Er skatteparadismynter egentlig mynter?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Serac
Posts: 6
Joined: 31 Oct 2022 21:27

Er skatteparadismynter egentlig mynter?

Post by Serac »

Jeg har sett det er mange moderne mynter som blir preget nå, der myntene har en valør, men der de er preget i små stater eller øystater som har sine egne myntverk og der jeg mistenker det er mye friere regler for myntutgivelser. Mistanken min er at private aktører/bedrifter kan bestille myntpreg fra disse myntverkene der de selv kan velge metall, størrelse, design og opplag. Hvor går grensen da for hva som er en faktisk mynt og hva som ikke er en mynt?

Om nesten hvem som helst kan betale myntverk for å prege mynter etter ønske - vil numismatikere fortsatt anse det som en verdig mynt med historisk betydning slik som andre faktiske mynter som gulldukaten eller norske gullmyntene fra Osacr og Haakon VII?
Om jeg ringer myntverket på Gibraltar og betaler dem for å prege opp et opplag av mynter (med for eksempel et designmotiv av Elon Musk som rir en rakett) så er mynten i juridiske øyne en faktisk mynt med valør, men jeg har vansker for å tro at en numismatiker vil kunne anse dette som en faktisk mynt? Det er jo nesten tilsvarende at jeg lager en medalje i garasjen min med et symbol og nummer, og kaller det en mynt?
as2o3
Posts: 386
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Er skatteparadismynter egentlig mynter?

Post by as2o3 »

Det er ikke moms eller toll på "legal tender", som jo har betydning om myntene er i sølv eller gull. Det er uansett mye søppel, tilsvarende eller verre enn mye av det Samlerhuset har solgt, som denne: https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_T ... ver_Dollar
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Er skatteparadismynter egentlig mynter?

Post by Espen »

Ingen vil vel benytte de som betalingsmiddel uansett så i den forstand kan man jo spørre seg om norske minnemynter i sølv og gull er det. Synes det er kjekt at de produseres mtp at man da kan kjøpe f.eks barrer uten moms såfremt de har en pålydende verdi. Greit at den muligheten eksisterer.
Angående samleverdi så er det mye som aldri vil bli ettertraktet for annet enn metallverdi, men noen av de kan faktisk få rimelig grei prisstigning, spesielt om man ser på såkalt "cross-collectability" hvor man appellerer til både myntsamlere og f.eks samlere av diverse popkultur som Star-Wars, Disney, videospill etc.
Jeg ser på det som en god strategi om man kjøper diverse og holder noen år for å se om noen av de blir keydates. Den største risikoen er da svingninger i edelmetallmarkedet siden dette ofte er det rimeligste man kan få tak i mtp metallverdi nytt.
Til syvende og sist så er det eneste som betyr noe hvor ettertraktet det er.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”