes alle som har deltatt i diskusjon hittil har vært saklige, og argumenterer godt for sine synspunkter, selv jeg ikke er helt enig med alle. :wink:
Attachments
8 sk 1727 NM37 400 rev.jpg
8 sk 1727 NM37 400 rev.jpg (40.88 KiB) Viewed 1167 times
8 sk 1727 NM37 400 adv.jpg
8 sk 1727 NM37 400 adv.jpg (46.17 KiB) Viewed 1167 times
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by KrsMynthandel »

jenskr. skriver at Skanfils eks. er en tiltalende kval. 1. Der er jeg enig i. Jeg er imidlertid ikke enig i at mitt eks. på Qxl ikke skal holde 1+. Mitt eks. har bedre omskrift, svært tydelige stjerner, bedre kronedetaljer og ja, renset en gang i tiden. At Alex eks. er 1/1+ er jeg uenig i. 1/1- ville jeg sagt. Det siste eks. som er vist her, kval. 1+/01 er ikke tydeligere enn mitt, langt ifra. Så var det dette med preget da....At Oslo Mynthandels eks.skal være bedre enn mitt rent kvalitetsmessig, er jeg helt uenig i utifra bider
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by AMO Berg »

Man må ta i betraktning hvor godt preget eksemplaret er når man skal vurdere kvaliteten (jeg liker egentlig bedre begrepet konserveringsgrad, da "kvalitet" fort kan ilegges andre betydninger). Når en mynt med så lavt relieff blir renset, fyker den fort ned på 1+ eller 1/1+ selv om den kanskje var nær usirkulert fra før. Det er derfor jeg nevnte dette med å se på overflaten fremfor etter høye punkter på preget. Og med "overflaten" mener jeg ikke bare flatene, men selvsagt også overflaten på preget, i tilfelle det skulle misforståes.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

Meget intresant sammenlignings bilde av typen AMO Berg. ( forøvrig et flott eksemplar, ærlig og pent )
Er det scannet? bare litt greit å vite, da jeg ofte føler jeg må vurdere annerledes pga. det.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by svessien »

KrsMynthandel wrote:jenskr. skriver at Skanfils eks. er en tiltalende kval. 1. Der er jeg enig i. Jeg er imidlertid ikke enig i at mitt eks. på Qxl ikke skal holde 1+. Mitt eks. har bedre omskrift, svært tydelige stjerner, bedre kronedetaljer og ja, renset en gang i tiden. At Alex eks. er 1/1+ er jeg uenig i. 1/1- ville jeg sagt. Det siste eks. som er vist her, kval. 1+/01 er ikke tydeligere enn mitt, langt ifra. Så var det dette med preget da....At Oslo Mynthandels eks.skal være bedre enn mitt rent kvalitetsmessig, er jeg helt uenig i utifra bider
Ja, det var en bombe at du syntes mynten du har for salg, og som du skamløst promoterer i denne tråden er av bedre kvalitet enn de andre ;)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

svessien wrote:
KrsMynthandel wrote:jenskr. skriver at Skanfils eks. er en tiltalende kval. 1. Der er jeg enig i. Jeg er imidlertid ikke enig i at mitt eks. på Qxl ikke skal holde 1+. Mitt eks. har bedre omskrift, svært tydelige stjerner, bedre kronedetaljer og ja, renset en gang i tiden. At Alex eks. er 1/1+ er jeg uenig i. 1/1- ville jeg sagt. Det siste eks. som er vist her, kval. 1+/01 er ikke tydeligere enn mitt, langt ifra. Så var det dette med preget da....At Oslo Mynthandels eks.skal være bedre enn mitt rent kvalitetsmessig, er jeg helt uenig i utifra bider
Ja, det var en bombe at du syntes mynten du har for salg, og som du skamløst promoterer i denne tråden er av bedre kvalitet enn de andre ;)
Hehe :) Jeg ønsket moderering igår og det fikk jeg heldigvis :)
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by kråkerøy »

Dette varen morsom tråd med mye artige synspunkter.
vanskelig mynt å gradere, med lavt preg, uten høye detaljer.

Mine synspunkter på myntene som er avbildet:
Samler 607 sitt ex synes jeg er i området god 1 eller 1/1+
Sølvskatten sitt, vurdert som 1/1+ må jeg si meg veldig enig i.
Bilde fra Moldenhauer ??, svake detaljer noen steder, vurdert som kv 1 Litt svak på monogramside kanskje??
Ragnvald E: en godt preget mynt, tiltalende
Alex vurdert som 1/1+. ???? Kv 1 etter mitt synspunkt
ex Skanfil. kvalitet 1 pen mynt, trekt litt ned i kvalitet pga flekk ? (fornøyd kunde da, på tross av flekken)

Vedlagt bilde av mitt eks, kjøpt som 1/1- av utenlandsk auksjonshus.
8 skilling 1727 type I.png
8 skilling 1727 type I.png (391.3 KiB) Viewed 1049 times
Synes selv denne er tett opp mot kvalitet 1

Merk at alle myntene som er avbildet har svake detaljer på krona i monogrammet.
Tekst har ganske lavt preg, og det er vanskelig, i hvertfall på bilder, å se hvor mye slitasje det er.
Selv er jeg allergisk mot dårlig preg, og trekker mynter lett ned i kvalitet når de er dårlig preget.
Vanskelig mynt å vurdere eksakt!

Vi har kanskje klart å avlive S merkingen i Sieg med dette, med å klare å fremskaffe bilder av såpass mange forskjellige på noen forsommer- dager.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by samler607 »

[quote=

Vi har kanskje klart å avlive S merkingen i Sieg med dette, med å klare å fremskaffe bilder av såpass mange forskjellige på noen forsommer- dager.[/quote]

Jepp, men Sieg er vel ikke helt riktig når det kommer til mange mynter :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 8 Skilling 1727 HCM NM 37

Post by ramazotti »

Da har jeg tatt meg den frihet å lagret alle reverser i denne tråden,med litt hjelp av min datter kan det hende
de dukker opp her om ikke så lenge .Over til prisutdelingen.

Alex R er nok den som har bomma mest på blinken -helt borti natta, om det er lov å si slikt her inne.Premien er 2 runder med Mike Tyson
En god nr.2 tilfaller Krs,Mynthandel`s eksemplar-stygg som juling og kanskje litt overvurdert ? Jeg får bestandig kjeft derfra...1 runde med Tangstad til deg..

Vemod og Skanfil får klapp på skuldra ,riktige vurderinger .Ole Paus er ikke nådig,men han slår ikke så hardt,fysisk....
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”