Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by llars »

Boken er skinninnbundet med gullskrift i ryggen, men skinnet er ganske slitt slik at det fremstår mere som brunt enn originalt sort. Det er ingen direkte skader på rygg eller permer. Alle sidene i boken er perfekte, ingen eselører, bretter eller annet noe som tyder på at den er relativt ulest tross sin anseelige alder.

Kun eier signatur på tittelbladet.

Hva bør omtrentlig pris være i privat salg?
P1020967.JPG
P1020967.JPG (405.78 KiB) Viewed 2811 times
P1020968.JPG
P1020968.JPG (362.29 KiB) Viewed 2811 times
Attachments
P1020969.JPG
P1020969.JPG (1.21 MiB) Viewed 2811 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by Olav K »

Du kan sjekke priser på antikvarnet, men generelt er andreutgaver mindre etterspurt enn førsteutgaver, og forlagsinnbundet er mer verd en abonnentsinnbundet. Nå vet jeg ikke om dette stykket ble utgitt som føljetong eller kom i ferdig utgave, og om kjøper så kunne velge mellom ferdig bundet eller løsblad man kunne levere selv til bokbinder. Mine oldeforeldre/besteforeldre hadde tydeligvis foretrukket å få innbundet bøkene selv, for å få "harmoni" i bokhyllen. Det var en kjøpelyte når jeg skulle selge. Dernest er ditt eksemplar slitt, også det er en kjøpelyte, md mindre du kan vise til at boken har vært eid av en instruktør eller andre som beviselig har brukt boken i forbindelse med en oppsetning. Dét vil kunne gi en merverdi, men du sitter nok ikke på en formue.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by tho »

Prøv med 200 kr i utropspris på QXL, så ser du hvordan det går.
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by llars »

Takk for svar, men Qxl er dessverre utelukket da min Norton viruskontroll brutalt avviser og slettet salgsassistenten da den inneholder viruset WS.Reputation.1
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by tho »

llars wrote: 21 Oct 2017 14:36 Takk for svar, men Qxl er dessverre utelukket da min Norton viruskontroll brutalt avviser og slettet salgsassistenten da den inneholder viruset WS.Reputation.1
Du trenger ikke bruke salgsassistenten for å legge ut en auksjon, da vettu.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by Olav K »

Glem tho, nå er han i klovnemodus. sjekk antikvar.net - søk på "Kejser og Galilæær". Da får du en ide. Men utsalgspris er noe helt annet enn det de vil betale deg. En annenutgave er ikke det samlerne står i kø for, for å si det mildt. Å legge ut på Finn eller qxl er skudd i blinde, men uansett tror jeg ikke du sitter på en formue.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by tho »

Olav K wrote: 21 Oct 2017 22:32 Glem tho, nå er han i klovnemodus.
Hvem er i klovnemodus Olav K? Det må vel være deg, som presterer med en
slik uttalelse.

Hvis du ikke har noe bedre å skrive, så la heller å være å skrive.
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by llars »

Takk for svar. Jeg sjekket antikvariat.net akkurat nå, men for de fleste til salg der nevnes ikke om det er førsteutgave eller ikke. Imidlertid gir det meg et inntrykk av at min bok er bedre enn de fleste der. Jeg har lagt den ut til kr. 200 på qxl, men det er trolig vel lavt.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by hertervig »

Dersom opplaget ikke er oppgitt så er regelen på antikvariat.net slik at da skal det være en førsteutgave. Som Olav K skriver så er annet opplag ikke av særlig interesse for samlere, de vil ha førsteutgaven. Og da også helst i det originale forlagsbindet. Dersom forfatteren har gjort endringer i det nye opplaget, så kan det være interessenter til dette. 200 kroner er et helt greit forslag, men det er ikke sikkert den er lettsolgt for den prisen. Lurer på om kjøperen kanskje frekventerer Finn oftere enn han er innom Qxl.
llars
Posts: 30
Joined: 20 Oct 2017 15:33

Re: Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer Andet Oplag, prisnivå?

Post by llars »

Hei hertervig. Tusen takk for info.
Post Reply

Return to “Litteratur”